Desítky aut letěly do řeky zřícení mostu přes Mississippi |
Případ zříceného mostu přes Mississippi vnuknul otázku, jak moc bezpečné jsou pražské mosty, přes které dnes a denně projedou desetitisíce aut.
Na Nuselském i Barrandovském mostě navíc kvůli dopravním zácpám často stojí kolony.
Je most na podobné zatížení připraven? "Obavy nejsou na místě," řekl iDNES.cz Josef Plecitý z odboru mostů Technické správy komunikací Praha.
Nuselský most nedávno prošel rekonstrukcí a je navržen na parametry, které se dodržují. "Zatížení, které tam dnes je, nedosahuje normových hodnot, na které je most stavěn," upřesnil.
Barrandovský most je podle něj ten samý případ. "U normálního provozu se není čeho obávat," konstatoval Plecitý. Mosty se navíc pravidelně kontrolují podle předem stanovených postupů.
Že je Nuselský most bezpečný, potvrzuje i Jakub Zajíček z ateliéru dopravního inženýrství. "Problém rekonstrukce Nuselského mostu není teď v horizontu mnoha let aktuální," řekl iDNES.cz. A nedotkne se ho ani plánovaná trasa D metra, u které se počítá s přestupní stanicí na Pankráci.
"Naopak, nová trasa je myšlená tak, aby v případě, že se jednou bude generální oprava mostu provádět, existovala varianta, jak dopravu v daném směru nahradit," upozornil Zajíček.
Na preventivní opravy nejsou peníze
Podle Antonína Semeckého z Technické správy komunikací by si však Nuselský most opravu zasloužil. Ne sice generální, ale spíše preventivní. Most by potřeboval zesílení betonové armatury a sanaci obvodového pláště. Oprava by ale byla finančně nákladná, peníze na to chybí. "Město má v dopravě jiné priority," říká Semecký.
Žádný termín opravy tedy určen není. Ačkoli se plánují každý rok, vždy se nakonec odloží. Děje se tak posledních pět let. Přitom nejde o žádné kosmetické zásahy, spíše takové, které by mohly životnost mostu prodloužit. "Ta se ale předpokládá kolem sta let," vyvrací Semecký případné obavy.
Most se navíc pravidelně sleduje. "Že by byla ohrožena bezpečnost, pro to žádné indicie nejsou," řekl Semecký iDNES.cz.
Křest tanky
Ostatně doprava na mostě nikdy nedosahuje zatížení, kterému byla stavba vystavena v rámci první zatěžkávací zkoušky v roce 1970. Tehdy na Nuselský most, tenkrát ještě most Klementa Gottwalda, vjelo 66 tanků tankového pluku z Rakovníka.
Měly simulovat provozní i nahodilé zatížení. A také zatížení zbytkové, protože v době zkoušky ještě na mostě nebyly vozovky.
Křest tanky dopadl dobře, i proto se není podle úředníků čeho bát. "Kolona nikdy nedosáhne hmotnosti kolony tanků, které tam tehdy byly," uzavírá Semecký.
Přesto si ve své historii Nuselský most vyžádal dodatečné vyztužení. Stavbou totiž vede tubus metra trasy C a most byl navržen tak, aby plánovaný provoz podzemní dráhy unesl.
Když ale normalizace přinesla politické rozhodnutí, že místo vagonů domácí výroby mají v metru jezdit zastaralé a o mnoho těžší soupravy sovětské, musel být most dodatečně vyztužen 700 tun těžkým ocelovým roštem.
Frekventované pražské mostyBarrandovský most
Nuselský most
|