Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Prahu čeká dopravní kolaps. Stávka odborářů vypukne zřejmě v úterý

  13:00aktualizováno  17:04
Pražský Dopravní podnik krachuje. Dluží, kam se podívá - vyčerpal kontokorent na účtu, v prosinci zřejmě nebude mít na výplaty. Letošní ztrátu odhaduje na 2,5 miliardy. Celkem s dluhy z dřívějška to bude už 7,5 miliardy. To vše vyžene zaměstnance do ulic. Stávka vypukne nejspíš v úterý 10. listopadu, odboráři ale přesné datum nechtějí potvrdit.
Odboráři pražského Dopravního podniku plánují stávku, osudný den zatím neuvedli.

Odboráři pražského Dopravního podniku plánují stávku, osudný den zatím neuvedli. | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Po dnešním jednání odborové rady je stávka připravena tak, že je možné ji kdykoliv spustit. Odboráři přesné datum tají, z neoficiálních webových stránek zaměstnanců a odborářů podniku se ale zdá jako nejpravděpodobnější úterý 10. listopadu.

Podle předsedy závodního výboru odborové organizace strojvedoucích v metru Tomáše Novotného se na dnešní schůzce odborářů Dopravního podniku o termínu stávky nediskutovalo. "Je to kachna," řekl iDNES.cz. Další schůzka odborových organizací proběhne v neděli.

"O všem se jedná," odmítl podrobnosti Arnošt Stecher, předseda jedné ze třinácti organizací, jež v podniku působí. Poté, co se informace o stávce začaly objevovat v médiích, odbory začaly uvažovat o termínu v nejbližších dnech.

Odboráři se totiž bojí, že by se město na stávku připravilo a její dopad by byl menší. "Chceme, aby si politici uvědomili, jak je pro Prahu jeho Dopravní podnik důležitý," shodli se.

Na přípravě vyhlášení stávky se odboráři shodli v pondělí. Podle neoficiálních informací chtějí detaily protestu projednat odboráři ještě v neděli večer. Jednou z možných verzí stávky je pochod zaměstnanců z dep vozů metra, tramvajových vozoven a garáží autobusů. Průvody by pak mohly kolem poledne skončit před budovou magistrátu na Mariánském náměstí.

Zatímco vedení města zřejmě doufá, že se bude jednat pouze o protest, který nezastaví dopravu, odboráři tvrdí, že dopravu zastaví nebo vůbec nevyjedou.

Potíže Dopravního podniku

levné kupony a slevy

I kdyby platilo příští úterý a město by se na stávku chtělo připravit, magistrát nemá žádnou možnost, jak výpadek alespoň částečně nahradit.

Patrně by povolal posily od středočeských dopravců. Jenže pražský podnik disponuje zhruba 1 200 autobusy a 900 tramvajemi, což je množství, které nemůže nahradit nikdo. V panice, která by osudné ráno nastala, by mohl úřad zajistit jen občasný provoz na nejvytíženějších linkách autobusů.

Město, ale i jeho okolí by se ponořily do chaosu. Pražská hromadná doprava totiž denně převeze tři miliony cestujících. Ti všichni by najednou tuto možnost neměli a nasedli by do aut. Následný kolaps by zastavil zásobování, školy by byly poloprázdné, lidé by se omlouvali u svých zaměstnavatelů, v kolonách by trčely sanitky i taxíky.

V mrazivém počasí by se stal nejspolehlivějším dopravním prostředkem bicykl. Stávka by tak zasáhla i ekonomiku pražských firem.

Zda bude doprava skutečně ochromena, ukážou už nejbližší dny, nicméně stávkující se nemusí bát, že jejich protest bude označen za protizákonný. V těchto dnech totiž odbory zrovna jednají s vedením firmy o kolektivní smlouvě a jen tento fakt může stávku legalizovat.

A to přesto, že skutečný protest je veden proti městu. Manažeři podle odborů za špatnou finanční situaci firmy nemohou. Nemají totiž vliv na příjmy.

O tom všem de facto rozhodují politici, kteří nyní jedním dechem hospodaření firmy kritizují. A to přesto, že se mnozí z nich na jejím řízení sami podílejí jako členové představenstva a dozorčí rady a zároveň je pouze v jejich pravomoci, kolik peněz dopravce dostane. Schvalují totiž dotace i ceny jízdenek.

Dopravce nemůže ovlivnit ani to, kde a jak často budou jezdit jeho vozy. To má pod palcem organizace Ropid, kterou řídí město. Ta si letos objednala hromadnou dopravu za 9,1 miliardy korun, přitom město na ni dá jen 7,2 miliardy. Je tedy jasné, že dopravce se řítí ke krachu.

Stát bude Praha i okolí

Případná stávka se dotkne nejen Pražanů, ale i Středočechů, kteří denně dojíždějí do hlavního města za zaměstnáním. Pražská integrovaná doprava zahrnuje i část Středočeského kraje, zejména okresy Prahu-východ a Prahu-západ. Pokud bude stávkovat pouze Dopravní podnik, dotkne se to některých příměstských autobusových linek.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavitel Antonín Zavada v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Pojišťovna za zničený kostel vyplatí 20 milionů a pomůže s dalšími náklady

Pojišťovna v případě vypáleného kostela v Třinci-Gutech uhradí zřejmě 20 milionů za zničenou stavbu, i náklady spojené s odstraněním trosek, úklidem požářiště...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.