Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské vodárny prodány, radnice nejásá

  10:43aktualizováno  10:43
Praha - Vodu v Praze a okolí bude dodávat francouzská společnost Vivendi s firmou Anglian Water. Fond národního majetku jim prodal Pražské vodovody a kanalizace za šest miliard korun, za třikrát více, než čekal. Francouzi se zavázali, že vodné a stočné v příštích letech zdraží nejvýše jako letos, tedy o sedm procent. Slibují i lepší služby a servis a čistší vodu ve Vltavě. Pražská radnice má však zatím vůči této firmě výhrady.

Francouzská Vivendi Water tolik toužila Praze dodávat vodu, že svou nabídku podložila šesti miliardovými esy. To rozhodlo a Fond národního majetku prodá 66 procent akcií největší vodárny v zemi právě jí. Konkurenti nabídli zhruba polovinu. Největšího tuzemského rivala Anglian Water se Vivendi elegantně zbavila tím, že se s ním spojila.

Zatímco desetičlenný tým Vivendi, který projekt pro Prahu připravil, pojede za odměnu na tři dny do Tunisu, zcela jiná nálada vládne na pražské radnici. Radním se totiž rozhodnutí FNM příliš nezamlouvá. "Budeme hledat všechny možné způsoby, jak naplnit usnesení městského zastupitelstva, které požadovalo odložit rozhodnutí o privatizaci pražských vodáren," říká pražský radní Filip Dvořák.

Zastupitelé metropole mají totiž obavu, aby se příliš vysoká cena nepromítla do cen vody. "K obavám z neoprávněného zdražování vody po privatizaci lze říct několik věcí. Zvyšování cen podléhá několika kontrolám. A hlavně rozhodující vliv má samo město Praha, které navrhovanou výši cen vodného a stočného schvaluje," upozorňuje mluvčí fondu Jana Víšková.

Snaha radních změnit privatizaci těsně před jejím koncem je podle Víškové nepochopitelná. "Privatizace se připravovala dva roky a po celou tu dobu měli možnost se k ní vyjadřovat. Fond samotný navíc nemá takové pravomoci, aby zrušil vládní nařízení," říká Víšková.

Zástupci Vivendi Water počítají s tím, že se problém vyřeší. "Já důvěřuji osmi expertům z komise, a když jsme vyhráli, není to jenom nejlepší cenou, ale i nabídkou," míní Philippe Guitard, šéf českého Vivendi Water. "Teď přijde čas vysvětlovat náš projekt představitelům města, aby věděli, k čemu jsme se zavázali, co budeme v Praze dělat," dodává Guitard.

Vivendi si pro hlavní město připravilo tři základní projekty. Tím prvním je Čistá Vltava, kam investuje více než 160 milionů korun. Vivendi však hlavně slibuje, že se podstatně zlepší služby pro Pražany.

Guitard: Praha nebyla tak drahá

Čistá voda a ryby ve Vltavě, pomoc při opravě vodovodního potrubí nebo výstavbě čističky - tím vším chce oslovit Pražany Vivendi Water spolu s Anglian Water. Komisi, která rozhodovala o prodeji 66 procent Pražských vodovodů a kanalizací, oslovila ještě jedním silným argumentem. Nabídla za dodavatele vody v hlavním městě šest miliard korun. "A to vše při respektování kontroly a slíbeného vývoje cen," říká Philippe Guitard, šéf české pobočky francouzské Vivendi Water. Ta celý projekt řídí a financuje s technologickou podporou Anglian Water.

Nabídli jste dvakrát více než konkurence, třikrát více než očekávali odborníci. Nezaplatí to lidé v poplatcích za vodu?

