Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražská magistrála povede kvůli penězům tunelem jen u muzea

  13:22aktualizováno  13:22
Pro obyvatele pražské Legerovy a Sokolské ulice, kteří doufali, že auta z hlučící magistrály zmizí v tunelech pod zemí, je to špatná zpráva. Magistrátní dopravní výbor totiž došel k názoru, že na protažení tunelu od hlavního nádraží až k Nuselskému mostu nebudou peníze.

Jak by mohlo vypadat pražská magistrála, počítačová studie společnosti Satra. | foto: SATRA, spol. s r.o.

Takzvanou delší variantu prosazovala zejména radnice Prahy 2, která tak chtěla ulehčit právě dvěma zmíněným ulicím.

Legerova ulice navíc patří kvůli automobilům mezi nejznečištěnější místa v celém Česku.

Auta ve směru z Holešovic tak budou projíždět tunelem jen v úseku mezi hlavním nádražím a Čelakovského sady za Národním muzeem.

Kratší varianta vyjde na osm miliard

 "Zklidnění magistrály by mělo být rozděleno do dvou etap. Tou první je právě výstavba kratšího tunelu u muzea, druhou pak případné prodloužení až k Nuselskému mostu. Důvodem je nedostatek peněz, které by na dlouhý tunel byly třeba," vysvětlil předseda dopravního výboru a starosta Prahy 13 David Vodrážka (ODS).

Kratší varianta zklidnění magistrály podle odhadu vyjde na osm miliard korun a dělníci by mohli začít kopat už příští rok. Peníze by na něj měly kromě magistrátu dát také Fond dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic nebo ministerstvo kultury.

"Nyní budeme chtít, aby v co nejkratší době vznikla smlouva mezi ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic ohledně financování," dodal Vodrážka.

Přestože těžké stroje k muzeu ještě ani nevyjely, zahloubení magistrály v prostoru za Národním muzeem má už i své odpůrce.

"Je to jen kosmetická úprava turistického místa," prohlásila opoziční zastupitelka Petra Kolínská (SZ). Projekt podle ní neřeší další zklidnění okolních ulic, jako je Ječná, Žitná nebo 5. května.

Zahloubení magistrály u muzea však kritizují také někteří odborníci.

"Snaha obnovit magistrálu jako průjezdní komunikaci je úlet. Negativně to ovlivní život ve vnitřní Praze. Neúnosná zůstane situace u Hlávkova mostu, kde je nejhorší mimoúrovňová křižovatka v Praze," uvedl architekt Ivan Lejčar.

Podle jeho slov navíc zůstane tunelem u muzea magistrála v podstatě zakonzervována a do budoucna s ní už nepůjde nic dělat. "K opravdovému zklidnění pak už nikdy nedojde," dodal Lejčar.

Nová magistrála

podívejte se, jak se silnice noří u muzea pod zem
ANIMACE, FOTKY, VIDEO

Architekti kritizují nejen krátkou variantu, ale i tu dlouhou, která by měla auta dovést od budovy hlavního nádraží až k Nuselskému mostu.

"Jakékoliv další ´zlepšování´ magistrály dalším tunelem ke Karlovu je kontraproduktivní. Provoz na magistrále by spíše měl být zpoplatněn,“ uvedl architekt Karel Maier.

S oběma architekty nesouhlasí odborník na dopravu Petr Moos. "Osvědčilo se to v jiných městech. Vždy je výhodné dostat dopravu pod zem, na povrchu získáte prostor a doprava se tam zklidní," je přesvědčen Moos.

Garáže ustoupí křižovatce

V zemi za Národním muzeem by měly vzniknout vlastně dva tunely. Ten, který povede z Holešovic, bude dlouhý 500 metrů a začne před garážemi Slovan u hlavního nádraží. Auta by pak vyjela v Čelakovského sadech a vjela do Sokolské ulice.

V opačném směru by se buď nic neměnilo, nebo by auta zajela za posledními domy v Legerově ulici do tunelu a podjela křižovatku s Vinohradskou ulicí, kde by zase vyjela.

Tunely by měřily asi 800 metrů a magistrála by přišla o dva pruhy.

V rámci výstavby by měly být také zbourány garáže Slovan. To se nelíbí například opozičnímu zastupiteli a členovi dopravního výboru Karlu Březinovi (ČSSD).

"Není moudré bourat garáže, když se potýkáme s nedostatkem parkovacích míst, konstatoval Březina.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Bouře na Českokrumlovsku lámala stromy
Po noční bouřce zůstanou stovky domácností bez proudu až do neděle

Během noci postupovaly od jihu na severovýchod Česka silné bouřky. Několik stovek domácností v jižních Čechách zůstává bez elektřiny. Dodávku energie se do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.