Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pravidlo pravé ruky se vrací na křižovatky

  23:20aktualizováno  23:20
Stále více křižovatek je bez značek a řidiči dávají přednost podle pravidla pravé ruky. Zahraniční zkušenosti ukazují, že na neznačených křižovatkách se stává méně nehod. Řidič totiž musí zpomalit a zvýšit pozornost. "Zkušenosti z Evropy ukazují, že na neznačených křižovatkách, na kterých se motoristé řídí pravidlem pravé ruky, je méně nehod než na křižovatkách značených. Řidiči jsou obecně přehlceni informacemi, a křižovatka bez značek jim tak uleví," říká Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Jen v Praze na Letné už odstranili značky z deseti křižovatek a počet nehod tam klesl o pětinu. Na všech českých neznačených křižovatkách se za prvních devět měsíců letošního roku stalo o zhruba 250 nehod méně než ve stejném období loni.
Odstraňování značek není jediným technickým opatřením, jak zvýšit bezpečnost na silnicích.

Dalšími jsou budování kruhových objezdů a příčných prahů. Například jedné křižovatce u Hradce Králové se říkávalo "křižovatka smrti". Před několika lety tam vznikl kruhový objezd a od té doby tam nezahynul žádný řidič. "Nejsou tam žádní mrtví, žádní ranění," říká Karel Bušta z krajského dopravního inspektorátu.
Stejnou zkušenost mají policisté z Tábora, na jehož okraji také vyrostl kruhový objezd. "Od té doby jsme tam neměli žádné vážné zranění," říká mluvčí táborské policie Pavel Hanták.

"Technická opatření jsou jednou z možností, jak přimět řidiče, aby se chovali bezpečně," poznamenává Václav Špička, sekretář bezpečnosti provozu občanského sdružení Autoklub. Odborníci na bezpečnost dopravy však shodně uvádějí, že objezdů a prahů je pořád ještě málo. "V západní Evropě mají kruhových objezdů podstatně více," říká Evžen Prediger, vedoucí oddělení technických a právních předpisů ministerstva dopravy.

Různá technická opatření mají přitom značný vliv na snížení počtu počtu těžce zraněných a mrtvých. V Česku přitom počet nehod rok od roku roste a v počtu mrtvých patří republika mezi "přední" země Evropy. Zatímco například ve Švédsku zahynulo při autonehodách před dvěma lety 61 lidí na milion obyvatel, v Česku to byl více než dvojnásobek.

Evžen Prediger z ministerstva dopravy uvedl, že za pomalé budování okruhů či příčných prahů může státní správa. "Chvilku trvalo, než jsme naše projektanty a lidi ze státní správy přesvědčili, že jsou tato technická opatření zapotřebí. Pak chvilku trvalo, než jsme vytvořili technické předpisy, a teď bude chvilku trvat, než se seženou peníze," řekl Prediger.

Například stavba okruhu na kraji Tábora stála tamní radnici deset milionů korun. Plánovaný okruh v Hradci Králové vyjde na stovky milionů. Podle Václava Špičky z Autoklubu je však možné objezdy pořídit i levněji.

Ušetřit se naopak dá na křižovatkách, odkud se odmontují značky a řidiči dávají přednost podle pravidla pravé ruky. Jedna značka vyjde zhruba na dva a půl tisíce korun a vydrží rok, takže u běžné křižovatky lze uspořit ročně deset tisíc. Policisté však varují, aby se značky neodstraňovaly například z nepřehledných křižovatek.

"V Ostravě jsme pravidlo pravé ruky hodně zaváděli už dříve v osmdesátých letech. Na několik silnic jsme však museli značky vrátit, protože řidiče opravdu nenapadlo, že nemají přednost," říká Jiří Tichý z ostravského magistrátu.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Ministr dopravy Dan Ťok přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Stavbu obchvatu brzdí ministr, tvrdí starosta Mohelnice. Ťok se ohradil

Ostrá slovní přestřelka se rozhořela mezi starostou Mohelnice a ministrem dopravy Danem Ťokem. Starosta tvrdí, že resort společně s Ředitelstvím silnic a...  celý článek

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
ANALÝZA: Kudy se Česko může vydat, až rozhodnou voliči

Už teď je pravděpodobné, že změť různých názorů zaznívajících z Poslanecké sněmovny bude po volbách ještě o něco pestřejší než dosud a že ve Sněmovně může být...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.