"Pražané během prodlouženého víkendu obsadili téměř celou republiku, zejména se ale pohybovali po Čechách. Nejvíce, čtyřicet procent, jich odjelo do středních Čech, osmina pak skončila v jižních Čechách," upřesnila Lucie Jungmannová z O2.
To Brňané moc daleko nejezdili. Zůstávali "za humny" v Jihomoravském kraji. Z českých měst je pak nejvíce lákala právě Praha, která se stala de facto jediným jejich významnějším cílem na území Čech.
Praha je centrem země, Brno jen jižní Moravy
"Nemám jednoznačnou hypotézu. Pravděpodobně je to tím, že v Praze žijí lidé z celé České republiky, protože do ní přicházejí za studiem a za prací. A ti pak logicky mají vazby po celé republice. Brno má těchto vazeb přeci jen méně. Je to regionální centrum. Na rozdíl od Prahy, jež je celorepublikovým centrem,“ domnívá se urbánní antropolog Martin Veselý.
Podobný názor zastává i geograf Jiří Čtyroký. Podle něj je rodilých Pražanů bez příbuzenských vazeb na jiné části země relativně málo.
"I tak je o nich známo, že žijí městštějším stylem v tom smyslu, že ve volných dnech i oni vyrážejí na větší vzdálenosti. Brňané se přeci jenom ještě chovají v tomto směru regionálně," zamýšlí se a zmiňuje, že Morava geograficky funguje trochu jinak než Čechy.
Regionální rozdělení na jižní, střední a severní Moravu je tu velmi patrné a Brno je centrem jen té jižní části. Proto mají jeho obyvatelé kořeny hlavně v okolí moravské metropole.
Že by v odlišném chování obyvatel dvou konkurujících si metropolí, byť je Brno třikrát menší, hrály roli typ či hustota zástavby, si přitom Čtyroký nemyslí. "V tom je to podobné jako v Praze, i když se to projevuje v menší míře," tvrdí.
Pražané, vydatní chalupáři
Rovněž je fakt, že obyvatelé hlavního města jsou již velmi dlouho známí jako zavilí chalupáři. Dle dat Českého statistického úřadu jich více než pětina vlastní nějaký rekreační objekt, což je dvakrát více než český průměr.
Sociolog a poslanec Ivan Gabal si výsledky průzkumu vysvětluje tak, že Pražané prostě tradičně chtějí "vypadnout" z města a v Brně je tento trend slabší.
"Je to otázka lifestylového zvyku. O Velikonocích většina lidí vyjíždí ven, a to i do zahraničí. Hodně lidí také začalo více cestovat po vlasti," uvedl. Jeho slova potvrzuje Jan Herget z agentury CzechTourism. Podotkl, že od roku 2011 oblíbenost domácích destinací mezi českými turisty roste. Loni se tu ubytovalo více než 6,5 milionu Čechů.
Helena Kubátová z katedry sociologie olomoucké univerzity pak zmiňuje i lokální patriotismus, který je u Moravanů silnější. "Také bych si tipla, že Brňan preferuje jižní Moravu, protože je tam kultura jemu blízká," řekla a připustila, že ve výsledcích hraje roli i čas křesťanských Velikonoc.
Přeci jenom je na Moravě křesťanství zakořeněnější než v západnějších částech země. "Ale také může být zjištění operátora náhoda. Nevíme, o jaký vzorek obyvatelstva jde," dodala.
Sledují nás skrze telefony?
Leckoho nyní napadne, jak vůbec může operátor sledovat telefony svých klientů. Monitoroval internetová připojení.
"Operátoři pracují s řadou osobních a provozních dat. Tyto informace se využívají třeba při tvorbě územních plánů či plánování dopravy. Data se důkladně anonymizují, nikdy tak není možné rozpoznat chování konkrétního zákazníka," vysvětlil manažer O2 Michal Girgle.