Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský Dopravní podnik se bojí, že případnou stávku nezvládne

  12:11aktualizováno  12:11
Hlavnímu městu zřejmě skutečně hrozí velký kolaps v dopravě spojený se stávkou odborářů. Odbory pražského Dopravního podniku a Českých drah totiž plánují, že vůbec nevyjedou. Zastavily by se tramvaje, příměstské vlaky a zřejmě i autobusy a metro.

Odbory pražského Dopravního podniku plánují, že vůbec nevyjedou. (Ilustrační foto) | foto: Robert Rambousek

Vše záleží na odpolední schůzce vedení odborů s ministrem financí Miroslavem Kalouskem, proti jehož daňovým reformám protestují.

Situace je o to vážnější, že se pražští odboráři tentokrát ke všeobecné stávce pouze nepřipojují jako dosud, ale že ji přímo organizují. To znamená, že zatímco jejich snahy o přerušení provozu v předchozích letech vyšly zpravidla naprázdno, zítra by mohlo být všechno jinak.

Dopravní podnik i magistrát nyní otevřeně přiznává, že pokud začnou odboráři stávkovat, nemůže dopravu ve městě zvládnout. Jakmile odmítne vyjet třeba už každý čtvrtý řidič, hromadná doprava se sesype jako domino.

Jelo by pár vozů tam a zpět

"Nebudeme sdělovat jednotlivosti stávky, aby protistrana nemohla reagovat," prohlásil Jiří Obitko z Odborové organizace DP Metro.

Takže zatímco před sedmi měsíci manažeři potíže předem očekávali a vyslali na kritická místa náhradní řidiče, nyní netuší vůbec nic.

Stávka může začít zítra, pozítří nebo i dnes večer.

"Odbory s námi vůbec nejednají a my nevíme, jak reagovat. Je to jako šachová partie. Jak můžete říci, jaký uděláte tah uprostřed hry, když jste ještě nezačali hrát," pomohl si přirovnáním těžké situace mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.

Výhody k platu v DP

Jízdné MHD za 50 Kč/rok
Jízdné pro rodinu za 100 Kč/rok
Stravenky 80 Kč příspěvek 55 %
Kultura příspěvek 3 000 Kč/rok
Pojištění příspěvek 3 600 Kč/rok

Zdroj: Kolektivní smlouva DP hl. m. Prahy

"Nemůžeme to zvládnout. Museli bychom na koleje vyslat jen velmi malý počet souprav, které by neustále jezdily tam a zpět, aby byly všechny linky pokryté. Na jízdní řády by samozřejmě mohli cestující úplně zapomenout. Tramvaje by řídili řidiči, kteří by se do stávky nezapojili," nastiňuje možnou taktiku Pečený.

Podle něj je však o dost těžší, když vozy ráno vůbec nevyjedou z vozovny, než zastaví-li se v ulicích někde uprostřed trasy.

Pak může stávkujícího řidiče nahradit dispečer Dopravního podniku. Ale dát dohromady tolik spolehlivých lidí, kteří by dokázali být ve střehu ve všech vozovnách, je příliš těžký manažerský úkol.

Odbory odmítají Kalouskův návrh zrušit 42 ze zhruba 500 stávajících daňových výjimek, mezi něž patří stravenky či zlevněné zaměstnanecké jízdné.

A co hůř: zatímco u poslední stávky loni v červnu odboráři vedení podniku o rozsahu protestů předem informovali, nyní drží jazyk za zuby.
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Restaurace Prašivka na Letné
Petice požaduje změnu protikuřáckého zákona, senátor by vrátil kuřárny

Od začátku platnosti protikuřáckého zákona brzy uplyne pět měsíců a lidé spolu se soukromými provozovateli restaurací a barů požadují změnu. Vyjádřili to v...  celý článek

Nová kniha vychází z cyklu iDNES.cz 100 pohledů na Česko.
Portál iDNES.cz má první publikaci. Projekt 100 pohledů vychází knižně

Server iDNES.cz má první knihu. Vznikla z unikátního projektu 100 pohledů na Česko, který si během dvou let, kdy je publikován na stránkách iDNES.cz, našel...  celý článek

Inzerce TOP 09 na titulní straně pražského deníku Metro (17. října 2017)
TOP 09 varuje v závěru kampaně fiktivními zprávami o Klausovi i Babišovi

Přesvědčit voliče ještě na poslední chvíli fiktivními zprávami o soupeřích se rozhodla opoziční TOP 09. A tak si v Praze čtenáři deníku Metro mohli v úterý na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.