Poslední metro od března pojede před půlnocí. (Ilustrační foto)

Poslední metro od března pojede před půlnocí. (Ilustrační foto) | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Pražskou MHD čekají škrty a změny, metro pojede jen do půlnoci

  • 348
Pražská městská hromadná doprava se od 7. března změní. Skončí 20 autobusových linek a omezí se provoz metra. "Sáhne se zejména na večerní a víkendové spoje. Zkracuje se denní provoz metra. Zrušeno bude několik ranních i posledních spojů na všech trasách," uvedl zdroj z Dopravního podniku, který si nepřál být jmenován.

Podle návrhu, o němž nyní jednají zástupci Ropidu, Dopravního podniku a města a jehož kopii má MF DNES k dispozici, má být zrušeno pět procent všech spojů MHD. Škrty se dotknou prakticky všech autobusových linek, ale i některých linek metra i tramvají.

Protáhnou se intervaly

Poslední metro odveze cestující z centra města před půlnoci a ráno vyjede zhruba o půl hodiny později než nyní.

Navrhované změny

Autobusy
V síti autobusových linek ubude odhadem 5 procent spojů. Dvacet linek bude zcela zrušeno. Část změn už je schválena.
Metro
Z jízdních řádů zmizí první a poslední spoje na všech linkách metra. Prodlouží se také intervaly. Každý druhý vlak měl končit na trase A ve stanici Želivského, to ale neprošlo.
Tramvaje
Zruší se linka 19, více budou nasazovány sólo vozy místo dvou.

Poslední souprava metra C bude například vyjíždět z konečných jen pár minut po půl dvanácté večer. Nyní je to o půl hodiny později. Lidé tak budou muset vyrážet ze zábavy domů dřív, nebo se spolehnout na noční tramvaje a autobusy, případně na služby taxikářů.

A méně spojů metra znamená i méně autobusových spojů. "Proto se také zruší všechny autobusové spoje, které na noční a ranní metro navazují," doplňuje zdroj.

"Vzhledem k úpravě provozu linek metra budou změněny jízdní řády na většině autobusových linek. Pro zajištění návazností na metro ráno a večer dojde k úbytku autobusových spojů, což lze v součtu považovat za významnou část nutné úspory," píše se v úvodu dokumentu.

Pokud návrh, jehož některé části jsou už schváleny, projde, na trase B se prodlouží intervaly přes poledne z pěti na šest minut a "céčko" pak zruší víkendové špičky, kdy nyní jezdí vlaky po šesti minutách. Bude se jezdit po 7,5 minutách a večer po deseti minutách.

Zároveň se na všech trasách zhruba o minutu prodlouží interval v odpolední špičce.

Návrh byl původně ještě razantnější - například na trase metra A by každá druhá souprava končila už ve stanici Želivského, a nikoli na Skalce jako dosud. Návrh byl ale na jednání smeten ze stolu.

Tramvaje: jeden vůz místo dvou

Nejmenší zásahy zažijí zřejmě tramvaje. Plánuje se zrušení linky 19 a lidé se budou ve vozech více mačkat. Brzy ráno a pozdě večer bude totiž jezdit jen jeden vůz místo dvou.

Nepotvrdily se tak původní informace z Dopravního podniku, že se bude v rámci úspor rušit několik tramvajových linek, které nyní často kopírují trasy metra.

S největšími úsporami tak musí lidé počítat hlavně u městských autobusů. Když si omezující návrhy Ropidu, který jízdní řády vytváří, sestavíte za sebou, zaberou sedmnáct stran hustě popsaného textu.

Autobusy nahradí vlaky

Autobusy čekají škrty zejména u linek, které jedou podél železničních tratí a jež tedy může nahradit vlak. "Pokud k nějakému omezování souběhů dojde, tak to bude vždy buď autobus s vlakem, nebo autobus s tramvají, ale nikoli tramvaj s metrem," uvedl Filip Drápal z Ropidu.

Město chce tak nalákat mnohem více cestujících na železnici, která je v metropoli nejrychlejším způsobem dopravy, ale u Pražanů se zatím příliš velké oblibě netěší. Zatímco autobusy, tramvaje a metro převezou ročně přes miliardu cestujících, dráha jich počítá jen desetinu.

Místo devíti zastávek zbudou jen dvě

Omezen bude proto například provoz linky číslo 250, která jezdí z Černého Mostu přes Běchovice a Klánovice do Újezdu nad Lesy. Nechť obyvatelé těchto čtvrtí raději vyrazí na nádraží a do centra města jedou vlakem od Kolína. Jenže to není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

Vlak je sice z Masarykova nádraží nesrovnatelně rychlejší, než když jede cestující metrem a přestupuje na autobus, ale autobusy stavějí mezi Běchovicemi a sídlištěm Rohožník v Újezdu nad Lesy na devíti místech, zatímco dráha má v tomto úseku jen dvě stanice. Lidé tak budou muset šlapat pěšky na větší vzdálenosti.

Změny, jež Ropid navrhuje, se odvíjejí od částky, kterou na provoz v letošním roce uvolnilo hlavní město. Zastupitelstvo poslalo na provoz MHD osm miliard korun, což je sice zhruba o 900 milionů více než v roce 2009, ale počet spojů stejně klesne.

Dopravní podnik dostane víc peněz a vyhne se ztrátě

Je to způsobeno tím, že se od 1. ledna změnil systém financování Dopravního podniku, který byl hluboce ztrátový. Dopravce totiž musel odjezdit objednané linky, aniž za ně dostal zaplaceno tolik, kolik jejich provoz skutečně stál.

Dopravní podnik vykázal ke konci loňského září ztrátu 2,34 miliardy korun, což je o 468,9 milionu Kč více, než očekával. Celoroční čísla pak budou k dispozici zhruba na konci prvního čtvrtletí.

Od letošního roku se platí reálná cena, za niž je možné jeden kilometr metrem, autobusem či tramvají ujet. Ve výsledku to znamená, že na provozu se musí ušetřit zhruba miliarda korun, a proto je nutné ve spojích škrtat.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video