"Policisté, které jsme loni nasadili na zajištění dopravních opatření v rámci předsednictví, například na doprovody delegací, budou vidět na ulicích a silnicích," řekl ředitel pražské policie Martin Červíček.
Chybět nebudou ani dopravně bezpečnostní akce, včetně těch, kdy policie na víceproudých komunikacích svede provoz do jednoho jízdního pruhu.
typ akce | počet hodin | |||||
dopravně bezpečnostní akce | 10500 | |||||
bezpečnostní opatření (sportovní utkání, výstavy, protesty) |
7760 | |||||
opatření v dopravě (vypnuté semafory, uzavírky, havárie) | 6860 | |||||
doprovody (nadměrné náklady, převoz peněz a další) | 3570 | |||||
doprovody delegací v rámci předsednictví EU a další | 35730 | |||||
auto nebo motohlídky v běžné službě | 44000 | |||||
pěší hlídky v rámci běžné služby | 16600 | |||||
kontrola parkování a odtahy | 7250 | |||||
kontroly přestávek a dalších předpisů u profesionální řidičů | 7450 | |||||
další kontroly mimo běžné služby | 8930 | |||||
noční služba podle potřeb operačního důstojníka | 19500 |
I letos se uskuteční několik akcí, do kterých se zapojí rychlé policejní passaty. "Ukázaly se jako velmi efektivní. Když navíc do Prahy najede hned několik těchto vozů najednou, tak řidiči spíše zpomalí, než kdyby tu jezdil jeden pravidelně a motoristé už ho znali včetně poznávací značky," řekl šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula.
I přesto policie zvažuje zakoupení civilního auta s měřícím zařízením. "Nemusí to být zrovna passat, může jít i o jiné auto se stejným vybavením, jaké mají passaty," řekl šéf pražské policie Červíček.
Dodal ale, že passaty kontrolují řidiče v Praze už nyní každodenně. Praha má dohodu se středočeskými policisty, že jejich rychlá auta budou hlídat motoristy, když přejíždí z jedné části kraje do druhé přes Prahu. Pražští policisté na oplátku vypomáhají Středočechům s motorkáři, protože mají k dispozici moderní motocykly s měřícím a záznamovým zařízením.
Dopravně bezpečnostní akce ale nebudou zaměřeny jen na řidiče. I letos budou pokračovat kontroly chodců. Pražská policie chystá spolu s Dopravním podnikem kampaň, která by měla pomoc snížit počet obětí z řad pěších. Ti loni spáchali 638 přestupků. Policie naprostou většinu vyřídila na místě. Chodci na pokutách loni zaplatili 202 400 korun. Od řidičů pak policie vybrala na pokutách téměř 34 milionů korun.
Počet tragických nehod v Praze mírně narůstá
Pražské policisty k větší intenzitě kontrol vede mírně se zvyšující počet obětí nehod. V roce 2009 v pražských ulicích při nehodách zahynulo 40 lidí, o dva více než o rok dříve. Vůbec nejméně obětí evidovali policisté v Praze za posledních deset let v roce 2007, a to třicet tři. Naopak nejtragičtějším byl rok 2002 s 82 mrtvými. Letošní rok ale začal pozitivně. Zatím nikdo nepřišel při dopravní nehodě na území hlavního města o život.
Co se týká rozmístění tragických nehod, tak v Praze neexistuje místo, kde by se v posledních letech opakovaly. Navíc po každé takové nehodě, vyjíždí na místo neštěstí dopravní inženýr, který kontroluje značení a celkovou situaci a popřípadě navrhne opatření. "Třeba nové zábradlí nebo značení," uvedl dva příklady šéf pražské dopravní policie Švrčula.
Co se týká počtu nehod, tak nejhůře ze statistik vychází příjezd do Prahy po dálnici D1 a ulici 5. května či Jižní spojka. Vůbec nejhorší je pak úsek v oblasti lanového mostu, kde loni policie evidovala na osmdesát nehod.