Počet zastávek na znamení se v Praze téměř zdvojnásobí.

Počet zastávek na znamení se v Praze téměř zdvojnásobí. | foto: Martin Mráz

Pražané začnou častěji stopovat autobusy, ušetří se

  • 32
Pražané budou od začátku března mávat na autobus častěji, než nyní. Na 143 zastávkách, kde dosud linky zastavují pravidelně, budou nově stavět jen na znamení. Dopravní podnik od změny očekává větší šetrnost k ovzduší i úspory. Každé zastavení totiž stojí zhruba korunu.

Dopravní podnik slibuje tišší, plynulejší a ekologičtější dopravu. Cesta k ní je podle něj jednoduchá. Ke 160 stávajícím stanicím, kterými autobus projíždí a zastavuje v nich jen na přání cestujícího, přibude dalších 143.

Na osmi z nich bude nový režim platit jen o víkendech a svatcích. Společnost si totiž spočítala, že ji takový provoz vyjde levněji.

Dopravce navíc celou změnu, která začne platit od neděle 4. března takřka ve všech pražských čtvrtích, prezentuje jako zkvalitnění služeb. Cestující sice budou muset na řidiče kynout rukou, ale doprava by tak prý měla být "plynulejší, atraktivnější a rychlejší".

Ušetří se za naftu i za brzdy
Zastavování a rozjíždění se autobusů je totiž náročné na spotřebu pohonných hmot, navíc se zvyšuje i množství škodlivých emisí v ovzduší. Ušetřit by se mělo i za brzdy, které nebude třeba tak často měnit.

"Více zastávek na znamení nám umožní snížit počet brzdění a rozjezdů jednotlivých autobusů. Doprava pak získá daleko větší plynulost. Vedle toho výrazně klesne hluk v okolí tras autobusových linek a zejména množství výfukových zplodin, což přinese výrazně pozitivní dopad na životní prostředí," vysvětluje generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Tomáš Jílek.

Kolik přesně však Dopravní podnik ušetří, nikdo neví.

"Cena za jedno zastavení je zhruba jedna koruna," odpověděla na otázku iDNES.cz tisková mluvčí dopravního podniku Michaela Kuchařová.

Jen v oblasti Suchdola nové nařízení uspoří 500 tisíc korun za rok, dodala. Celkovou sumu plánovaných úspor však mluvčí nebyla schopná sdělit.

Zpočátku budou pro jistotu zastavovat
Místa, kde budou nyní autobusy stavět jen na přání cestujících, byla vytipována na základě pravidelného průzkumu, který si dopravní podnik nechává vypracovat.

Vybral ty zastávky, na kterých často nikdo nenastupuje a kde řidič staví zbytečně.

Až potud se změna jeví logicky. Problém však může vyvstat v případě, kdy řidič znamení přehlédne a nezastaví. Nebo naopak - když cestující včas nedá znamení ve voze a přejede zastávku, kde chtěl vystoupit.

I proto se Dopravní podnik snaží na chystané změny dopředu upozorňovat informačními letáky v autobusech, v metru i na zastávkách MHD. Seznam všech nových zastávek na znamení je i na webových stránkách společnosti (www.dpp.cz).

Ještě složitější situace bude tam, kde se kříží několik linek a kde je situace nepřehledná z toho důvodu, že zastávkou projíždí více různých autobusů těsně za sebou.

Ředitel Jílek uznává, že nutnost zvedat ruce na zastávce může být pro cestující nevýhodou, věří ale, že si lidé zvyknou.

"Jsme si vědomi toho, že než se tak stane, může to dělat trochu problémy. Proto budou zpočátku řidiči na zastávkách, kde bude větší množství lidí, pro jistotu zastavovat," řekl před časem MF DNES ředitel Jílek.

Jak správně mávat
Pokud bude chtít od prvního březnového víkendu cestující nastoupit do autobusu, který automaticky nezastavuje, musí dát na zastávce řidiči viditelné znamení zvednutím paže.

Při vystupování je naopak potřeba s dostatečným předstihem před dotyčnou zastávkou stisknout tlačítko stop, kterých je v každém vozidle několik, upozorňuje ve svých materiálech Dopravní podnik hlavního města.

V cizině je to běžné
Zastavování pouze na znamení v některých západních zemích funguje běžně.

Například v Helsinkách a okolí zastavují autobusy na znamení ve všech případech. Místní jsou na to zvyklí, jiné zastávky ani neznají. Doprava je pak tichá, čistší a rychlejší.

"Když se vracím z práce domů někdy pozdě večer, je to paráda. Cesta, která normálně trvá 30 minut, trvá jen 20 minut," podělil se o svou zkušenost jeden ze čtenářů. Podle něj by mohly být na znamení všechny zastávky, člověk by si pak nemusel pamatovat, kterých se znamení týká.


Seznam nových autobusových zastávek na znamení:

Blatnická, Bojasova, Boletická, Brodecká, Budovatelská, Budovec, Cukrovar Modřany, Dobronická, Dolnokrčská, Důstojnické domy, Frančíkova, Horní cesta, Huntířovská, Hydrologický ústav, Internacionální, Jankovcova, Jiráskova čtvrť, Jiviny, Jordánská, Juliska, K Fialce, K Hájům, K Lipanům, K Pitkovičkám, K Tuchoměřicům, Kablo, Kateřinky, Ke Kaménce, Ke Klíčovu, Ke Koulce, Ke Smrčině, Kelerka, Koleje Větrník, Kolonie, Korek, Korytná, Kyjský hřbitov, Lahovice, Lahovičky, Lidečská, Lipnická, Lipovická, Litovický potok, Macharovo náměstí, Malá Chuchle, Měděnecká, Měchenická, Mototechna, Na Černé strouze, Na Drahách, Na Hůrce, Na Pastvinách, Na Viničkách, Na Vrstevnici, Na Vrškách, Nad Běchovicemi, Nad Markétou, Nádraží Čakovice, Nádraží Krč, Nádraží Ruzyně, Nový Hloubětín, Nový Slivenec, Odlehlá, Pávovské náměstí, Perlit, Písková, Plynárna Satalice, Počeradská, Pod Děvínem, Pod Konvářkou, Pod Mezí, Pod Ryšánkou, Pod Vsí, Pod Vyhlídkou, Pod Zatáčkou, Poliklinika Háje, Průchova, Prunéřovská, Přeštínská, Radiová, Roztocká, Rozýnova, Ruzyňská, Ruzyňský hřbitov, Ruzyňský velkoobchod, Rychnovská, Řepský hřbitov, Selská, Serpentina, Schodová, Sídliště Jahodnice, Slavínského, Smaragdová, Spalovna Malešice, Spolská, Spořická, Staré náměstí, Starodejvická, Starý Spořilov, Stavoservis, Sulická, Šafránecká, Štefkova, Televizní věž, U Belárie, U Háje, U Ladronky, U Prioru, U Vodojemu, Urbanova, V Podbabě, V Remízku, V Sedlci, Valtická, Ve Struhách, Ve Vilkách, Vrbova, Výhledské náměstí, Záběhlice, Zahradnictví, Zátišská, Zdravotní středisko, Zelené domky, Zmrzlík, Žárská, Žežulka a Židovské pece.

Zastávky, kde bude nový režim jen v pracovní dny od 20 do 4 hodin a o víkendech a svátcích:

Čechova škola, Kazanka, Kovárna, Kuchyňka, Liběchovská, Na Štamberku, Pelc-Tyrolka, Rokoska.



Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video