Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský Dopravní podnik letos prodělá téměř dvě miliardy, loni byl ziskový

  13:29aktualizováno  13:29
Pražský Dopravní podnik už ví, jak na tom je. Loni skončil zhruba v padesátimilionovém zisku. Tyto peníze ale dopravce nepoužije na rozvoj městské dopravy, ale na "umoření" neuhrazených ztrát z minulých let.

Do Letňan jezdí kvůli šetření pouze každá druhá souprava metra. (Ilustrační foto) | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

Může být ale hůř. Už delší dobu se mluví o tom, že Dopravní podnik je ze strany města takzvaně podfinancován, to znamená, že dostává málo peněz. Dluh, na který totiž loňský zisk padl, se může ještě zvýšit.

Z dokumentu, který ve středu schválili měští radní, totiž vyplývá, že očekávaná ztráta Dopravního podniku by letos mohla dosáhnout až 1,95 miliard korun.

Účet dopravce

(za rok 2008)

Zisk
50 mil. Kč
Tržby na jízdném
4,5 mld. Kč
Počet cestujících
1,42 mld. lidí
Na mzdách vyplaceno
3,6 mld. Kč
Počet zaměstnanců
11 553
Zdroj: Magistrát

"Zpráva o činnosti dozorčí rady potvrzuje oprávněnost kritiky, že Dopravní podnik je dlouhodobě podfinancován. Nedostatek financí se musí nutně odrazit ve schopnosti konkurovat individuální automobilové dopravě," uvedla opoziční zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

Oproti loňskému rozpočtu dostal od města Dopravní podnik zhruba o 1,7 miliardy korun méně.

Méně peněz, delší intervaly

Méně peněz loni způsobilo například to, že na trase metra C ze stanice Ládví do Letňan jezdí pouze každá druhá souprava.

Společnost Ropid, která sestavuje jízdní řády, dokonce připravila varianty, jak ušetřit. Ta nejtvrdší varianta dokonce mluvila o rušení až dvaceti linek nebo o tom, že by na trase B na obou koncích byl zaveden celoročně prázdninový provoz.

Podle města a Dopravního podniku ale nehrozí, že by dopravce letos neměl peníze.

"Navýšení plánované ztráty souvisí s nutností dofinancovat investice. Pravděpodobnost, že Dopravní podnik nebude mít peníze, je nulová," ubezpečil radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Podobně reagoval na dotaz MF DNES také generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

"Kdybychom peníze nedostali, pak by se o podfinancování dalo hovořit, ale s městem máme domluvu, že peníze dostaneme," řekl Dvořák.

Podle Šteinera o tom, že úroveň městské dopravy neklesá a Dopravní podnik není podfinancován, svědčí to, že se zvýšil počet cestujících, kteří se veřejnou dopravou svezli.

"Počet pasažérů narostl téměř o pět procent, to je myslím velmi vypovídající a zásadní ukazatel," uvedl radní.

Na jízdenkách vybral dopravce 4,5 miliardy

Loni jelo metrem, tramvají nebo autobusem zhruba 1,4 miliardy cestujících. V příměstských autobusech se k nim pak přidalo dalších 62 milionů lidí. Ti pak za jízdenky zaplatili více než čtyři a půl miliardy korun.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kandidát na prezidenta Jiří Hynek (vlevo) a mentor Realistů Petr Robejšek. (17....
Realista Hynek získal podporu 22 poslanců pro prezidentskou kandidaturu

Kandidát na prezidenta Jiří Hynek podal u ministerstva vnitra kandidaturu na prezidenta republiky. Podpořilo ho 22 poslanců z pěti politických stran, řekl...  celý článek

Nová kniha vychází z cyklu iDNES.cz 100 pohledů na Česko.
Portál iDNES.cz má první publikaci. Projekt 100 pohledů vychází knižně

Server iDNES.cz má první knihu. Vznikla z unikátního projektu 100 pohledů na Česko, který si během dvou let, kdy je publikován na stránkách iDNES.cz, našel...  celý článek

Inzerce TOP 09 na titulní straně pražského deníku Metro (17. října 2017)
TOP 09 varuje v závěru kampaně fiktivními zprávami o Klausovi i Babišovi

Přesvědčit voliče ještě na poslední chvíli fiktivními zprávami o soupeřích se rozhodla opoziční TOP 09. A tak si v Praze čtenáři deníku Metro mohli v úterý na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.