Závěrem úterního jednání na pražském magistrátu je dohoda o vytvoření stálé pracovní řídící skupiny, do které ministerstvo životního prostředí jmenuje tři zástupce a Praha a Středočeský kraj po dvou.
Podle potřeby je mohou doplnit i někteří odborníci. Tato skupina by měla zpracovat strategickou studii, která zmapuje stávající zelená území a prostorové možnosti rozvoje zeleně. Posoudí také vztahy na těchto plochách z hlediska územních plánů, stejně jako vztahy majetkové a z nich plynoucí možné konflikty. Po vypracování zprávy se začnou vysazovat zelené plochy v místech, kde jsou vztahy jasně definovány, a také v regionech, kde územní plány teprve vznikají.
Postupný vznik pásu shrnul Kasl na magistrátním serveru: "Nebude to jednoduché, ale je potřeba se do toho pustit."
Ministerstvo životního prostředí se přihlásilo k financování prvních kroků, další peníze poplynou ze specializovaných fondů.
Projekt Zeleného pásu se ovšem již nyní potýká s výraznými problémy. V mnoha místech jsou totiž potřebné plochy určeny ke komerčnímu využití, se kterým počítají obce i majitelé pozemků. "Přesvědčovat starosty malých obcí, kteří mají na svých plochách schválenu komerci, že tam má být spíše zeleň, to bude složité," tvrdí architekt Petr Durdík z Útvaru rozvoje města.
Kaslovým cílem je proto vytvořit systém zelených ploch kolem města alespoň co nejkompletnější a nejpropojenější. Předběžný návrh počítá s tím, že by nové lesy vznikly na konci souvislé městské zástavby a vedly zhruba v linii Říčany - Popovice - Jílové - Jílovište - Dobřichovice - Unhošť - Tursko - Libčice - Klíčany - Brandýs - Úvaly.
"Všechna tato místa jsou v dosahu městské hromadné dopravy, takže by lidé do nových lesů nemuseli jezdit auty," vysvětlil nedávno ministr životního prostředí Petr Kužvart, který s projektem souhlasí.