"Rozhodneme, až přinesu radním další informace, tedy asi za měsíc," řekla Markéta Reedová z SNK ED. Do té doby zákonodárce nikdo kontrolovat nebude.
Přitom ještě před dvěma týdny byli kolegové z rady s Reedovou zajedno a doporučili Dopravnímu podniku, aby poslance bez jízdenky pokutoval. A i vedení DP bylo pro.
Najednou je všechno jinak. Do magistrátního návrhu se obulo hned několik poslanců. "Radní dostali strach, že pokud naštvou poslance a senátory, nepodaří se jim prosadit zákony, které do parlamentu posílají," řekl zdroj obeznámený s jednáním radních.
Poslanci: Nenaštvěte si nás!
Možná je vystrašila výhrůžka poslankyně ODS Aleny Páralové, která Lidovým novinám řekla: "Nejsem si jistá, zda jsou silná slova náměstkyně Reedové taktická. Budeme schvalovat dotaci na rozvoj metra a nálada ve Sněmovně jí po takovém agresivním postoji nepomůže."
Hlasitě je slyšet i poslanec Miloslav Kala (ČSSD). "Krok Prahy vnímá řada mých kolegů jako nepřátelský a jsem přesvědčen o tom, že odvede VIP osobnosti z městské hromadné dopravy zpět do aut, a to je špatně," řekl v České televizi Kala. Podle něj právě VIP osobnosti (jak označuje sebe a své parlamentní kolegy) sedící v metru či tramvaji jsou pro obyčejné cestující nejlepším příkladem.
"Nelíbí se mi, když poslance poučuje někdo, kdo sám jezdí služebním vozem s řidičem," osočuje navrhovatelku šéf poslanců ČSSD Michal Hašek.
Zatímco městský náměstek Pavel Klega (ODS) by poslanecké jízdenky řešil "jako globální problém" a radní Jiří Janeček (ODS) by prosadil, aby "stát doplácel dopravci i na studenty, děti a důchodce", radní Martin Langmajer (ODS) říká návrhu Reedové jednoznačné ne. "Nebudu podporovat, aby magistrát vychovával poslance," má jasno.
Jízdné od zákonodárců? 1,3 milionu
Náměstkyně Markéta Reedová se ve svém návrhu opírá o verdikt z loňského roku. Obvodní soud pro Prahu 1 tehdy vyhověl stížnosti ředitele dopravní společnosti Student Agency Radima Jančury, ke kterému se připojili i zástupci strany SNK Evropští demokraté, a stanovil, že soukromí dopravci nejsou povinni "sponzorovat" zákonem stanovené bezplatné cestování poslanců a senátorů.
"Zákon se vztahuje na dopravu provozovanou státem," uvedla v rozsudku předsedkyně senátu Maria Sinevičová. "Je to zásah do vlastnických práv. Pokud toto chtějí poslanci a senátoři dělat, ať si jízdné nechávají proplácet v Poslanecké sněmovně a Senátu," doplňuje při obhajobě svého návrhu Reedová.
Pražský Dopravní podnik si spočítal, že pokud by 281 zákonodárců zaplatilo roční zvýhodněné jízdné 4 750 korun, získal by do rozpočtu 1,3 milionu korun.
Někteří jsou však přesvědčeni, že Dopravní podnik není soukromou firmou. "Paní náměstkyně má velmi svévolný výklad toho, co smí a nesmí zákonodárce po soukromníkovi požadovat. A já nemám čas ani chuť jí v tom dělat pořádek," naznačil senátor Richard Svoboda (ODS), že to Reedová nebude mít v parlamentních klubech jednoduché.
Podle rady právníků zatím otáčí i Dopravní podnik. "Dokud se ze zákona nevypustí větička, že představitelé státní moci se přepravují bezplatně, tak tarify změnit nemůžeme. O to musí požádat Praha," upozorňuje Filip Drápal, mluvčí Ropidu, který organizuje městskou dopravu.