Nelíbí se jim totiž přístup vlády k novému zákonu, který by měl upřesnit podmínky provozování veřejné dopravy. Premiéru Janu Fischerovi dali odboráři lhůtu právě do 10. září.
"Doufáme, že vláda uzná, že se musí začít o zákoně jednat společně s námi. Pokud to vláda nesplní, pak se ke kolegům přidáme, je to jeden za všechny, všichni za jednoho," uvedl předseda odborové rady pražského dopravce Jiří Obitko.
Co chtějí odborářiPožadavky odborů DP |
"Stávka by nebyla v souvislosti s Dopravním podnikem, ale vládou a zákony, které poškozují dopravce. Pokud budou důvody, pak budu apelovat na to, abychom se k ní přidali," řekl Fiegel.
Management Dopravního podniku by se tak dostal vlastně do situace, kdy mu nejezdí městská doprava, přitom stávka není namířena přímo proti němu.
"Je pravda, že město a Dopravní podnik by za to nemohly, jenže my hájíme úlohu takzvaného sociálního partnera a podpora stávky musí přijít od všech," řekl Obitko.
Kdykoli po 10. září
Kdy se bude případně stávkovat, zatím odboráři neřekli. Může to být prý kdykoliv po 10. září.
Zatímco celorepubliková stávka závisí na dalších jednáních mezi odbory a vládou, vedení Dopravního podniku si může oddechnout alespoň v tom, že odboráři zatím neplánují stávku proti němu.
Na včerejším jednání odborů s generálním ředitelem podniku Martinem Dvořákem jim totiž vedení představilo první plány, jak by v budoucnu měl dopravce fungovat. Se schůzkou tak byli odboráři spokojeni.
Odboráři chválí návrhy vedení
"Dostali jsme všechny informace, které jsme požadovali. Schůzku hodnotím jako velmi vstřícnou a návrhy vedení by Dopravnímu podniku určitě pomohly," uvedl šéf odborářů Jiří Obitko.
V budoucnu by totiž dopravce neměl od města dostávat každý rok paušálně částku na provoz, ale město by si kupovalo ujeté kilometry.
"Zjednodušeně řečeno, město si objedná počet spojů a my mu řekneme, jaké budou náklady podle ujetých kilometrů. Z nákladů se pak odečtou výnosy z jízdného a zbytek - tedy prokazatelnou ztrátu - nám město doplatí," popsal nový systém ředitel Dvořák.
Stávky u dopravceČerven až srpen 2009: |
"Myslím, že jsme se přesunuli z roviny stávky do roviny pracovní, což hodnotím kladně," řekl šéf Dopravního podniku.
Problém je totiž v tom, že při paušálním způsobu financování dostává dopravce za ujetý kilometr pouze 43 korun, ve skutečnosti stojí přibližně 75 korun. Provoz podniku je tak nyní podle kritiků podfinancován.
"Přesnou částku ještě nemáme stanovenou, ty výpočty jsou složité a budeme to ještě dále řešit," uvedl Dvořák na otázku, kolik by mělo město podle něj za ujeté kilometry platit.
"Pokud město dodrží sliby a stejným způsobem nám proplatí i letošní rok, pak stávka nebude potřeba," míní Obitko.