Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Praze chybí kloubové autobusy, na nové nejsou peníze

  • 38
Letos v létě to bude přesně deset let od doby, kdy se v Praze naplnil osud kloubových autobusů Ikarus. Poslední tmavočervené vozy, známé pod lidovým názvem "čabajka", nasadil Dopravní podnik na linku 215 ve čtvrtek 1. 7. 1999. V roce 2009 by po nich Dopravní podnik možná rád sáhl.

Poslední pražský cestující vystoupil z autobusu Ikarus čtvrt hodiny před devátou hodinou ranní na Kačerově. Autobus ostatně moc oblíbený nebyl - byl hlučný, prostor pro cestující se špatně vytápěl, a když napadl sníh, motor, konstruovaný na maďarské nížiny, se nedokázal vypořádat ani s mírnými pražskými kopci.

Dopravní podnik by přitom letos možná po "čabajkách" sáhl s povděkem. Kloubové autobusy mu totiž citelně chybí, čehož si všimli i cestující.

"Místo kloubových autobusů jezdí standardní. Třeba v ranní špičce je to docela nepříjemný rozdíl, autobusy jsou přecpané," postěžoval si redakci MF DNES Kamil Schneider s tím, že krátké vozy místo kloubových viděl na linkách 200, 152, 177, 144 či 140.

"Při vypravování kloubových autobusů jsme na hranici svých možností. Nemáme zálohy a případné poruchy nahrazujeme jinými typy autobusů. Jedná se o dva až tři případy denně," popisuje potíže mluvčí podniku Ondřej Pečený.

Nespolehlivosti kloubových autobusů se nelze divit. Poslední z nich kupoval dopravce už před pěti lety, průměrné stáří tří set vozů je 9,7 roku. V jakém asi stavu může být deset let staré auto, které najede každý den stovky kilometrů...

Nejhorší je situace zřejmě v garážích Klíčov, které vypravují kloubové autobusy právě na linky, jež zmiňoval Schneider. Zde je velká část vozů starých dvanáct let. A autobusy budou nadále stárnout.

Nahradit je měla letos podle plánů podniku nová generace vozů jezdících nejen na naftu, ale i na alternativní pohon, například na stlačený zemní plyn. Dopravní podnik už dávno vypsal výběrové řízení na dodávku 620 autobusů, jenže dosud na životně důležitou dodávku stále čeká.

Nejprve ji zdržely tahanice o vítěze tendru, který řešil i antimonopolní úřad, nyní zas nejsou na nákup vozů peníze. Dokonce velmi vážně hrozí, že dodávka bude muset mít výrazné zpoždění, nebo podnik dokonce vůbec neuzavře smlouvu s výrobcem vozů.

Tím by se situace v garážích městského dopravce velmi zdramatizovala. Desítky vozů jsou totiž na hranici své životnosti a brzy už nemusí splňovat podmínky bezpečného provozu. Poté by se musely kloubové autobusy stáhnout z některých linek, kde dnes jezdí.

Na zakázku, která podle generálního ředitele firmy Martina Dvořáka přesahuje čtyři miliardy korun, není v rozpočtu podniku ani města dostatek peněz.

Dopravní podnik může letos investovat 1,9 miliardy korun. Jenže polovinu této částky musí poslat na splátku dluhu za výstavbu metra do Letňan. Zároveň firma dluží ještě 4,5 miliardy za dodávku dvaceti souprav metra na trasu C.

Dopravnímu podniku by mohlo pomoci pondělní rozhodnutí finančního výboru zastupitelstva, díky němuž může získat peníze, jež zbudou městu v kase za hospodaření v loňském roce. Přebytek z loňska má jít prioritně právě na financování potřeb dopravce.

Magistrát se také spoléhá na to, že podnik letos dosáhne na 450 milionů korun z programu Evropské unie.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video