Chodci by mohli auta vytlačit i z některých uliček Malé Strany či Starého Města. Ilustrační foto.

Chodci by mohli auta vytlačit i z některých uliček Malé Strany či Starého Města. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Praha zpřísní pravidla pro vjezd aut do centra

  • 10
Procházíte se po pěší zóně, obhlížíte výlohy obchodů a najednou vás málem srazí auto, které vůbec nečekáte? Nejste jediní s takovou zkušeností. Pražské pěší zóny jsou totiž často vyhledávanými objížďkami pro řidiče, kteří nerespektují zákaz vjezdu.

Také sem zajíždějí stovky aut, jež mají od úřadu všemožné výjimky.

Vjezd ohlídají turnikety
Pěší zóny se však mají brzy stát opět hájemstvím chodců. Alespoň ta na Můstku a v přilehlých ulicích. Radnice Prahy 1 zde totiž u vjezdů do zóny nainstalovala "vyjížděcí" sloupky, které pustí dál jen řidiče se speciální čipovou kartou.

"Systém bude spuštěn 1. prosince. Čipovou karu dostali jen ti, co zde bydlí, firmy, které tu mají sídlo, a závozníci," uvedl radní Prahy 1 Filip Dvořák.

Majitelé karet vyjma rezidentů však nebudou mít do zóny povolen vjezd, kdykoli se jim zachce. Čip je pustí dál jen v určitou hodinu, předem dojednanou s úředníky.

Karta bude nepřenosná - vydaná jen pro konkrétní registrační značku vozidla. Těchto karet už úředníci rozdali na tisíc. "Je to moc a postupem doby dle zkušeností budeme počet držitelů redukovat podle toho, zda sem opravdu potřebují zajíždět," uvedl Dvořák.

Provoz zóny je naplánován na dobu mezi 9. a 20. hodinou. I přes toto opatření a nedávno otevřenou pěší zónu na náměstí Republiky si Pražané i turisté často stěžují, že míst, kam auta nesmějí, je stále málo. A hlavně nejsou propojené.

"Klíčovou věcí je návaznost jednotlivých pěších zón. Je třeba odstranit bariéry na pěších trasách, aby se po nich dalo důstojně chodit," řekl Michal Křivohlávek z občanského sdružení Auto*Mat.

Auta opustí nábřeží u divadla
Jedním z problematických míst je podle něj například Křížovnické náměstí. "Tady je situace katastrofální. Lidé přijdou po Karlově mostě a najednou mají v cestě nebezpečný přechod, kolem kterého se tísní desítky lidí, kteří přepadávají z chodníku mezi auta a tramvaje," popsal Křivohlávek.

Právě sem by ale mohla mít auta zakázán vjezd už za čtyři roky, kdy má být dokončena severozápadní část městského okruhu z Malovanky do Pelc-Tyrolky. Lidé by tak chodili beze strachu na nábřeží od Národního divadla až k Rudolfinu.

Chodci by mohli auta vytlačit i z některých uliček Malé Strany či Starého Města. "A to po zavedení mýtného pro vjezd do centra," podotkl pražský radní Petr Štěpánek.

Podle něj už magistrátní úředníci vytipovávají místa, kde by auta chodcům mohla ustoupit. Zavedení mýtného se plánuje na rok 2009 nebo 2010.

O pěší zóně se uvažuje také před Národním muzeem, až zde magistrála zmizí pod zem.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video