Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražskou Zbraslav chrání před velkou vodou zábrany za stamiliony

  20:17aktualizováno  20:17
Protipovodňové zábrany nyní chrání před záplavami i pražskou Zbraslav. Část tvoří betonové zdi, zbytek mobilní zátarasy, které budou postaveny v případě hrozby povodně. Kvůli technickým obtížím ale chrání zdejší domy pouze před stoletou vodou, zbytek zábran v metropoli počítá se záplavami srovnatelnými s rokem 2002.

Protipovodňová opatření na jihu Zbraslavi jsou dlouhá 1,35 kilometru a město stála asi 270 milionů korun. Hráz, která není pouze na povrchu, ale je zahloubena místy více než osm metrů pod zem, začíná u kamenolomu a končí u mostu Závodu míru. Stěnu tvoří 490 betonových panelů, každý váží podle tloušťky 14 až 20 tun.

"Jedná se o jednu z posledních dokončovaných staveb v rámci protipovodňových opatření v hlavním městě," uvedl náměstek pražského primátora Pavel Klega (ODS).

Podle starostky Zbraslavi Dagmar Kobylkové je ještě ale potřeba sladit vybudované zábrany s územním plánem. Ten totiž počítal s ochranou území před dvousetletou vodou. Takové zábrany ale nakonec vybudovány nebyly.

Kobylková uvedla, že obyvatelé pak mají potíže s pojišťovnami. Rozpor má odstranit nový územní plán, který magistrát připravuje. Klega přislíbil při schvalování nového územního plánu pomoc.

Protipovodňové bariéry v Praze stály miliardy

Zároveň s opatřeními na jihu Zbraslavi magistrát dokončuje stavbu zábran na severu městské části. Ty jsou již také hotovy, pouze nebyly předány. Celkem za ochranu Zbraslavi zaplatila Praha 810 milionů korun. Kromě betonových zdí z panelů a mobilních zátarasů je součástí protipovodňových opatření také vysokokapacitní kanalizace a přečerpávací stanice.

S budováním ochrany proti velké vodě začala Praha již v roce 1997, zábrany měly metropoli ochránit před stoletou vodou. Po ničivých záplavách v roce 2002 bylo rozhodnuto bariéry zvýšit.

Protipovodňové zábrany tvoří mobilní hrazení, zemní valy, různé zdi a zídky, přečerpávací stanice a také úpravy kanalizace. Stavba mobilních hrazení trvá den a půl, v případě nouze lze ale práce dokončit asi za čtyři hodiny. Po dokončení by zábrany měly být dlouhé 17,2 kilometru, mobilní část by z toho měla tvořit asi 6,36 kilometru.

Další kilometry ale představují například náspy železničních tratí nebo nábřežní zdi. Praha dosud do vybudování ochrany proti velké vodě investovala 2,7 miliardy korun, celkem budou zábrany stát asi 3,7 miliardy. Část peněz dostala metropole od státu.

V roce 2002 přitom povodeň ve městě napáchala škody za 27 miliard korun.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

Polomy na Šumavě v okolí Nové Pece. Na snímku je silnice do Jeleních Vrchů.
Zákaz vstupu do lesů na Šumavě posvětili úředníci, může jít o život

Do známých turistických lokalit v okolí Nové Pece, Stožce ale i Horní Plané je od úterý zakázáno vstupovat. Lesy jsou nebezpečné kvůli sobotní bouřce, která v...  celý článek

Sníh - děti - sáňky - volný čas - zábava
Jarní prázdniny 2018

Týdenní jarní prázdniny jsou na základních a středních školách v roce 2018 rozloženy v termínech od 5. února do 18. března. Přinášíme úplný přehled...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.