Revizoři loni polapili jenom 259 tisíc lidí bez jízdenky. (Ilustrační foto)

Revizoři loni polapili jenom 259 tisíc lidí bez jízdenky. (Ilustrační foto) | foto: Dan Materna, MF DNES

Praha žádá vyšší pokuty pro černé pasažéry, DP váhá

  • 332
Ročně přepraví pražský Dopravní podnik asi 70 milionů černých pasažérů. Dopravce odhaduje, že z 1,2 miliardy cestujících jich po Praze jezdí pět až sedm procent bez lístku. Pro představu: kdyby všichni černí pasažéři plně obsadili jednotlivé tramvajové vozy, musel by jich vyjet milion.

A pokud by si každý z nich koupil kupon či dvacetikorunovou jízdenku, mohl by Dopravní podnik získat až 1,4 miliardy korun.
 
Revizoři přitom loni polapili jenom 259 tisíc lidí bez jízdenky. To není mnoho, přitom po zdražení jízdenky z dvaceti na šestadvacet korun zřejmě lidí bez lístku ještě přibude.

popisek Zdražení MHD
vylepší komfort jen částečně

Vyplatí se dopravci a městu, jeho stoprocentnímu akcionáři, zvyšovat cenu jízdného?

"Určitě. Při minulém zdražení sice stoupl počet černých pasažérů, ale díky nárůstu cestujících jejich poměr k platícím mírně klesl," argumentuje radní pro dopravu Radovan Šteiner, který je předsedou představenstva Dopravního podniku.

Zkušenosti z minulosti však už nemusí platit od 1. ledna 2008. "Ve vánočním období si jako účetní s platem 14 tisíc čistého nemohu dovolit roční jízdenku. My si lítačky pod stromek dávat nebudem!" hněvá se v diskusi na serveru iDNES.cz přispěvatelka s příznačnou přezdívkou Black is black (Černá je černá).

Pokuty porostou o stokoruny
Dopravce a vedení radnice proto musí cestující přesvědčit, že pro ně bude nakonec výhodnější koupit si jízdenku nebo předplatné kupony. Zabrat by mohlo třeba zvýšení pokut pro černé pasažéry.

Zatím musí neplatič revizorovi vysázet na ruku 500 korun nebo později v doplatkové pokladně až 950 korun. Nově by se mohla pokuta zvýšit až na dvojnásobek – tedy pokud by dopravce vyslyšel přání náměstka primátora Rudolfa Blažka.

"Lidem by se mělo přestat vyplácet jezdit bez jízdenky a spoléhat se, že sem tam zaplatí revizorům," vysvětluje Blažek. Podle radního Šteinera bude nárůst pokut minimálně dvacetiprocentní. "Nebráním se ale ani většímu navýšení," prohlašuje Šteiner.

Naopak ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák nechce pokuty příliš šroubovat. "Mnoha cestujícím přijde už tisíc korun jako dost odstrašující," myslí si Dvořák a poukazuje na to, že nezaplacení pokuty se pak "spořivcům" může pořádně prodražit. "Se soudními výlohami je cesta načerno vyjde na šest tisíc," připomíná.

Primátorův náměstek Rudolf Blažek chce také posílit stavy revizorů, kteří by na černé pasažéry číhali. "To by bylo fajn, ale buď nám chybí uchazeči, nebo záhy změní místo," přiznává Blažkův kolega z pražské rady Radovan Šteiner.

Zatím tedy bude na kázeň cestujících dohlížet 150 revizorů, kterým hlavně v noci při službě pomáhají strážníci. "I to často revizory odradí – stávají se terčem nadávek nebo fyzických útoků," připomíná další nástrahu práce revizorů Šteiner.

Už teď ovšem potenciální neplatiče varuje ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák: "Minimálně první tři měsíce příštího roku výrazně posílíme kontroly!"

Vychovat cestující v pražské MHD by ostatně mohly také turnikety, o jejichž instalaci v podzemní dráze začalo město uvažovat. "To je ovšem zvláštní příběh, který zatím není aktuální. Na začátku příštího roku budeme mít hotovou studii, jak by to bylo drahé a technicky náročné," vysvětluje Dvořák.

První odhady, na kolik by turnikety v metru přišly, se pohybují kolem 1,5 miliardy korun. Další peníze by zřejmě stála i jejich ostraha.

Seriál o pražské dopravě - všechny články


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video