Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražská MHD se může zastavit, odboráři pohrozili stávkou

  13:10aktualizováno  13:10
Pražská hromadná doprava se může kdykoliv na podzim zastavit. Odboráři pražského Dopravního podniku se totiž přidají ke svým kolegům z jiných měst, kteří plánují po 10. září stávku.

Odboráři pražské MHD se připojili ke svým kolegům ze zbytku Česka a hrozí stávkou. Ilustrační foto | foto: Robert Rambousek

Nelíbí se jim totiž přístup vlády k novému zákonu, který by měl upřesnit podmínky provozování veřejné dopravy. Premiéru Janu Fischerovi dali odboráři lhůtu právě do 10. září.

"Doufáme, že vláda uzná, že se musí začít o zákoně jednat společně s námi. Pokud to vláda nesplní, pak se ke kolegům přidáme, je to jeden za všechny, všichni za jednoho," uvedl předseda odborové rady pražského dopravce Jiří Obitko.

Co chtějí odboráři

Požadavky odborů DP
Odboráři chtějí, aby město změnilo financování Dopravního podniku a nevyplácelo paušál, ale kupovalo si ujeté kilometry. Stejným způsobem chtějí zpětně doplatit letošní rok.

Požadavky odborů v ČR
Chtějí od vlády urychlit jednání o novele zákona o veřejné dopravě.

Postoj odborářů potvrdil také šéf Odborového sdružení pracovníků elektrických drah a autobusové dopravy Vratislav Fiegel. Zaměstnanci Dopravního podniku mají slovo stávka na jazyku už několik týdnů - předtím kvůli primátoru Bémovi a městu, nyní rovnou kvůli vládě.

"Stávka by nebyla v souvislosti s Dopravním podnikem, ale vládou a zákony, které poškozují dopravce. Pokud budou důvody, pak budu apelovat na to, abychom se k ní přidali," řekl Fiegel.

Management Dopravního podniku by se tak dostal vlastně do situace, kdy mu nejezdí městská doprava, přitom stávka není namířena přímo proti němu.

"Je pravda, že město a Dopravní podnik by za to nemohly, jenže my hájíme úlohu takzvaného sociálního partnera a podpora stávky musí přijít od všech," řekl Obitko.

Kdykoli po 10. září

Kdy se bude případně stávkovat, zatím odboráři neřekli. Může to být prý kdykoliv po 10. září.

Zatímco celorepubliková stávka závisí na dalších jednáních mezi odbory a vládou, vedení Dopravního podniku si může oddechnout alespoň v tom, že odboráři zatím neplánují stávku proti němu.

Na včerejším jednání odborů s generálním ředitelem podniku Martinem Dvořákem jim totiž vedení představilo první plány, jak by v budoucnu měl dopravce fungovat. Se schůzkou tak byli odboráři spokojeni.

Odboráři chválí návrhy vedení

"Dostali jsme všechny informace, které jsme požadovali. Schůzku hodnotím jako velmi vstřícnou a návrhy vedení by Dopravnímu podniku určitě pomohly," uvedl šéf odborářů Jiří Obitko.

V budoucnu by totiž dopravce neměl od města dostávat každý rok paušálně částku na provoz, ale město by si kupovalo ujeté kilometry.

"Zjednodušeně řečeno, město si objedná počet spojů a my mu řekneme, jaké budou náklady podle ujetých kilometrů. Z nákladů se pak odečtou výnosy z jízdného a zbytek - tedy prokazatelnou ztrátu - nám město doplatí," popsal nový systém ředitel Dvořák.

Stávky u dopravce

Červen až srpen 2009:
Odboráři hrozí stávkou. Důvodem je spor o peníze na provoz.
Červen 2008: Stávkovali řidiči tramvají, výstražná stávka trvala hodinu.
Prosinec 2007: Před budovou DP demonstrovalo asi pět set lidí kvůli platům.
Červen 2004: Stávkovali řidiči autobusů.
Únor 2003: Do stávky vstoupili řidiči tramvají. Bouřili se kvůli tomu, že mají menší platy než řidiči autobusů.

Právě tento model financování na včerejší schůzce Dvořák odborům představil.

"Myslím, že jsme se přesunuli z roviny stávky do roviny pracovní, což hodnotím kladně," řekl šéf Dopravního podniku.

Problém je totiž v tom, že při paušálním způsobu financování dostává dopravce za ujetý kilometr pouze 43 korun, ve skutečnosti stojí přibližně 75 korun. Provoz podniku je tak nyní podle kritiků podfinancován.

"Přesnou částku ještě nemáme stanovenou, ty výpočty jsou složité a budeme to ještě dále řešit," uvedl Dvořák na otázku, kolik by mělo město podle něj za ujeté kilometry platit.

"Pokud město dodrží sliby a stejným způsobem nám proplatí i letošní rok, pak stávka nebude potřeba," míní Obitko.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.