Záchranná služba ukončila pilotní fázi projektu Mobilita pro život, jeho výsledky představil šéf záchranky Zdeněk Schwarz.
Mobilita pro život- počítače zatím byly ve dvou vozech rychlé lékařské pomoci - pilotní projekt stál 300 tisíc korun. Magistrát se rozhodl projekt Mobilita pro život podpořit částkou 2,4 milionu korun. |
Do konce roku by měly být ve vozech rychlé lékařské pomoci malé odolné notebooky se speciálním softwarem, které umožní lékařům zjistit základní anamnézu pacienta, tedy jaké nemoci prodělal a s jakými se dlouhodobě potýká.
Z počítačů budou mít zdravotníci přístup do různých informačních systémů, například Všeobecné zdravotní pojišťovny nebo do systému elektronických zdravotnických knížek IZIP, které tyto informace obsahují.Pomůže to například, když je pacient v bezvědomí a nemůže lékaři říct o užívaných lécích, nebo u chronických pacientů, ke kterým vyjíždí záchranka opakovaně. Lékař totiž bude mít informace o předchozích zásazích.
"Během pilotní fáze jsme například čtyřikrát do měsíce ošetřovali 32letou ženu s diabetem 1. typu, která si čtyřikrát denně píchala inzulin," popsala lékařka záchranné služby Milana Pokorná.
U ženy docházelo pravidelně k hypoglykémii (nízká hladina cukru v krvi). Když lékaři z databáze zjistili, jak četné výjezdy k diabetičce jsou, kontaktovali jejího ošetřujícího lékaře, který pacientku převedl na léčbu inzulinovou pumpou. A její obtíže zmizely.
"Informační systém a jeho mobilní řešení nám především práci výrazně zjednoduší, zrychlí a jsme přesvědčeni o tom, že i zkvalitní. Protože máme k dispozici spoustu informací, které jsme předtím neměli, můžeme se nad pacientem kvalitněji a rychleji rozhodovat," řekl lékař pražské záchranné služby Jaroslav Kratochvíl.
Formuláře začnou být čitelné
Podle ředitele pražské záchranné služby je výhoda také v tom, že lékaři stráví méně času vyplňováním potřebných formulářů. "Lékařů je stále méně, s tímto systémem ušetříme jejich čas. Navíc jimi vyplněné dokumenty byly někdy i nečitelné," připustil Schwarz s tím, že se tak minimalizuje počet chyb při přepisech zpráv.
Lékař zadá informace o zdravotním stavu pacienta už v terénu, poté si může zprávu rovnou ve voze vytisknout. Při předání pacienta do nemocnice už tak není třeba nic vyplňovat, záchranka předá zprávu a dál se nezdržuje. Podle Pavla Trnky ze společnosti KPPT, která systém v Česku koordinuje, se tím podařilo zkrátit dobu příjmu pacientů do nemocnice o pět minut.
Informace se navíc už z terénu předávají do cílové nemocnice a zdejší lékaři se tak mohou na příjezd pacienta lépe připravit.
V systému IZIP je v současné době registrováno více než milion lidí. Podle Schwarze se ale do projektu chtějí kromě VZP zapojit také další zdravotní pojišťovny a záchranná služba by tak mohla mít v budoucnu informace o větším množství pacientů.