NOVÉ STANICE
-VIRTUÁLNÍ PROHLÍDKA
-FOTOGALERIE
VIDEO
-POHLED STROJVŮDCE
(animace 2,5 MB)
Stanice Kobylisy a Ládví se otevřely veřejnosti po skončení slavnostní akce pro politiky a zástupce firem, které metro stavěly.
"Oficiální zahájení provozu bude ale až v sobotu," řekla iDNES mluvčí dopravního podniku Michaela Kuchařová. To také začnou platit změny v povrchové dopravě.
V podzemí ale bylo živo už od pátečního poledne. Nový úsek slavnostně otevřeli primátor Pavel Bém a šéf dopravního podniku Milan Houfek. Akce se zúčastnilo kolem šesti set zástupců dopravce, stavebních firem, novinářů i politiků.
Chyběl pozvaný prezident Václav Klaus, který dal přednost konferenci ve švýcarské Crans Montaně. Přišel tak nejen o prohlídku nových stanic, ale také například o módní přehlídku nebo vystoupení Yo Yo Bandu, Ivana Hlase a Anny K.
Metro stoupá do rekordní výšky
Nový úsek vede z Nádraží Holešovice k sídlištím na severu metropole. Soupravy nejprve podjedou Vltavu tunelem, který poutal pozornost už během výstavby. Tubus byl totiž zhotoven na břehu a teprve potom ho stavaři zasunuli do dna řeky.
NOVÉ METRO V ČÍSLECH |
- výškový rozdíl mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy je 112 m |
Cesta z Nádraží Holešovice do Kobylis je zároveň nejdelším úsekem mezi dvěma stanicemi: měří přes dva a půl kilometru. Ve stanici Kobylisy stoupání nekončí. Vlak šplhá dál až do nadmořské výšky 282 metrů, nejvyššího bodu trasy C.
Kobyliská podzemní katedrála
Kobylisy jsou jedinou stanicí, která je ražená a zároveň nemá žádný sloup. Nad hlavami cestujících se klene vysoký strop. "Mohlo by to vyhovovat i lidem, kteří ve stísněném prostoru trpí klaustrofobií," říká František Polák.
Ostatní jednolodní stanice pražského metra jsou buď na povrchu (Vyšehrad), nebo jsou hloubené (Radlická).
KAM POROSTE METRO |
Trasa A Trasa B Trasa C Trasa D |
Před vestibulem stanice Kobylisy přibyla nová, stejnojmenná tramvajová zastávka. Na opačné straně ústí výstup na Kobyliské náměstí. Ve stanici umístěné 31 metrů pod zemí nechybí výtah pro cestující s omezenou hybností.
Ládví - stanice do oblouku
V Ládví bude metro až do dalšího prodloužení na Prosek a do Letňan končit. Za stanicí jsou proto obratové a odstavné koleje. Stanice je sedm metrů pod zemí a je unikátní tím, že jako jediná v Praze má nástupiště v mírném oblouku.
Interiér je laděn do červena. Cestující se na nástupiště a z něj dostanou po eskalátorech nebo pevných schodech uprostřed nástupiště. Ani tady nechybí výtah.
V blízkosti stanice je parkoviště P+R pro stovku aut. U výstupu se dokončuje obchodní areál.
Na severu pojede méně autobusů
Prodloužení metra ulehčí obyvatelům okolních sídlišť mimo jiné tím, že ubude výfukových plynů z autobusů, které ve špičkách navážely tisíce obyvatel až ke stanici Nádraží Holešovice.
Cestující se už nebudou zdržovat v častých zácpách na výpadovce na Teplice. Z Holešovic se metrem dostanou na novou konečnou za za čtyři a půl minuty. Městské i příměstské autobusy budou končit v Kobylisích a Ládví.
Kompletní přehled změn v MHD zde.
Katalog stránek o metru zde.
Další cesta metra povede v příštích letech z Ládví přes Prosek do Letňan. Úsek dlouhý 4,6 kilometru by měl být zprovozněn v roce 2008. - více zde