"V současnosti už větší část cestujících dává přednost kuponům s volitelným začátkem platnosti. Takzvané pevné kupony už jsou na dožití, a to do doby, kdy jejich funkci převedeme na univerzální kartu Pražana,“ představuje plány pražského Dopravního podniku jeho mluvčí Ondřej Pečený.
Jeho slova potvrzuje i náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS), který má zavedení karet na starosti. "S vytvořením jakési elektronické tramvajenky do budoucna počítáme. A pokud půjde vše dobře, mohla by karta Pražana tímto způsobem začít fungovat už někdy v příštím roce," doplnil Blažek.
Dopravní podnik navíc uvažuje i o tom, že bude časové jízdenky prodávat po internetu a čekání ve frontách tak do budoucna odpadne úplně.
"Aplikace je navrhována tak, že cestující si na našich webových stránkách budou moci objednat virtuální časovou jízdenku s požadovanou dobou platnosti. A až ji zaplatí na náš účet, budou si ji moci vyzvednout na jednom z nabíjecích míst," popisuje postup mluvčí Dopravního podniku.
Nabíjecími místy by mohly být podle jeho slov například automaty na prodej jízdenek, kterých je v hlavním městě mnohem víc než přepážek, kde se teď dají pořídit kupony. Nyní karta Pražana slouží například jako průkazka do Městské knihovny, na některých místech se s ní dá platit i za parkování. Do budoucna se s ní počítá právě do městské dopravy a mohla by sloužit i při návštěvě kin nebo divadel.
"Zatím jsme karet vydali málo, protože jejich použití je poměrně omezené. Ale dá se čekat, že až budou sloužit i v MHD, zájem o ně hodně rychle vzroste," myslí si Blažek.
Nápad se zamlouvá studentovi Tomáši Čermákovi z Jižního Města, který si i kvůli dlouhým frontám raději kupuje čtvrtletní kupóny místo měsíčních.
"Mně se líbí, že mi bude stačit jediná čipová karta k tomu, abych si zašel do knihovny, jezdil autobusem nebo platil za parkování. Teď mám různých průkazek hromadu a peněženka je kvůli nim obrovská a často mi padá z kapsy," říká Čermák.
DP chce vrátit turnikety do metru
Použití elektronické karty v tramvajích a metru není jedinou novinkou, kterou Dopravní podnik pro cestující chystá.
Jeho vedení totiž začalo znovu hlasitěji mluvit o zavedení turniketů v metru. Informoval o tom server iHNed.cz.
Turnikety jsou běžné v mnoha světových metropolích, v Praze přes ně cestující chodili naposledy ještě v 70. a 80. letech minulého století, pak ze stanic metra zmizely.
"V tuto chvíli zpracováváme studii, která posuzuje všechna pro i proti, která s sebou zavedení turniketů nese, včetně otázky bezpečnosti. Výsledky bychom měli mít v ruce v prvním čtvrtletí následujícího roku," říká radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).
Už několik týdnů pokračuje také jednání o zdražení jízdenek a kuponů MHD. Zatím bez výsledku. Vedení Dopravního podniku trvá na ceně 30 korun za jízdenku, primátor Pavel Bém (ODS) takové zdražení odmítá.
Karta Pražana |