Spoje brázdící ulice pod těmito čísly jsou totiž prvními takzvanými metropolitními linkami, zkráceně metrobusy.
"Zatím jim ale říkáme páteřní linky. Jsou jakousi nultou etapou," říká Filip Drápal ze společnosti Ropid, která páteř autobusové dopravy ve městě vytváří.
Tyto linky mají zajistit cestujícím rychlé spojení na metro zejména z okrajových částí metropole, kde nejezdí tramvaje.
Jejich trasy protínají často celou Prahu, ale centru se na rozdíl od metra a tramvají vyhýbají. Cestující, který se potřebuje dostat třeba z Hostivaře do Bohnic, tak nemusí jezdit přes centrum a tam přestupovat. Jeden příklad za všechny.
Autobusem číslo 177 se dostanete na všechny linky metra. Staví totiž u stanic linky B ve Vysočanech, A na Skalce či metra C v Kobylisích i na opačné straně Prahy na Jižním Městě. Počet linek má postupně narůstat až k číslu třicet a uvažuje se o tom, že získají zcela nové označení.
"Byly by označeny písmenem M s dvoumístným číslem nebo speciální číselnou řadou doplněnou textem Metrobus," uvažoval Ropid. Zatím se přečíslování linek nekonalo.
"Skutečný metrobus se totiž z linky stane v okamžiku, kdy bude možné dosáhnout určité spolehlivosti linky, například že budeme u drtivé většiny spojů garantovat zpoždění maximálně do tří minut," vysvětluje Drápal.
Aby mohl Dopravní podnik něco takového zajistit, nesměly by stát autobusům v cestě kolony osobních aut, což je dnes v Praze běžné.
Dopravnímu podniku se dosud podařilo zajistit plynulou jízdu autobusů jen mezi Bohnicemi a Kobylisy. Tady jsou prakticky v celé délce jejich tras vyhrazené pruhy a vozy jsou navíc vybaveny zařízením, které dokáže rádiovým signálem přehodit na všech semaforech zelenou, když se vůz blíží ke křižovatce.
Právě proto jezdí většina zmiňovaných čísel právě na severu metropole.
Jak zrychlit autobusy
Když silničáři v srpnu uzavřeli poškozený lanový most na Jižní spojce ve Strašnicích, prokázali službu i lidem, kteří organizují MHD a hledají ve městě trasy, jimiž by mohly vést linky takzvaných metrobusů. Tedy linek, které mají lidově řečeno nahrazovat tramvaj ve čtvrtích, kde nevedou koleje.
Když byl most uzavřen, policie umožnila autobusům na objízdné trase vyhnout se nesnesitelným kolonám jízdou po tramvajovém pásu.
. Páteřní linky133 Staré Město – Malešice 136 Kobylisy – Jižní Město 140 Libeň – Čakovice 177 Bohnice – Jižní Město 188 Strašnice – Pankrác 195 Čakovice – Zahradní Město 271 Strašnice – Jižní Město Poznámka: Páteřní linky mají kratší intervaly a jsou zpravidla obsluhovány kloubovými autobusy. Zatím je Ropid určil zejména pro severní část města, ale předpokládá se jejich rozšíření do dalších částí. Uvažuje se například o lince 139 či 253. Značka M u zastávky znamená, že je zde metro. |
Dopravní plánovači tím dostali do rukou silný argument: právě jízda autobusů po kolejích nebo vyhrazených pruzích a volný průjezd křižovatek zajistí cestujícím spolehlivé spojení z jejich domovů ke stanicím metra. Bez zdržení.
Až to policie ve spolupráci se silničáři a magistrátním odborem dopravy zajistí, bude moci na nové trasy vyrazit na třicet metropolitních linek. Zatím jich je v provozu zhruba třetina, a to zejména na severu města, kde již vyhrazené pruhy fungují.
"Tyto linky mají krátké intervaly. Maximálně 6 minut v ranní špičce, 7,5 minuty v odpolední a 15 minut o víkendu. Navíc na nich většinou jezdí kloubové autobusy," popisuje výhody metropolitních linek Filip Drápal z Ropidu.
Nové linky metrobusů přivítá třeba Karel Stránský z Hodkoviček, jenž jezdí pracovat do Malešic. Nyní musí nejprve autobusem vyrazit na Kačerov a pak metrem s přestupem do stanice Želivského, kde opět nastupuje do autobusu. "Přitom mi kousek od domu staví autobus číslo 139, ten jede přímo na Želivského," upozorňuje Stránský.
Metro + víc přestupů = kratší jízda
Proč tedy nenastoupí na tuto linku a neveze se až skoro do práce? "Linka 139 stojí v zácpě nejdřív u Thomayerovy nemocnice, pak v Michli a nakonec ještě ve Vršovicích. Nevyplatí se mi to, i když přestupování nesnáším," vysvětluje.
Město pro tuto linku prozatím namalovalo vyhrazené jízdní pruhy pouze ze Lhotky do Krče. "Tady se to autobusem hodně zrychlilo," přiznává Stránský a těší se na další prodloužení vyhrazených pruhů.
A možná se dočká. Linka 139 je jedna z těch, které se připojí do sítě metrobusů.
Potíže se však nevyhýbají ani už vyznačeným páteřním linkám. Třeba číslu 195, které jezdí z Čakovic do Zahradního Města. Velmi krátké intervaly donutily dopravce zrušit na Zahradním Městě ostatní linky. "Když se ovšem autobus 195 zdrží, spolehnout se tu na hromadnou dopravu nelze," napsal nedávno na iDNES.cz Martin Šubrt.