Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Prahu protnou linky rychlých metrobusů

  15:38
Pokud se chce někdo dostat například z pražského Radotína do Střešovic nebo ze Stodůlek do Suchdola, musí tramvají či metrem přes centrum nebo se spolehnout na autobusy a připravit se na několik přestupů a čekání v kolonách. Už v polovině roku by to mohlo vypadat jinak.
Autobusy Dopravního podniku hl. města Prahy

Linky mají mít podle představ Ropidu před auty v ulicích přednost. | foto: Martin Mráz

Pražané budou moci využívat speciální linky zvané metrobus neboli metropolitní linka. Mají to být takzvané páteřní linky, po nichž by jezdily autobusy v krátkých intervalech. Nemusely by trčet v zácpách, protože by pro ně byly vyhrazeny jízdní pruhy, a měly by i přednost na křižovatkách.

"Tyto linky mají vhodně doplnit síť metra, tramvají a železnice a také zjednodušit současnou autobusovou síť," uvedl Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která pražskou dopravu organizuje.

MAPA: Hlavní trasy metrobusů

Těchto linek by podle plánů Ropidu mělo po městě jezdit zhruba třicet. "Byly by označeny písmenem M s dvoumístným číslem nebo speciální číselnou řadou doplněnou textem Metrobus," uvažuje Drápal.

Spojit by měly například Vršovice s Jižním Městem, Dejvice se Suchdolem a okrajová sídliště se stanicemi metra. První metrobusy by měly začít jezdit na severu metropole po zprovoznění úseku metra C do Letňan.

Autobusy s "absolutní" předností
Linky mají mít podle představ Ropidu před auty v ulicích přednost. "Ať už pomocí vyhrazených pruhů nebo úpravou semaforů, kde jim automaticky naskočí zelená. Autobusy by mohly jezdit i po tramvajových kolejích," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Tím budou spoje rychlejší, ale také se bude lidem jednodušeji přestupovat na společných zastávkách s tramvajemi.

Podobných úprav se už dočkala linka 176 po rekonstrukci křižovatky na Palackého náměstí. Zatímco dříve popojížděly autobusy v zácpě před Jiráskovým mostem, dnes kolony jednoduše objedou po kolejích mezi Karlovým a Jiráskovo náměstím. Nyní se toto opatření připravuje v Chodovské ulici v Záběhlicích.

Rychlé linky by měly také například spojit Suchdol s Dejvicemi nebo Jižní Město s Vršovicemi - tedy ty čtvrti, kde by mohla v budoucnu jezdit tramvaj.

"Mají tvořit páteř autobusové dopravy ve městě. Za základ budoucích metrobusů lze považovat třeba současné trasy linek 136, 139, 174, 177, 217, 107, 119, 140 nebo 253. V řadě případů dojde k úpravám tras nebo sloučení některých souběžných linek," popsal Drápal.

Na spoje mají být nasazovány kloubové autobusy, do nichž se vejde více lidí. "Konkrétní intervaly se dolaďují, nicméně základem je šest minut v ranní špičce a sedm a půl minuty v odpolední. Mimo špičku se uvažuje o intervalu patnáct minut," nastínil Drápal.

Podobné "rychlé" linky už v Praze jezdily. Třeba mezi Modřany a Kačerovem jezdila před několika lety v ranní špičce linka 157, která zastavovala jen v Modřanech a pak až u stanice metra. Jezdila pouze jedním směrem, zpět do Modřan jezdily autobusy bez cestujících.

"Rychlé" linky jezdily i po povodních, kdy autobusy suplovaly metro a měly v ulicích vyhrazené pruhy.

Praha se při plánování metrobusů inspirovala v zahraničí - v Mnichově, Berlíně či Hamburku, kde tamní dopravní podniky zavedením páteřních linek dokázaly do MHD nalákat nové cestující.

"Ze zahraničních zkušeností jednoznačně vyplývá, že jednoduchý a přehledný systém páteřních linek s krátkým intervalem je pro lidi atraktivnější," potvrdil Pavel Procházka, vedoucí odboru plánování Ropidu.

"Je i úspornější, protože provozování nepřehledně velkého množství linek s různou trasou a dlouhými intervaly má za následek poloprázdné vozy. Zvlášť když autobusové linky kopírují jiný druh veřejné dopravy," dodal Procházka.

O metrobusech se hovoří také v obcích kolem Prahy. V Jesenici či Psárech na jih od hlavního města prosazují tento druh dopravy už čtyři roky. Uvažuje se o tom, že by linky vedly po zcela nových silnicích, kam by jiná auta nemohla.

Autobus s přívěsem
Na termín "metrobus" si mohou Pražané pamatovat ještě v jiném kontextu. Ještě v sedmdesátých letech byly totiž v ulicích k vidění autobusy s vlekem bez motoru. Nasazovány byly například na trasu z Prahy do Kladna.

Nyní se hovoří o tom, že by se i tento druh dopravy do českých měst vrátil. "Autobusy s vlekem jsou určitě řešením pro místa, kde je silná doprava a nejsou peníze na to, stavět třeba tramvaj," uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr (SZ). Velkokapacitní vozy by své využití našly jistě i u příměstských linek. - více zde

Nejdřív by se ovšem musel změnit zákon, který přívěsy za autobusy nepovoluje.

Praha o vlecích v tuto chvíli nepřemýšlí. "Zatím o této možnosti neuvažujeme. Neznáme ani výrobce, který takové vleky vyrábí," řekl mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.

Vleky mají přitom pro dopravce řadu výhod - jejich provozem mohou výrazně ušetřit, protože svezou až 80 pasažérů navíc. Díky tomu by lépe zvládli dopravní špičky.

Přívěsy s cestujícími jezdí například v rakouském Innsbrucku.

"Je to alternativa místo dodatečných spojů v ranních a večerních špičkách, kdy je více cestujících. Do jedné soupravy s vlekem se nám vejde až 195 lidí," uvedla mluvčí rakouských drah Karin Gruberová.

. Metrobusy v Praze

Co znamenají metrobusy
Uvažuje se o zavedení zhruba třiceti linek, jež by tvořily páteř autobusové dopravy. Doplnily by tramvaje a metro.

V čem budou rychlejší
Mají jezdit ve vyhrazených pruzích, po kolejích a mají mít na křižovatkách přednost. Nebudou stavět na všech zastávkách.

Jaké budou intervaly
V ranní špičce 6 minut, v odpolední 7,5 minuty. Mimo špičku pak budou jezdit po 15 minutách.

Kdy začnou jezdit
Nultá etapa (nové intervaly i vozy, ale označení ještě staré) se připravuje k 9. květnu, kdy začne metro C jezdit do Letňan.

Návrhy některých linek
Kunratice - Ďáblice po trase dnešní linky 136
Chodov - Bohnice po trase dnešní linky 177
Smíchov - Suchdol po trase linek 217 a 107
Dejvice - Ruzyně po trase dnešní linky 119
Libeň - Čakovice po trase dnešní linky 140
Modřany - Smíchov po trase dnešní 253
Modřany - Žižkov po trase dnešní 139
Letná - Velká Ohrada po trase dnešní linky 174
Zdroj: Ropid

Autor:


Turecko
Turecko

last-minute, all inclusive, letecky, 7 nocí

cena za osobu od 13 677 Kč



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.