Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské letiště čeká razantní obměna, cestující má oslnit česká kultura

  0:29aktualizováno  0:29
Letiště Václava Havla se chystá změnit svou podobu, aby nepřipomínalo každé druhé na světě. V následujících letech jej tedy čekají velké úpravy. Změní se design i obchody v halách a velmi radikálně i dnes zmatená doprava před terminály.

Inspirace pro Prahu: Architekty z kanceláře Chapman Taylor – kteří úpravy interiérů pražského letiště připravují – inspiroval i terminál TWA od architekta Eero Saarinena na letišti JFK v New Yorku. Koncept ptačích křídel a betonové konstrukce podle nich předstihl svou dobu. | foto: Profimedia.cz

Totožné obchody, identické řetězce restaurací, stejné reklamy a pouze tu a tam nápisy v odlišné řeči. Uniformita pražského letiště Václava Havla působí tak, že ani nepoznáte, zda jste právě přistáli v Praze, Vídni či Moskvě.

Už tomu tak nebude. Letiště na Ruzyni čekají poměrně razantní změny. Například cizince má hned po vystoupení z letadla oslnit bohatá historie a kultura Česka.

Oč jde? Pro inspiraci se nejprve podívejme za české hranice. Letiště v kanadském Vancouveru zdobí totemy severoamerických indiánů, uprostřed letištního terminálu v malajsijském Kuala Lumpuru roste typický jihoasijský deštný prales, na letišti Schiphol v Amsterdamu zase nápaditě odkazují na nizozemské pamětihodnosti. Zmíněné státy se zkrátka umějí prodat.

Co se změní na letišti Václava Havla

Interiéry

● po vzoru moderních zahraničních letišť se příletové haly v Praze zaplní symbolickými odkazy na české turistické či kulturní unikáty

● sjednotí se design interiérů a vybavení, jako je třeba osvětlení

● vzniknou nová návštěvnická a informační centra

● částečně se změní zaměření obchodů, restaurací a dalších služeb

● zavede se takzvaný koncept walk-through, kdy lidé cestou k letadlu procházejí přímo obchody

● letiště bude zároveň jednotlivé služby propojovat; např. člověk, který zaparkuje auto v místním parkovacím domě, dostane voucher na občerstvení

Exteriéry

● změní se dopravní řešení parkovišť a příjezdových ulic k letišti podle návrhu britského architektonického studia Chapman Taylor (viz skicu níže)

● vznikne napojení na železnici

Touto cestou – ač ne tak okázalou – se chtějí vydat i v Praze.

„Cílem je změnit výtvarné řešení Terminálů 1 a 2 tak, aby si je návštěvníci snadno spojili se symboly Prahy a České republiky. Sjednotíme design interiéru od povrchů a osvětlení až po umístění směrovacích nápisů a doplníme ho o nové vizuální a dekorativní prvky, které cestující při cestě od letadla k výdeji zavazadel upozorní třeba na tuzemské turisticky zajímavé destinace,“ říká předseda představenstva Českého aeroholdingu Václav Řehoř.

Hele, Jágr. Česko je jedinečné

Finální podoba zatím nedozrála. Vítěz architektonické soutěže je známý teprve pár dní. Jisté je však to, že jako první se v příštím roce začne měnit historická příletová hala Terminálu 1 z roku 1968, kde vznikne jakési uvítací centrum. Dnes jsou tam obyčejné přepážky, často ještě z devadesátých let.

„Využijeme grafické, textové či plastičtější vizuální prvky ukazující česká specifika. Zvažujeme, že se budeme věnovat kultuře, geografii, hudbě, architektuře či osobnostem z filmu, literatury a sportu. Definitivně jsme se však ještě nerozhodli,“ naznačuje Jon Hale, ředitel pražské kanceláře britského architektonického studia Chapman Taylor.

Právě tato kancelář – jež je podepsána třeba pod interiéry jednoho z terminálů na londýnském letišti Heathrow – bude výtvarné řešení pro Prahu navrhovat.

Architektonické studio Chapman Taylor proměnilo také bruselské letiště:

Konec zmatených silnic

Za zhruba čtvrt miliardy se změní i vnitřní uspořádání obchodů a restaurací. Zatímco nyní jsou prodejny podél chodeb, nově do nich každý cestující v podstatě vstoupí hned po pasové kontrole. Regály se totiž prolnou s prostorem, kudy lidé procházejí.

Ukazuje se, že takové uspořádání vynáší o 20 až 30 procent víc peněz na tržbách obchodů. „Kromě lepších služeb pro cestující jde i o zvyšování výnosnosti neleteckého obchodu na úroveň, která je běžná jinde v zahraničí,“ potvrzuje Řehoř.

Fotogalerie

Změny se však nedotknou jen budov terminálů. Radikální proměnou projde i celý areál před nimi. Když člověk na pražské letiště přijíždí autem, často se pro něj neintuitivní systém různých ulic, sjezdů a křižovatek stane zmatenou pastí. A společnost Český aeroholding si to uvědomuje.

„Prostor před terminály včetně nájezdů směrem na letiště hodnotíme jako nemoderní a pro cestující nedostatečně zorganizovaný. Nedostatky vidíme například v uspořádání stávajících průjezdných parkovišť, na kterých je možné krátkodobé zastavení v těsné blízkosti terminálů,“ přitakává mluvčí společnosti Michal Řehořek.

Aby se auta nepletla

Křišťálová Lupa 2015

Proto aktuálně probíhá architektonická soutěž, která má uspořádání dopravy v areálu letiště zcela změnit. Cílem je, aby se před terminály nemíchala popojíždějící auta, lidé vykládající zavazadla, zastavující autobusy a všudypřítomné taxíky.

„Vedle toho také chceme vytvořit vyšší úroveň prostoru obecně. Tedy dát mu svébytný a moderní charakter a vlastnosti srovnatelné s celosvětovým standardem. To vše s ohledem na plánované vybudování železničního spojení na letiště,“ popisuje Řehořek.

Ze zadání architektonické soutěže vyplývá, že změny by se měly plně projevit do roku 2030. V té době má letištěm projít oproti dnešku dvojnásobný počet cestujících a projet až tři tisíce aut za hodinu.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.