Do Letňan jezdí kvůli šetření pouze každá druhá souprava metra. (Ilustrační foto)

Do Letňan jezdí kvůli šetření pouze každá druhá souprava metra. (Ilustrační foto) | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Pražský Dopravní podnik letos prodělá téměř dvě miliardy, loni byl ziskový

  • 19
Pražský Dopravní podnik už ví, jak na tom je. Loni skončil zhruba v padesátimilionovém zisku. Tyto peníze ale dopravce nepoužije na rozvoj městské dopravy, ale na "umoření" neuhrazených ztrát z minulých let.

Může být ale hůř. Už delší dobu se mluví o tom, že Dopravní podnik je ze strany města takzvaně podfinancován, to znamená, že dostává málo peněz. Dluh, na který totiž loňský zisk padl, se může ještě zvýšit.

Z dokumentu, který ve středu schválili měští radní, totiž vyplývá, že očekávaná ztráta Dopravního podniku by letos mohla dosáhnout až 1,95 miliard korun.

Účet dopravce

(za rok 2008)

Zisk
50 mil. Kč
Tržby na jízdném
4,5 mld. Kč
Počet cestujících
1,42 mld. lidí
Na mzdách vyplaceno
3,6 mld. Kč
Počet zaměstnanců
11 553
Zdroj: Magistrát

"Zpráva o činnosti dozorčí rady potvrzuje oprávněnost kritiky, že Dopravní podnik je dlouhodobě podfinancován. Nedostatek financí se musí nutně odrazit ve schopnosti konkurovat individuální automobilové dopravě," uvedla opoziční zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

Oproti loňskému rozpočtu dostal od města Dopravní podnik zhruba o 1,7 miliardy korun méně.

Méně peněz, delší intervaly

Méně peněz loni způsobilo například to, že na trase metra C ze stanice Ládví do Letňan jezdí pouze každá druhá souprava.

Společnost Ropid, která sestavuje jízdní řády, dokonce připravila varianty, jak ušetřit. Ta nejtvrdší varianta dokonce mluvila o rušení až dvaceti linek nebo o tom, že by na trase B na obou koncích byl zaveden celoročně prázdninový provoz.

Podle města a Dopravního podniku ale nehrozí, že by dopravce letos neměl peníze.

"Navýšení plánované ztráty souvisí s nutností dofinancovat investice. Pravděpodobnost, že Dopravní podnik nebude mít peníze, je nulová," ubezpečil radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Podobně reagoval na dotaz MF DNES také generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

"Kdybychom peníze nedostali, pak by se o podfinancování dalo hovořit, ale s městem máme domluvu, že peníze dostaneme," řekl Dvořák.

Podle Šteinera o tom, že úroveň městské dopravy neklesá a Dopravní podnik není podfinancován, svědčí to, že se zvýšil počet cestujících, kteří se veřejnou dopravou svezli.

"Počet pasažérů narostl téměř o pět procent, to je myslím velmi vypovídající a zásadní ukazatel," uvedl radní.

Na jízdenkách vybral dopravce 4,5 miliardy

Loni jelo metrem, tramvají nebo autobusem zhruba 1,4 miliardy cestujících. V příměstských autobusech se k nim pak přidalo dalších 62 milionů lidí. Ti pak za jízdenky zaplatili více než čtyři a půl miliardy korun.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video