Ještě před rokem znal význam toho anglického slova v Dopravním podniku jen málokdo. Nyní je v kancelářích, vozovnách či v zázemí metra skloňováno den co den. Řeč je o vzývaném i proklínaném slovu outsourcing.
Co to znamená? Jednoduše řečeno: převod činností Dopravního podniku na soukromé firmy. Tak, aby se například o úklid či správu vozů nestarali zaměstnanci podniku, ale soukromá firma.
Tyto plány mají v podniku své zastánce v řadách manažerů a odpůrce zejména mezi odboráři.
Letos ušetří 115 milionů
Dopravce chce těmito kroky ušetřit až deset procent svých nákladů, což se v letošním roce, kdy mu magistrát výrazně seškrtal dotace, náramně hodí. "Plánované úspory pro rok 2009 jsou 115 milionů korun," říká mluvčí podniku Eva Dydová.
Dopravce již na soukromou firmu převedl například údržbu souprav metra na trase C. Od 1. ledna se o ně stará firma Siemens, která je zároveň jejich výrobcem.
A u dalších provozů je 'privatizace' na spadnutí. Do soukromých rukou chce dopravce předat vozovny, opravárenské dílny, tunely metra či eskalátory v podzemní dráze.
Budovy vozoven a dep či vestibuly metra by sice nadále zůstaly ve vlastnictví podniku, ale zařízení i zaměstnanci by byli soukromníka.
Externí firma se má starat i o osobní zásahová auta dispečerů a má mít pod palcem i nákup nových tramvají či autobusů.
Dvořák: Chceme se soustředit jen na dopravu cestujících
"Představenstvo zatím schválilo outsourcing údržby tramvají a vybraných technologií v metru, jako jsou eskalátory a výtahy," doplnila Dydová s tím, že smlouvy mají být podepsány do podzimu.
"Chceme se soustředit jen na naši hlavní činnost, tedy dopravu cestujících. Všechny činnosti, které dělá někdo jiný na trhu jako svou hlavní náplň práce, jsou adepty na outsourcing," popsal svou manažerskou filozofii ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.
Například od převodu opravárenských dílen a vozoven na externí firmu si podnik slibuje úspory 1,17 miliardy korun za dvanáct let - tedy za dobu, po kterou má platit smlouva.
Až dopravce 'zprivatizuje' dělníky, techniky či firemní ekonomy, přijdou na řadu patrně revizoři.
"O tom se hovořilo, ale zatím žádné rozhodnutí nepadlo," podotkl ředitel transformace Dopravního podniku Radek Novotný. Řidičů, kterých podnik zaměstnává přes čtyři tisíce, se outsourcing týkat nemá.
Odbory protestují
Jenže s outsourcingem nesouhlasí některé odborové organizace, kterým se především nelíbí přesun pracovníků z podniku do soukromých firem. Nejde jen o pár lidí, ale o tisíce. Plány dopravce nyní hovoří asi o 2 200 pracovnících. Nyní jich podnik zaměstnává 11,5 tisíce.
Tím chce firma ušetřit na mzdových nákladech, které nejsou malé. Mzdy z kasy podniku každoročně vytáhnou 3,7 miliardy korun, což je asi třetina všech ročních výdajů.
"Jde o živelné rozprodávání naší společnosti," tvrdí odboráři. "Dojde ke snížení akceschopnosti dopravce, k ohrožení bezpečnosti cestujících," vyjmenovali odboráři v dopise adresovaném před půl rokem primátorovi Pavlu Bémovi.
Nyní upozorňují i na to, že pracovníci přechodem k jiné firmě přijdou o výhody, které mají nyní jako zaměstnanci podniku - jako je třeba zvýhodněné jízdné městskou hromadnou dopravou.
Nyní pracovník Dopravního podniku zaplatí za roční kupon jen 50 korun. "Pracovníci sice přejdou pod jiného zaměstnavatele, ale budou nadále využívat výhody, které jsou v kolektivní smlouvě," tvrdí Novotný.
Jenže kolektivní smlouva má omezenou platnost. Uzavírá se na dva roky, takže je zřejmé, že tito pracovníci o výhody nakonec přijdou.
pro soukromníkačinnosti, které převede DP do soukromých rukou Dopravní zařízení v metru Stavby a péče o tratě Elektrodispečink a technologický dispečink Údržba vozů metra na trase C Správa osobních vozidel Správa tramvají VÝHODY OUTSOURCINGU NEVÝHODY OUTSOURCINGU Zdroj: BNV consulting, DP |