Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražská tramvajenka Opencard ztrácí dech. Nikdo neví, co s ní dál

  10:37aktualizováno  10:37
Praha vkládala do městských čipových karet Opencard velké naděje. Neměla to být jen elektronická tramvajenka a průkazka do knihovny. Čekalo se, že bude mít mnoho dalších funkcí. Teď však přichází rozčarování.
Praha nyní jedná s Českými drahami a bankami, aby projekt Opencard zachránila.

Praha nyní jedná s Českými drahami a bankami, aby projekt Opencard zachránila. | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Projekt, do kterého metropole za poslední rok a půl vložila 800 milionů korun, skomírá. A nikdo neví, co s ním. Většina cestujících v pražské hromadné dopravě čipovou kartu ignoruje a dává přednost papírovým průkazkám a jízdenkám. Hovoří se dokonce o zastavení projektu.

Praha nyní jedná s Českými drahami a bankami, aby projekt zachránila. Doufá, že s Opencard jednou půjde jezdit i po železnici po celé zemi, a navíc že bude fungovat i jako platební karta pro menší platby.

Pražská Opencard. 

Před rokem šla na dračku

Červená kartička byla žádaným zbožím před rokem, když držitelům městský dopravce nabízel slevu skoro pět set korun na roční kupon. Nyní je všechno jinak.

O projekt za stamiliony korun opadl mezi lidmi zájem, ruce pryč od něj dává Dopravní podnik a nedůvěru získává i mezi pražskými politiky, kteří jej původně nekriticky vychvalovali. Zdánlivě to připomíná komunistické monumentální pomníky.

Opencard

Opencard bylo dosud vydáno zhruba 360 tisíc.
Automatů na nahrání kuponu MHD je ve vestibulech metra C a B dohromady 46.

Karta slouží jako tramvajenka, průkaz do knihovny, k platbě za parkování a klíč k portálu města. O kartu lze žádat u 45 přepážek na 25 místech v celé Praze.

Opencard, kterou si v prvních měsících pořídilo 300 tisíc lidí, vzbudila dojem růžové budoucnosti. Neuběhl ani rok a projekt, do něhož město vložilo na 800 milionů, skomírá.

U přepážek, kde se karta vydává, je prázdno, některé automaty na nahrávání kuponů ve stanicích metra prý vypovídají poslušnost, nové se nemontují. "Cestující nám nadávají, že automaty nefungují," postěžovala si před třemi týdny odborům jedna z pracovnic firmy.

Trasa metra A navíc dodnes nenabízí cestujícím ani jeden přístroj.

Město nyní čeká na výsledky auditu, který má napovědět, jak projekt dál posunout. Úředníci stále věří, že do několika měsíců překročí počet držitelů půl milionu a do konce roku 2011 ji bude mít už 900 tisíc lidí. Je však také možné, že Opencard skončí úplně u ledu.

Kartě, jíž láme vaz i nynější hospodářská krize, která příliš nepřeje vysokým investicím do nových technologií, může pomoci smlouva města s některým z finančních domů.

Opencard by se tak stala platební kartou pro menší platby - vstupenky či třeba správní poplatky.

"Oslovili jsme 21 subjektů, 13 z nich nám předložilo nabídku. Nabídky studujeme a předložíme je v listopadu radním," řekl za magistrát autor projektu Václav Kraus.

Pomohla by i smlouva s Českými drahami, jež by Opencard umožnila překročit hranice metropole. "Jednáme s drahami ale je to běh na dlouho trať. Chceme tak ´expandovat´ do středních Čech," naznačil mluvčí projektu Martin Opatrný.

Kupon v mobilu, jízdenka na čipové kartě

rozhovor s expertem na platby jízdného pomocí čipu

Jiří Matějec je považován za odborníka na platby jízdného v dopravě prostřednictvím čipových karet. Pracuje pro Sdružení pro dopravní telematiku ČR a v "čipu" vidí zářnou budoucnost.

Jaká je budoucnost čipových karet, které slouží jako elektronické tramvajenky?
V blízké budoucnosti se bude jednoznačně posilovat snaha, aby se karty vydané různými vydavateli napříč regiony vzájemně akceptovaly. Tak, aby si cestující, který občas zavítá do jiného města, nemusel pořizovat kartu tohoto města.

Funguje nějaká celonárodní karta jinde v Evropě?
V Německu je už takto vydáno přes 4 miliony karet a v nejbližším období se očekává, že budou vydány další 4 miliony.

Může se tato technologie dál vyvíjet?
Zřejmě postupně dojde k propojení čipových karet a mobilního telefonu. To se zkouší již řadu let, ale zatím se to zejména kvůli obchodním důvodům ještě neobjevilo v masovějším nasazení. Zároveň je však zřejmé, že vlastní bezkontaktní čipová karta zdaleka neřekla všechno a budeme svědky jejího dalšího rozšiřování. Na kartu se třeba bude moci rychle a jednoduše nahrát jednorázový papírový lístek. To je využíváno například v Moskvě.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Grafomotorička Martina Simonidesová.
Děti neumí správně psát, radši sedí před televizí, říká grafomotorička

Stovky dětí se učí nejen správně mluvit u logopeda, ale i správně psát a držet tužku v ruce u grafomotorika. „Třetina předškoláků by potřebovala intenzivně...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.