Praze hrozí nedostatek tramvajáků

  • 3
Praha - Řidiči tramvají budou Praze od listopadu citelně chybět, některé spoje proto možná nevyjedou z vozoven, tvrdí šéf odborového sdružení Federace řidičů tramvají Antonín Dub. To by však pro hlavní město znamenalo katastrofu. Podle Duba mnoho řidičů již brzy dovrší roční povolený limit přesčasů, který je 416 hodin, protože tramvají vyjíždí nyní denně o několik desítek více.

"Pracovní dobu zapisujeme do výkazů řidiče, a ty se archivují, kontroly například z Inspektorátu bezpečnosti práce z nich pak zjistí, kolik kdo skutečně odpracoval hodin," řekl Dub.

Řidiči povolenou dobu přesčasů překročit nesmějí, pak by mohl být městský dopravce potrestán pokutou až půl milionu korun.

Jestliže začne Dopravní podnik vypravovat méně tramvají, hrozí hlavnímu městu totální zhroucení dopravy. Například spoje, které nahrazují zaplavené metro X-A a X-B, jezdí totálně naplněné lidmi a je jasné, že "béčko" v celé délce ze Zličína na Černý Most začne znovu jezdit až začátkem příštího roku.

"I naši výpravčí říkají, že od listopadu nebude mít kdo jezdit. My jsem měli velké problémy s obsazením všech spojů již v minulém roce o Vánocích, a to nebyla krize, je tedy jasné, že letos to bude ještě horší," tvrdí předák Dub.

Mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová připustila, že tento problém zatím dopravce nedokázal vyřešit. "Jednáme s jinými Dopravními podniky v naší zemi a snažíme se o to, aby jejich řidiči nemuseli znovu dělat zkoušky na řízení tramvaje."

Tady je právě velký problém. Zatímco řidičům autobusů platí řidičské průkazy celostátně, a proto mohou začít v Praze jezdit po týdenním poznání tras jednotlivých linek, u řidičů tramvají je to horší. Jejich osvědčení vydávají jednotlivé magistráty vždy pro konkrétní dopravní podnik, kde se tito lidé zacvičí. Kurz na řidiče tramvaje trvá v hlavním městě dva měsíce. A ten by podle předpisů museli absolvovat i zkušení řidiči z jiných měst.

Podle Kuchařové však zatím žádný jiný Dopravní podnik řidiče Praze nenabídl. "Jsme ovšem připraveni častěji nasazovat do tramvají lidi, kteří průkaz k řízení mají, ale pracují u nás na jiných provozech," dodala.

Náměstek primátora Martin Hejl (ODS) tvrdí, že žádný z řidičů nepřekročí povolený limit přesčasů a nebude nutné omezit tramvajový provoz. "Zvažujeme také nabídku deseti řidičů z Bratislavy, ti by se však museli šest týdnů školit," dodal.

Dopravní podnik nyní zaměstnává necelých jedenáct set řidičů tramvají, dalších čtyři sta s nimi jezdí v druhém zaměstnání.

Řidiči tramvají: Jsme už hodně přetažení
Ředitel Dopravního podniku Milan Houfek lže, řidiči tramvají nemají čas na přestávky, které nařizuje zákon, tvrdí řidička tramvají Alena Váňová z kobyliské vozovny. Šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub již dříve prohlásil, že řidiči si po čtyřech a půl hodinách jízdy nemohou půl hodiny odpočinout, a unaveni pak ohrožují bezpečnost cestujících. Tato půlhodinová přestávka může být u řidičů z povolání rozdělena na tři desetiminutové.

"Nejsem ve federaci a s panem Dubem v mnohém nesouhlasím, v tomto však má pravdu, řidiči jsou přetažení," řekla Váňová. Podle ní tramvajáci přijíždějí na konečné stanice pozdě, musí se proto hned obracet a jet zpátky. Příčinou zpoždění jsou podle ní kromě přeplněných ulic i špatně sestavené jízdní řády tramvajových linek. "Ti, co je u nás na podniku dávají dohromady, jaksi zapomněli na to, že v oblastech, kde byla povodeň, musíme jezdit maximálně třicetikilometrovou rychlostí a přes vltavské mosty jen dvacítkou, oni žijí dále v představách, že můžeme jezdit padesátkou," tvrdí Váňová.

Problémy jsou podle ní například na tramvajové trati mezi Palmovkou a Vltavskou. V jízdním řádu, který je na internetových stránkách Dopravního podniku www.dp-praha.cz, zveřejnili pracovníci dopravce, že tramvaje ujedou tento úsek v neděli dopoledne za osm nebo devět minut. "Když dodržuji třicítku na trati a dvacítku přes Libeňský most, tak to zvládnu nejrychleji za dvanáct minut, a když takových úseků projedeme víc, dojedeme pozdě, a tak se musíme na konečné hned otočit a jet zpátky," namítla Váňová.

Mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová tvrdí, že řidiči mají na odpočinek času dost. "Trváme na tom, že dodržujeme zákoník práce a přestávky řidičů tramvají mají u nás přednost i před dopravou cestujících. Není to sice pro ně příjemné, ale je to nutné kvůli jejich bezpečnosti," tvrdí Kuchařová. Dodala, že řidiči tramvají mají právo požádat dispečery kvůli bezpečnostní přestávce o vystřídání.

Váňová stejně jako odborový předák Dub s mluvčí nesouhlasí. "Dispečeři v našem centru Na Bojišti se chovají arogantně, a když po nich chceme pauzu, jsou dost nepříjemní, proto řidiči raději jezdí bez přestávek," oponuje Váňová.

Podle Kuchařové odborníci z Dopravního podniku upravují jízdní řády pro tramvaje i autobusy při každé změně trasy a dalších provozních podmínek. "Děláme to počítačem a kvůli pomalejší rychlosti tramvají v povodňovém území jsme prodloužili jízdní dobu," dodala Kuchařová.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video