Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Prahu mučí uzavírky, v noci však dělníka nepotkáte

  11:50aktualizováno  11:50
Praha je v sevření uzavírek, řidiči si však oddechnou nejdříve po prázdninách. Staveniště přitom v noci, kdy je provoz minimální, zejí prázdnotou. Nervózní šoféři se tak denně musejí v kolonách prodírat mezi náklaďáky a pobíhajícími dělníky.

INFOGRAFIKA: Pražské uzavírky

Na pěti problematických místech se redakce iDNES.cz byla v noci podívat s televizní kamerou. Pracující však našla pouze na jediném - Štefánikově mostě, kde probíhá rekonstrukce tramvajové trati a vozovky.

Z dálky bylo vidět osvětlené pohybující se rameno jeřábu a kolem něj se pohybovalo asi šest dělníků. Nikdo z nich se však ke své práci nechtěl vyjadřovat. "Opýtajte sa kompetentných," snažil se překřičet hluk stroje jeden z nich.

"Štefánikův most je jedno z míst ve městě, kde se určité druhy práce dají provádět i v noci. Většinou se však musíme řídit podmínkami stavebního povolení, kde jsou stanoveny i hygienické normy pro hluk a světlo. Některé práce zase naopak musíme provádět jen do určitých teplot, což v letních dnech jde jen v noci," upřesnil Bohuslav Šitler z firmy Skanska, jejíž zaměstnance jsme v noci při práci zastihli.

Silnice zejí prázdnotou, dělníci nikde
Na ostatních místech - Rašínovo nábřeží, most Barikádníků a Argentinská ulice, Jižní spojka a Husitská ulice - jsme žádného z dělníků neviděli. Přitom jen Rašínovým nábřežím plynule projížděla auta, jinde jsme před čtvrteční půlnocí příliš vozů nepotkali.

Měly by se pražské ulice opravovat v noci i za cenu vyšších nákladů a hluku?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. srpna 2007. Anketa je uzavřena.

ANO 10131

NE 1124

Řidiči sice chápou, že silnice se opravit musí, ale město by podle nich mělo hledat cesty, jak opravy urychlit. "Jezdím do Prahy často a také poměrně hodně po Evropě a vím, že pokud tam ve městě probíhají podobné opravy, tak se pracuje doslova čtyřiadvacet hodin denně, aby práce trvaly co nejkratší dobu," popisuje Vojtěch Dlouhý z Plzně, který ve čtvrtek v noci projížděl rozkopaným Rašínovým nábřežím.

"Ve městě vlastně neexistuje trasa, kde bych nenarazil na objížďku, a také trasa, která by zaručila plynulý průjezd městem. Myslím, že by se příště opravy měly rozplánovat postupně, ne všechny najednou," říká Karel Vosejpka, který městem denně projíždí cestou do práce.

Proč ne v noci? Kvůli bezpečnosti dělníků
Technická správa komunikací Praha, která se na mnohých opravách podílí, poskytla okamžité vysvětlení.

"Hlavním důvodem, proč opravy neprobíhají v noci, je bezpečnost dělníků. Je přece jen méně vidět a například na mostě Barikádníků je i v tuto dobu velký provoz. Je to hlavní tah ze severu," vysvětlil mluvčí správy Tomáš Mrázek.

Hned několik důvodů, proč firmy v noci nepracují, vyjmenoval i stavební projektový manažer Petr Molnár: "Jednak je to tím, že v létě je hodně práce, tudíž pracovníci jsou rozděleni na více místech. Navíc jsou dovolené, a přestože stavební firmy vybírání dovolené v měsících, které jsou pro stavbu příznivé, regulují, není možné lidem zcela bránit."

Podle jeho zkušeností si také často stěžují lidé bydlící v okolí staveb. "Předtím než se rozhodneme pro práci v noci, musíme nechat změřit hluk a intenzitu osvětlení. Ačkoliv nepřekročíme hygienické normy, vždycky se najdou lidé, kterým to vadí," popisuje Molnár.

Určitou roli hrají i peníze. "Práce v noci je samozřejmě dražší, ale zase je stavba dříve dokončena. I když - čím déle práce trvají, tím cena také narůstá," dodal.

"Pokud se na opravách pracuje i v noci, vychází to mnohem lépe nejen pro zákazníka, protože práce jsou dokončeny dříve, ale i pro dodavatele. Technika je totiž stoprocentně využita, nic nezahálí," myslí si Miroslav Preclík z autoklubu ÚAMK.

Taxikáři si mnou ruce
Snad jedinými řidiči, kterým uzavírky přišly alespoň trochu vhod, jsou pražští taxikáři.

"To jsem si vybral dobrý místo, co?" pochvaluje si taxikář, který ve čtvrtek před desátou hodinou večer čeká na zákazníky na rozkopaném Palackého náměstí. Na jednu stranu ho těší délka oprav - do konce října nebude mít zřejmě nouzi o zákazníky z podskalských restaurací, kteří přišli o tramvajové spoje. Na druhou stranu se už nyní obává dopravního kolapsu. "Teď je to v pohodě, v Praze je tak o třetinu míň aut než obvykle. Nechci ale vidět, co se stane v září, až se všichni vrátí."

Umí Praha řešit problém přecpaných silnic? Dozvíte se ve středu v dalším dílu seriálu o dopravě v metropoli.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

František Ringo Čech ukazuje zatím svůj poslední obraz. Je nazvaný Smrt...
Miloše bych neodmítl, říká ke své kandidatuře František Ringo Čech

Vedení Strany práv občanů před dvěma týdny rozhodlo, že jejich superlídrem do podzimních voleb bude hudebník František Ringo Čech. O pomoc ho prý požádal...  celý článek

Farář Kazimierz Plachta v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Farář z vypáleného kostela poslal obviněným dopis. Odpouštím vám, píše

Dopis plný duchovního odpuštění a naděje do budoucnosti poslal farář zničeného kostelíku v Gutech na Třinecku dvěma mladým mužům, kteří jsou ze zapálení...  celý článek

čeština
Stát stopl kritizovanou výuku češtiny pro azylanty. Zakázku nikdo nechce

Cizinci, kteří v Česku získají azyl, mají nárok na 400 hodin češtiny zdarma. Ministerstvo školství ale bez udání důvodů ukončilo spolupráci s agenturou, která...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.