Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské metro: vozový park je v kritickém stavu

  19:31
P r a h a - Zpoždění dodávky nových i rekonstruovaných vozů metra způsobilo, že je vozový park metra v kritickém stavu. V přepravních špičkách nemá Dopravní podnik dostatek vagonů a na tratě musí proto vyjíždět i ty soupravy, které by měly zůstávat v záloze pro případ nečekaných poruch. Dopravní podnik sice má ve svých depech pět nových souprav metra vyrobených konsorciem ČKD - ADtranz - Siemens a šest kompletně zrenovovaných souprav z plzeňské Škodovky, ale cestující stále jezdí jenom ve starých ruských soupravách, protože novým typům vagonů chybí technické osvědčení - homologace.

Provoz nových i rekonstruovaných souprav na trati metra Dopravní podnik kvůli technickým problémům již několikrát odložil. Podle posledních zpráv dopravce očekává, že nové soupravy nasadí na tratě v květnu.

Rozhodnutí o tom, kdy budou moci jezdit v pravidelném provozu nové i rekonstruované soupravy, závisí na Drážním úřadu, který potřebné homologace uděluje. Jeho představitelé soudí, že by vlaky mohly homologaci získat do konce května. "Co se týká samotných vozidel, zde nějaké výrazné problémy neočekávám, ale nám jde o to, aby se sladil software starého a nového zabezpečovacího zařízení, které hlídá vlaky na tratích. Nechceme, aby při uvedení do provozu nastaly nějaké problémy z toho, že na jedné trati bude jezdit několik druhů vlaků," uvedl Vladimír Kučera z Drážního úřadu.

Dodal, že zkoušené vozy musí najezdit po třicet dnů denně minimálně 250 kilometrů a nesmí se u nich objevit závada. "Pokud se objeví porucha, začíná se znova od nuly. Zkoušky na pěti soupravách najednou mají větší vypovídací schopnost, než jen na jedné či dvou soupravách. Vlaky nehodláme pustit do provozu, dokud se neukáže, že jsou opravdu spolehlivé," řekl Kučera.

Dopravce předpokládá, že bude od května dostávat od výrobců každý měsíc jednu novou soupravu a navíc by měl do konce roku dostat i dvanáct souprav modernizovaných. "To už by naši situaci vyřešilo, protože jsme již dříve museli o něco prodloužit intervaly metra ve špičkách a navíc jezdit i bez toho, že bychom měli v depu záložní soupravy. Dokud nezískáme homologaci nových typů, nemáme staré dosluhující soupravy čím nahrazovat," uvedla mluvčí Dopravního podniku Zuzana Knoblochová.

Dopravní podnik má nyní k dispozici 94 souprav metra, ale k zajištění dosavadního rozsahu provozu mu nyní scházejí dvě soupravy. Dva chybějící vlaky nahrazuje dopravce těmi, které by měly stát v záloze, nebo procházet údržbou.

Nové soupravy, které mají pomoci vyřešit krizi ve vozovém parku Dopravního podniku, se od starých ruských vozů liší na první pohled především aerodynamickým čelem soupravy a rozmístěním sedadel, které je obdobné jako v tramvajích. Poslední objednanou soupravu by mělo metro získat v polovině roku 2002.

Podle původních předpokladů měly nové soupravy jezdit na tratích metra už od podzimu 1998. Vinou krize ve firmě ČKD Dopravní systémy se však dodávky nových vlaků stále zpožďují stejně jako homologace.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.