Projekt, do kterého metropole za poslední rok a půl vložila 800 milionů korun, skomírá. A nikdo neví, co s ním. Většina cestujících v pražské hromadné dopravě čipovou kartu ignoruje a dává přednost papírovým průkazkám a jízdenkám. Hovoří se dokonce o zastavení projektu.
Praha nyní jedná s Českými drahami a bankami, aby projekt zachránila. Doufá, že s Opencard jednou půjde jezdit i po železnici po celé zemi, a navíc že bude fungovat i jako platební karta pro menší platby.
Před rokem šla na dračku
Červená kartička byla žádaným zbožím před rokem, když držitelům městský dopravce nabízel slevu skoro pět set korun na roční kupon. Nyní je všechno jinak.
O projekt za stamiliony korun opadl mezi lidmi zájem, ruce pryč od něj dává Dopravní podnik a nedůvěru získává i mezi pražskými politiky, kteří jej původně nekriticky vychvalovali. Zdánlivě to připomíná komunistické monumentální pomníky.
OpencardOpencard bylo dosud vydáno zhruba 360 tisíc. |
U přepážek, kde se karta vydává, je prázdno, některé automaty na nahrávání kuponů ve stanicích metra prý vypovídají poslušnost, nové se nemontují. "Cestující nám nadávají, že automaty nefungují," postěžovala si před třemi týdny odborům jedna z pracovnic firmy.
Trasa metra A navíc dodnes nenabízí cestujícím ani jeden přístroj.
Město nyní čeká na výsledky auditu, který má napovědět, jak projekt dál posunout. Úředníci stále věří, že do několika měsíců překročí počet držitelů půl milionu a do konce roku 2011 ji bude mít už 900 tisíc lidí. Je však také možné, že Opencard skončí úplně u ledu.
Kartě, jíž láme vaz i nynější hospodářská krize, která příliš nepřeje vysokým investicím do nových technologií, může pomoci smlouva města s některým z finančních domů.
Opencard by se tak stala platební kartou pro menší platby - vstupenky či třeba správní poplatky.
"Oslovili jsme 21 subjektů, 13 z nich nám předložilo nabídku. Nabídky studujeme a předložíme je v listopadu radním," řekl za magistrát autor projektu Václav Kraus.
Pomohla by i smlouva s Českými drahami, jež by Opencard umožnila překročit hranice metropole. "Jednáme s drahami ale je to běh na dlouho trať. Chceme tak ´expandovat´ do středních Čech," naznačil mluvčí projektu Martin Opatrný.
Kupon v mobilu, jízdenka na čipové kartěrozhovor s expertem na platby jízdného pomocí čipu Jiří Matějec je považován za odborníka na platby jízdného v dopravě prostřednictvím čipových karet. Pracuje pro Sdružení pro dopravní telematiku ČR a v "čipu" vidí zářnou budoucnost. Jaká je budoucnost čipových karet, které slouží jako elektronické tramvajenky? Funguje nějaká celonárodní karta jinde v Evropě? Může se tato technologie dál vyvíjet? |