Vše záleží na odpolední schůzce vedení odborů s ministrem financí Miroslavem Kalouskem, proti jehož daňovým reformám protestují.
Situace je o to vážnější, že se pražští odboráři tentokrát ke všeobecné stávce pouze nepřipojují jako dosud, ale že ji přímo organizují. To znamená, že zatímco jejich snahy o přerušení provozu v předchozích letech vyšly zpravidla naprázdno, zítra by mohlo být všechno jinak.
Dopravní podnik i magistrát nyní otevřeně přiznává, že pokud začnou odboráři stávkovat, nemůže dopravu ve městě zvládnout. Jakmile odmítne vyjet třeba už každý čtvrtý řidič, hromadná doprava se sesype jako domino.
Jelo by pár vozů tam a zpět
"Nebudeme sdělovat jednotlivosti stávky, aby protistrana nemohla reagovat," prohlásil Jiří Obitko z Odborové organizace DP Metro.
Takže zatímco před sedmi měsíci manažeři potíže předem očekávali a vyslali na kritická místa náhradní řidiče, nyní netuší vůbec nic.
Stávka může začít zítra, pozítří nebo i dnes večer.
"Odbory s námi vůbec nejednají a my nevíme, jak reagovat. Je to jako šachová partie. Jak můžete říci, jaký uděláte tah uprostřed hry, když jste ještě nezačali hrát," pomohl si přirovnáním těžké situace mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.
Výhody k platu v DPJízdné MHD za 50 Kč/rok Zdroj: Kolektivní smlouva DP hl. m. Prahy |
Podle něj je však o dost těžší, když vozy ráno vůbec nevyjedou z vozovny, než zastaví-li se v ulicích někde uprostřed trasy.
Pak může stávkujícího řidiče nahradit dispečer Dopravního podniku. Ale dát dohromady tolik spolehlivých lidí, kteří by dokázali být ve střehu ve všech vozovnách, je příliš těžký manažerský úkol.
Odbory odmítají Kalouskův návrh zrušit 42 ze zhruba 500 stávajících daňových výjimek, mezi něž patří stravenky či zlevněné zaměstnanecké jízdné.
A co hůř: zatímco u poslední stávky loni v červnu odboráři vedení podniku o rozsahu protestů předem informovali, nyní drží jazyk za zuby.