Technická správa komunikací, jež cyklostezky či speciální pruhy pro cyklisty na vozovce staví, totiž předělá desítky ulic, kde budou do dvou let cyklisté jezdit bezpečně.
"U všech rekonstrukcí ulic nebo při stavbách silnic nových se s cyklisty počítá," slibuje ředitel správy pražských silnic Luděk Dostál.
Podle něj se silničáři vrátí i na místa, kde už opravy ulic skončily, ale na cyklisty se zapomnělo. "Jen jak to dovolí počasí, tak nastříkáme speciální cyklopruhy na Štefánikův most, náměstí Republiky a v Chotkově ulici," tvrdí Dostál.
Že se cyklopruhy, které Pražané znají ze svých cest po městech západní Evropy, do městského provozu hodí, se magistrát přesvědčil u nedávno dokončené stavby Pobřežní ulice v Karlíně.
Červený pruh, do něhož smí jen člověk na kole, si lidé pochvalují. "Jezdím tou ulicí dvakrát každý víkend tam a zpět a musím uznat, že se tam cítím bezpečně. Řidiči ten pruh respektují, což mě velmi překvapilo," pochvaluje si profesionální sportovec Pavel Müller, který kolo využívá k tréninku.
"Červenou barvu jsme zvolili záměrně, protože v Praze začínáme. V budoucnu budou cyklisté odděleni od aut pouze čárou. Chceme, aby si řidiči na cyklisty rychleji zvykli," popsal šéf magistrátní komise pro cyklodopravu Pavel Polák.
Příští rok 28 km nových stezek
"Hodně řidičů jezdí po paměti, musíme je naučit novému režimu," doplňuje Dostál.
Na pruhy se mohou vyznavači kol už příští rok těšit například v Karlovarské ulici, Budějovické, Anglické, na nábřeží Na Františku, Francouzské či Roztocké ulici. Celkem tak chce Technická správa utratit v příštím roce 16 milionů korun.
"Dalších téměř 40 milionů pak vydáme na výstavbu nových cyklostezek," dodává mluvčí správy silnic Tomáš Mrázek.
Mezi Zličínem a Chýní se budou moci lidé projet na kole na novém 3,5kilometrovém úseku za 11 milionů korun, jen o několik málo metrů méně bude mezi Malou Chuchlí a Lahovicemi. Lidé už také mohou využívat nově otevřenou stezku podél Jinočanské ulice mezi Řeporyjemi a Jinočany.
NOVÉ CYKLOSTEZKY V ROCE 2008Zličín – Sobín – Chýně Malá Chuchle – Lahovice Pelc-Tyrolka – Kolčavka Na Slupi – Výtoň Kačerov – Záběhlice Vyšehradský tunel nám. Republiky – Štefánik. most Modřany – Cholupice Záběhlice – přehrada Hostivař* DÉLKA CELKEM: 28 770 metrů |
NOVÉ CYKLOPRUHY V ROCE 2008Velká Chuchle přes železnici - náklady 3,8 mil. Kč Pobřežní – Voctářova - náklady 600 tis. Kč Karlovarská (první část) - náklady 300 tis. Kč Pitkovice – Uhříněves (k D1) - náklady 6 mil. Kč Budějovická - náklady 500 tis. Kč Anglická - náklady 100 tis. Kč nábřeží Na Františku - náklady 60 tis. Kč Bečovská - náklady 600 tis. Kč Stará Hostivař - náklady 400 tis. Kč Roztocká – Kamýcká - náklady 600 tis. Kč Francouzská - náklady 300 tis. Kč Kolbenova - náklady 80 tis. Kč Kunratická spojka – K Šeberáku - náklady 600 tis. Kč Milady Horákové - náklady 900 tis. Kč Moskevská - náklady 900 tis. Kč Rokycanova - náklady 200 tis. Kč Karlovarská (druhá část)* - náklady 206 tis. Kč Michelská (sjízdná rampa)* - náklady 4 mil. Kč Kamýcká – Internacionální* - náklady 2 mil. Kč Jičínská* - náklady 400 tis. Kč Terronská* - náklady 400 tis. Kč NÁKLADY CELKEM 22,9 mil. Kč |
CYKLOTRASY 2008ODDĚLENÉ OD AUT Libuš (Libušská – Kunratická) Zličín (Na Radosti – Strojírenská) Kbely (Mladobolesl. – Veselská) Újezd (Formanská – Křeslice) Koloděje a Dubeč Šeberov (Šeberov – Hrnčíře) Lipence (J. Houdka – Černošická) Dolní a Horní Počernice Kunratice (K Veneráku) Kolovraty (Přátelství – Do Lipan) Nebušice (Nebušická) Radotín (Radotín – Lochkov) Řeporyje (Smíchovská – Ořešská) Lysolaje (Lysolaje – Suchdol) Přední Kopanina (na Nebušice) Čakovice (Cukrovar. – Polabská) Běchovice (V Okálech – V Potoč.) Satalice (Vinořská – K Cihelně) Újezd nad Lesy (Rohožník) Vinoř (Bohdanečská – Ctěnice) Benice (Květnového povstání) Křeslice (na Újezd u Průhonic) Šterboholy (Ústřed. – D. Počern.) Dolní Měcholupy (Dolnoměch.) Praha 6 (V Šáreckém údolí) CELKEM 98,6 km za 415 mil. Kč |