Nerad spojuji výše naší nabídky se zdražování cen vody. My letos rozhodně budeme respektovat ceny, které platí, tedy zvýšení asi o 7,3 procenta. V následujících letech jsme měli možnost zvýšit cenu až o deset procent, ale chceme se vejít do rozmezí letošní míry zdražování, tedy sedmi, a pěti procent. Ale všechno bude záviset také na politickém rozhodnutí města. My jako provozovatel totiž ceny navrhujeme, ale zástupci města definitivně rozhodnou.

Může Vivendi sama ještě nějakým jiným způsobem ovlivnit cenu vodného?

Nevím o něm. Ceny jsou věcně usměrňované, tedy kontrolovatelné ministerstvem financí. A pokud chceme navyšovat ceny jen o inflaci, musíme snižovat náklady. Plánujeme v příštích letech jejich pokles o dvacet procent.

Vaše nabídka šesti miliard všem vyrazila dech. Je vůbec ekonomicky zdůvodnitelná?

Pokud někdo říká, že je to příliš, nabídl bych dvě srovnání. V Tallinnu International Water zaplatil za 51 procent třikrát menší společnosti 2,9 miliardy. Na severní Moravě utratil Lyonnaise des Eaux za 46 procent místního vodohospodářského podniku s obratem necelé půl druhé miliardy korun čtyři miliardy. Ve srovnání s tím si myslím, že jsme udělali lepší obchod než oni.

Věříte, že se vám investice vrátí?

Jako každý podnikatel jsme na sebe prostě vzali určité riziko. Já ovšem doufám, že se nám podaří podílet se i na dalších investicích v souvislosti s vodou. Proč jsme mohli nabídnout takovou cenu? Ze tří důvodů. Ohodnotili jsme si 66 procent pražské společnosti. Máme vedoucí pozici na trhu a spolu s ostatními svými pobočkami z toho máme některé výhody. A Prahu jsme si cenili natolik, že jsme byli ochotni připlatit.

Na jakých investicích byste se chtěli podílet?

To je hodně záležitostí města, které pronajímá svou síť. Ale už v projektu se zavazujeme například snížit ztráty vody. Dnes se ztrácí v pražském potrubí 57 milionů kubíků vody ročně, chceme se dostat asi na 16 milionů. Úspory z toho jsou asi zřejmé. Počítáme i s dalším technickým zlepšením, například čističek vod.

Jak poznají lidé, kromě cen, že vodu Praze dodává Vivendi?

Všechno není jen v ceně, ale je to také v kvalitě služeb. Například, když zůstanete několik dní bez vody, což se mi několikrát stalo. Když k jedné díře přijede patnáct lidí místo dvou. Když voláte na dispečink a nikdo vám neodpovídá. Nebo když voláte ve tři odpoledne na nějaký závod a nikdo tam není. To jsou věci, které by měly být jinak.

Jak masivní bude při úsporách nákladů propouštění?

Neříkám, že nesnížíme počet zaměstnanců, ale nebude nijak razantní propouštění. Máme spíše ve zvyku nabídnout jinou příležitost. Pro zaměstnance počítáme s tím, že budou mít stejně jako ostatní lidé z Vivendi možnost odkupu akcií společnosti a do začátku dostanou všichni osobní počítač pro domácí použití.

Současné vedení pražské firmy zůstane?

Ty, co pracují profesionálně, si necháme. Jsou ovšem někteří, kterými si nejsme příliš jisti.

 

 

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Reklamní leták na podporu Miloše Zemana v prezidentských volbách v lednu 2018
Zeman sliboval nedělat kampaň, přesto jsou ve schránkách jeho letáky

Schránky v celé republice zaplavily letáky za znovuzvolení prezidenta Miloše Zemana, který ale jak sám uvedl, žádnou kampaň nepovede. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček...  celý článek

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...
Plán počítá s dostavbou Staroměstské radnice, křídlo jí chybí od války

Grandiózní i umírněné návrhy se během více než století objevily v souvislosti s novou podobou východního křídla Staroměstské radnice. Místo toho jsou přes 70...  celý článek

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Baráčky jak lepidlem k sobě přilepené. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.