Ministryně Valachová na úterním brífinku vyvrátila spekulace o možném rušení praktických škol (více čtěte zde). Společné, neboli inkluzivní, vzdělávání upravuje novela školského zákona s účinností od 1. září 2016.
„V žádném případě se nechystá nějaké masové rušení zvláštních škol. Jednak proto, že zvláštní školy neexistují už od roku 2005, a jednak proto, že se vůbec žádné rušení škol nechystá,“ řekla Valachová na úterním brífinku. „Už vůbec se nechystají žádné změny pro speciální základní školy,“ dodala.
Novela pouze zruší přílohu rámcového vzdělávacího programu pro lehce mentálně postižené děti a nahradí ji takzvanými podpůrnými opatřeními, která jim mají pomoci překonávat jejich znevýhodnění. Má tak umožnit lépe pracovat se znevýhodněnými dětmi i v běžných školách, kde se řada z nich již dnes vzdělává. Na znění vyhlášky, která jejich vzdělávání bude upravovat, se teprve pracuje.
Valachová rovněž upozornila na zmatení v rozlišování typů škol. „Z hlediska našeho systému existují pouze základní školy a speciální školy. S nimi se nic neděje. Někdy se pracovně používá označení „základní škola praktická“. Ty ale z právního hlediska neexistují,“ řekla Valachová. Jako praktické se podle ní označuje pouze čtrnáct škol, do kterých chodí výhradně děti s lehkým mentálním postižením (LMP), celkem se jedná přibližně o 450 dětí.
„Ani tyto školy nemají znemožněno vzdělávat se na základě rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání s úpravami, které připravujeme,“ dodala ministryně. Tři a půl tisíce žáků s diagnostikou LMP je již nyní vzděláváno v běžných základních školách.
Na znění vyhlášky, která jejich vzdělávání bude upravovat, se v současnosti pracuje. Prováděcí vyhláška k zákonu pak bude řešit konkrétní výčet a účel podpůrných opatření a jejich členění do stupňů, pravidla pro jejich použití školou a školským zařízením a postup při jejich poskytování. Vyhláška bude rovněž obsahovat úpravu vzdělávání mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů.