Radní rozšíří zóny placeného stání | foto: Martin Adamec, MF DNES

Pražská radnice připravuje nová placená parkoviště

  • 26
Po 11 letech to bude doslova revoluce v systému parkování v Praze. Radní totiž zvažují, že se zóny placeného stání, na něž jsou řidiči od roku 1996 zvyklí, rozšíří i na Vinohrady, Žižkov, Malou Stranu a do Holešovic.
INFOGRAFIKA: NOVÉ PARKOVÁNÍ V CENTRU

"Schválení už nic nebrání," řekl mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Co to znamená pro řidiče? Návštěvníci těchto čtvrtí musí počítat s tím, že od začátku září prakticky nikde nezaparkují. A pokud ano, bude je to stát nemalé peníze. Pro místní obyvatele to znamená, že již nebudou objíždět ulice v okolí svého domu v marné snaze najít volné místo. I oni si budou muset připlatit.

"Od aut se uleví širšímu centru a určitě všem, kdo tam bydlí. Chceme, aby lidé více využívali hromadnou dopravu," zdůvodnil kroky magistrátu radní Jiří Janeček.

Za firemní auto 36 tisíc ročně
Projekt počítá se zavedením tří zón - dvě jsou pro návštěvníky, jedna pro místní obyvatele. V oranžové zóně mohou návštěvníci parkovat maximálně dvě hodiny a za jednu hodinu zaplatí 40 korun. Zelená zóna dovoluje návštěvníkům maximálně šest hodin parkování, hodina přijde na 30 korun. Modrá zóna je pro rezidenty. Ti ročně složí na účet magistrátu 700 korun za první auto, druhé auto je přijde už na sedm tisíc.

Výrazně si připlatí podnikatelé, kteří v lokalitě nemají trvalé bydliště. Například Vladimír Jelínek, který v Koněvově ulici provozuje firmu, by měl zaplatit padesátkrát tolik co například obyvatel domu v Bělehradské ulici Petr Dušek - 36 tisíc za rok.

"To je pro mě obrovská suma. Jsem ochotný jezdit tramvají, ale nedokážu si představit, že v ní vozím zboží do obchodu," uvedl Jelínek.

A proti rozšiřování zón jsou i vlastníci domů, kteří však bydlí jinde. Nelíbí se jim, že by měli platit, když přijedou třeba vytřít ve svém domě chodbu. S komplikacemi musí počítat také řidiči zásobovacích aut. Ti budou mít bezplatný vjezd do zóny pouze mezi šestou a osmou hodinou ranní.

Na rozdíl od nich jsou místní obyvatelé vesměs pro. "Pokud mi to zaručí, že zaparkuji před domem nebo alespoň o ulici vedle, tak to klidně zaplatím. Dnes auto necháváme u příbuzných v Krči a dojíždíme metrem. Je to rychlejší než hledat místo na Vinohradech," uvažuje Petr Dušek.

Pokud k němu přijede návštěva, její šance na zaparkování bude mnohem menší než dosud. Přestože bude ochotna zaplatit parkovné až 40 korun na hodinu, místo najít nemusí. Pro návštěvníky bude totiž v ulicích vyhrazeno jen zhruba každé páté místo.

Vedení města se sice tváří, že zavedení parkovacích zón je hlavně službou pro místní obyvatele, ale i úřad si na jejich provozování výrazně vylepší rozpočet. Na parkovném jenom v pravobřežní části Prahy 1, kde je asi devět tisíc míst, dnes ročně inkasuje zhruba 68 milionů korun. A nově bude vybírat za dalších zhruba 34 tisíc míst.

S rozšiřováním zón placeného stání navíc zřejmě není zdaleka konec. Pražští radní uvažují, že by se za parkování platilo i v Praze 5, 6 a 10. Ale pošilhávají po něm i radnice dalších městských částí, které se obávají, že k nim řidiči vyhnaní z centra přijedou parkovat.

Spolu s parkovacími automaty přibudou v ulicích také strážníci, kteří budou hlídat, zda řidiči vzorně platí parkovné. Nastoupit má 179 nováčků.


Kde se bude platit


Zóny placeného stání

Od roku 1996: Staré Město, Josefov, Nové Město

Od roku 2007: Hradčany, Vyšehrad, Malá Strana, Nové Město, Žižkov, Vinohrady, Holešovice, Bubeneč

Kde se o nich uvažuje: Dejvice, Břevnov, Vršovice, Smíchov


Počet míst a ceny od září

Míst pro rezidenty: 35 700

Cena: 700 - 36 000 Kč/rok

Míst pro návštěvníky: 7700

Cena: 15 - 40 Kč/h

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video