Asteroid smetl spolu s dinosaury i ještěrku pojmenovanou po Obamovi

Dosud se mělo za to, že asi před 65,5 miliony dopadl na Zemi obří asteroid a způsobil vyhynutí dinosaurů. Vědci z Harvardovy a Yaleovy univerzity nyní uvedli, že katastrofa zapříčinila také vyhynutí většiny druhů malých ještěrů a hadů. Mezi nimi byla i ještěrka pojmenovaná po prezidentovi USA Baracku Obamovi. Prý měla podobný "úsměv".

Barack Obama inspiroval vědce k pojmenování vyhynulé ještěrky. | foto: Reuters

Vědci objev publikovali v odborném časopise PNAS.

Nově pojmenovaný malý ještěr nese jméno Obamadon gracilis. Výraz Obamadon v latině znamená zhruba "Obamovy zuby" a gracilis zase "štíhlý" či "hubený". S trochou nadsázky by se tak mohl ještěrka mohla jmenovat obamazub štíhlý.

Vyhynulá ještěrka pochází z období pozdní křídy, neměřila víc než 30 centimetrů a vyznačovala se vysokými, štíhlými zuby a pravděpodobně se živila hmyzem a rostlinami, cituje z placené verze studie anglická verze wikipedie.

Vědci spolu s obamadonem pojmenovali dalších osm nově objevených druhů. A také uvedli, že za pojmenováním ještěrky obamadon nejsou žádné politické tlaky. "Jenom si hrajeme s taxonomií," řekl šéf výzkumného týmu Nicholas R. Longrich z Yaleovy univerzity serveru televize BBC. (Taxonomie je obor biologie zabývající se klasifikací organismů a jejich uspořádáním do hierarchického systému.)

O výzkumu

Fosílie obamadona našli paleontologové v souvrství Hell Creek v severovýchodní Montaně už v roce 1974 a byl identifikován jako Leptochamops denticulatus. Nyní přišli na to, že jde o chybnou klasifikaci a že jde o zcela nový druh.

Studie závisela na analýzách existujících fosilií nalezených na severu a západě Severní Ameriky a od Kanady až na jihozápad USA, kde jsou mnohem zachovanější fosílie malých plazů než na jiných nalezištích na světě.

Vzorky určili v rozsahu od drobných plazů jako obama gracilis až po hady velké jako třeba dnešní hroznýš královský a ještěry do dvou metrů délky.

Fantazii vědeckého týmu podnítily právě výrazné dlouhé tesáky ještěrky, které jim připomínaly "americký" úsměv prezidenta USA. "Ta ještěrka měla takové velmi dlouhé a rovné zuby a Obama má také dlouhé, rovné řezáky a ohromný úsměv," řekl agentuře Reuters paleontolog Longrich.

Longrich uvedl, že čekal s pojmenováním nového dinosaura až po prezidentských volbách v listopadu. "Kdyby prohrál a my po něm pojmenovali vyhynulou ještěrku, vypadalo by to, že do něj kopeme, když je na zemi," dodal.

Už ne doba dinosaurů, ale ještěrů

Zajímavé je, že obamadon i další nově objevení ještěři a hadi vyhynuli zhruba ve stejné době jako dinosauři, tedy asi před 65,5 miliony let.

Podle nejpravděpodobnější teorie tehdy na území dnešního Mexika dopadl asteroid o průměru zhruba deseti kilometrů a způsobil obrovskou ekologickou katastrofu, která zahubila obří plazy. Podle výzkumu však spolu s nimi vyhynulo až 83 procent druhů malých ještěrů a hadů.

"Dopad asteroidu je primárně považován za důvod vyhynutí dinosaurů, ale v podstatě to mělo dopad na celý ekosystém. Extrémně byli zasaženi i hadi a ještěři," popisuje Longrich. "Ještěři a hadi soupeřili s dinosaury v rámci rozmanitosti, takže by se mělo spíš říkat 'Doba ještěrů' než 'Doba dinosaurů'," uzavřel vědec.

Začal sjezd Komunistické strany Číny. Čeká se, že na něm upevní své postavení a...