Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské metro stárne

  9:42aktualizováno  9:42
Praha - Kvůli zkratu v zastaralých kabelech v úterý 21. listopadu ráno hořelo v tunelu u stanice metra Háje. Vlakové soupravy mezi zastávkami Kačerov a Háje proto zůstaly stát zhruba hodinu a stovky lidí musely do práce cestovat sedmadvaceti náhradními autobusy. Naštěstí nebyl nikdo zraněn. I když od posledního požáru v pražském podzemí neuplynulo ani čtrnáct dnů - 9. listopadu oheň vyřadil z provozu stanici Můstek, tenkrát ovšem požár způsobil odhozený nedopalek cigarety - vedení Dopravního podniku tvrdí, že cestování metrem je stále bezpečné.

Ani náhodou se prý v hlavním městě nemůže opakovat tragédie jako v rakouském Kaprunu, kde při požáru lanovky zahynulo přes sto padesát lidí. Technický ředitel Dopravního podniku Tomáš Jílek tvrdí, že za včerejší požár může pravděpodobně zkrat mezi trakčním kabelem a přívodní kolejnicí.

Od zkratu se podle něj na okamžik vznítila gumová izolace drátu, oheň se však dále nerozšířil. "Trakční kabely se průběžně vyměňují za nehořlavé. Mezi stanicemi Opatov a Háje však byly ještě staré, z počátku osmdesátých let," přiznala tisková mluvčí Dopravního podniku Zuzana Knoblochová.

Technický ředitel Jílek však míní, že výměna měla i tam proběhnout nejpozději do konce roku. "Jenom letos jsme do modernizace kabelové sítě investovali jedenatřicet milionů korun. Trasa A a C je už hotová, ještě zbývá úsek na trase B mezi Smíchovským nádražím a Zličínem, tam jsou však kabely mladší - z roku 1988 až 1994," sdělil Jílek.

Že by pražské metro zastarávalo a cestujícím hrozilo větší nebezpečí, odmítá i ředitel DP Metro Ladislav Houdek. Po ruce má přitom několik argumentů: v každé stanici i ve větracích šachtách jsou bezpečnostní čidla, která okamžitě reagují na kouř či zvýšenou teplotu. "Při požáru se nemůže stát, že by souprava zůstala stát v tunelu. Strojvůdce vždy přijede do nejbližší stanice, což může trvat maximálně sto vteřin," tvrdí Houdek.

Ani při výpadku elektrického proudu nezůstane vlak stát. "Stanice jsou vždy v dolíku, takže souprava nezůstane trčet uprostřed trasy. Vždycky samospádem dojede do stanice," potvrdil šéf odboru krizového řízení magistrátu Petr Beran s tím, že hasiči, policisté a záchranáři již absolvovali několik cvičení.

Strojvůdci i dozorčí v metru mají navíc k dispozici evakuační plán. Jenže jak se mají při havárii zachovat cestující? Ve stanicích ani ve vlacích žádné instrukce pro krizové situace nejsou. "Při požáru by si stejně nikdo podobné rady neměl čas číst. Například kudy mají podzemí opustit, se vždy dozvědí prostřednictvím rozhlasu od dozorčího," konstatuje šéf hasičského útvaru Metro Michal Wowesný. Zároveň dodal, že podzemní dráhu neustále ve čtyřsměnném provozu sleduje speciální stodvacetičlenný hasičský sbor.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilustrační snímek
Ztráta času i peněz. Nikoho nám neposílejte, žádají firmy úřady práce

Hledat nové zaměstnance na úřadech práce je pro podniky v době rekordně nízké nezaměstnanosti ztráta času i peněz. V dlouhodobé evidenci úřadů zůstávají...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Policie odmítla poslancům poslat spis na Babiše kvůli Čapímu hnízdu

Policie zamítla žádost mandátového a imunitního výboru o doručení kopie trestního spisu vedeného na šéfa ANO Andreje Babiše a poslance Jaroslava Faltýnka....  celý článek

Reportér MF DNES s falešným receptem a lékem Hypnogen, který mu vydali v jedné...
Lék na falešný recept sežene každý. MF DNES uspěla ve všech lékárnách

Stačí obyčejné razítko, tiskopis objednaný na internetu a poznámka, že nemáte zdravotní pojištění. Všech deset lékáren, které MF DNES při redakčním testu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.