Začátek celé akce - příští rok. Vyplývá to z informativního materiálu, který dostanou dnes radní a který má MF DNES k dispozici.
Velký test MF DNES zaslouží si DP zvýšení jízdného? |
Nové soupravy jen pro trasu C
Na nové soupravy se těší především cestující v metru, zvlášť ti, kteří hojně využívají trasu B. Na té jediné jezdí staré ruské vozy.
Co je tedy čeká za novinky? Na trase A nyní jezdí výhradně zrekonstruované ruské soupravy, na trati C zcela nové vozy typu M1. A tam i nadále zůstanou.
Do konce roku bude alespoň upraveno 33 souprav z osmačtyřiceti ruských strojů, které vozí lidi ze Zličína na Černý Most. Nákup nových vozů na trasu A a B se zatím nechystá, město navíc musí ještě splatit dvacet vlaků, které už jsou v Praze.
"Nové vlaky M1, které jezdí na lince C, nejsou určeny pro zbylé dvě tratě. Na nich budou vlaky modernizovány," potvrdil radní Radovan Šteiner. V letech 2008 až 2009 tak bude čekat rekonstrukce dalších deset starých souprav.
Město však připravuje i nákup dalších zbrusu nových vlaků metra, a to v letech 2010 až 2018. Každý rok by se tak na kolejích podzemní dráhy mělo objevit přibližně po pěti nových soupravách.
Nejdražší budou tramvaje
Nejvíc peněz však bude stát obnova tramvají. Za deset let za ně Praha utratí 19 miliard korun.
V příštích dvou letech se v ulicích objeví 33 nových tramvají s designem Porsche, které dnes potkáte hlavně na linkách 9, 22 nebo 26. Těšit se mohou Pražané také na nové modely tramvají Škoda 15T.
Poprvé na koleje vyjedou první z 250 souprav v roce 2009. Jak budou vypadat, zatím nikdo netuší. Jejich podobu totiž plzeňská Škoda Transportation, která je vyrábí, tají.
Kromě nákupu nových tramvají bude Dopravní podnik opravovat i kloubové tramvaje, přestavovat staré soupravy T3 a nakupovat nové autobusy. Buď pořídí 620 autobusů na naftu, nebo 420 naftových a 200 ekologicky šetrných na zemní plyn.
"Zatím není jasné, ke které variantě se přikloníme," řekl mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.
Městský dopravce by rád ročně zakoupil zhruba sto nových autobusů. Na své trasy by měly vyrazit jak běžné nízkopodlažní vozy, tak kloubové autobusy. Po roce 2019 by pak podle odhadů měl Dopravní podnik do obnovy vozového parku investovat ročně tři miliardy korun.
A proč tak vysoké náklady? Dopravní podnik věří, že pohodlnější cestování přiláká do spojů MHD i více pasažérů. "Zhoršení kvality by vedlo k poklesu zájmu cestujících a zhoršování životních podmínek ve městě," píše se mimo jiné v dokumentu, se kterým se dnes seznámí pražští radní.
Co čeká cestujícíNákupy a opravy Dopravního podniku do roku 2018 Rekonstruované 26 kusů
Nízkopodlažní 815 kusů Metro Rekonstruované 43 kusů |