Cyklista v Praze. (Ilustrační foto)

Cyklista v Praze. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Praha ustoupila cyklistům. Upraví silnice

  • 24
Přístup města k cyklistům se radikálně mění. Dlouhá léta si lidé, kteří využívají kolo nejen k rekreačním účelům, ale i jako dopravní prostředek, stěžovali, že na ně město zapomíná. Nyní to vypadá, že jejich stížnostem bude konec.

Technická správa komunikací, jež cyklostezky či speciální pruhy pro cyklisty na vozovce staví, totiž předělá desítky ulic, kde budou do dvou let cyklisté jezdit bezpečně.

"U všech rekonstrukcí ulic nebo při stavbách silnic nových se s cyklisty počítá," slibuje ředitel správy pražských silnic Luděk Dostál.

Podle něj se silničáři vrátí i na místa, kde už opravy ulic skončily, ale na cyklisty se zapomnělo. "Jen jak to dovolí počasí, tak nastříkáme speciální cyklopruhy na Štefánikův most, náměstí Republiky a v Chotkově ulici," tvrdí Dostál.

Že se cyklopruhy, které Pražané znají ze svých cest po městech západní Evropy, do městského provozu hodí, se magistrát přesvědčil u nedávno dokončené stavby Pobřežní ulice v Karlíně.

Červený pruh, do něhož smí jen člověk na kole, si lidé pochvalují. "Jezdím tou ulicí dvakrát každý víkend tam a zpět a musím uznat, že se tam cítím bezpečně. Řidiči ten pruh respektují, což mě velmi překvapilo," pochvaluje si profesionální sportovec Pavel Müller, který kolo využívá k tréninku.

"Červenou barvu jsme zvolili záměrně, protože v Praze začínáme. V budoucnu budou cyklisté odděleni od aut pouze čárou. Chceme, aby si řidiči na cyklisty rychleji zvykli," popsal šéf magistrátní komise pro cyklodopravu Pavel Polák.

Příští rok 28 km nových stezek
"Hodně řidičů jezdí po paměti, musíme je naučit novému režimu," doplňuje Dostál.

Na pruhy se mohou vyznavači kol už příští rok těšit například v Karlovarské ulici, Budějovické, Anglické, na nábřeží Na Františku, Francouzské či Roztocké ulici. Celkem tak chce Technická správa utratit v příštím roce 16 milionů korun.

"Dalších téměř 40 milionů pak vydáme na výstavbu nových cyklostezek," dodává mluvčí správy silnic Tomáš Mrázek.

Mezi Zličínem a Chýní se budou moci lidé projet na kole na novém 3,5kilometrovém úseku za 11 milionů korun, jen o několik málo metrů méně bude mezi Malou Chuchlí a Lahovicemi. Lidé už také mohou využívat nově otevřenou stezku podél Jinočanské ulice mezi Řeporyjemi a Jinočany.


NOVÉ CYKLOSTEZKY V ROCE 2008

Zličín – Sobín – Chýně
délka 3 500 metrů
náklady 11,4 mil. Kč

Malá Chuchle – Lahovice
délka 3 420 metrů
náklady 4,2 mil. Kč

Pelc-Tyrolka – Kolčavka
délka 3 750 metrů
náklady 3,6 mil. Kč

Na Slupi – Výtoň
délka 750 metrů
náklady 1,4 mil. Kč

Kačerov – Záběhlice
délka 3 200 metrů
náklady 4,1 mil. Kč

Vyšehradský tunel
délka 150 metrů
náklady 817 tis. Kč

nám. Republiky – Štefánik. most
délka 1800 metrů
náklady 1,3 mil. Kč

Modřany – Cholupice
délka 8 100 metrů
náklady 5,8 mil. Kč

Záběhlice – přehrada Hostivař*
délka 4100 metrů
náklady 6,5 mil. Kč

DÉLKA CELKEM: 28 770 metrů
NÁKLADY CELKEM: 39 mil. Kč



NOVÉ CYKLOPRUHY V ROCE 2008

Velká Chuchle přes železnici - náklady 3,8 mil. Kč

Pobřežní – Voctářova - náklady 600 tis. Kč

Karlovarská (první část) - náklady 300 tis. Kč

Pitkovice – Uhříněves (k D1) - náklady 6 mil. Kč

Budějovická - náklady 500 tis. Kč

Anglická - náklady 100 tis. Kč

nábřeží Na Františku - náklady 60 tis. Kč

Bečovská - náklady 600 tis. Kč

Stará Hostivař - náklady 400 tis. Kč

Roztocká – Kamýcká - náklady 600 tis. Kč

Francouzská - náklady 300 tis. Kč

Kolbenova - náklady 80 tis. Kč

Kunratická spojka – K Šeberáku - náklady 600 tis. Kč

Milady Horákové - náklady 900 tis. Kč

Moskevská - náklady 900 tis. Kč

Rokycanova - náklady 200 tis. Kč

Karlovarská (druhá část)* - náklady 206 tis. Kč

Michelská (sjízdná rampa)* - náklady 4 mil. Kč

Kamýcká – Internacionální* - náklady 2 mil. Kč

Jičínská* - náklady 400 tis. Kč

Terronská* - náklady 400 tis. Kč

NÁKLADY CELKEM 22,9 mil. Kč
Poznámka: * dokončeno v roce 2009

Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy



CYKLOTRASY 2008

ODDĚLENÉ OD AUT

Libuš (Libušská – Kunratická)
délka 3 960 metrů
celkové náklady 16,6 mil. Kč

Zličín (Na Radosti – Strojírenská)
délka 4 280 metrů
celkové náklady 17,9 mil. Kč

Kbely (Mladobolesl. – Veselská)
délka 3 750 metrů
celkové náklady 15,7 mil. Kč

Újezd (Formanská – Křeslice)
délka 2 910 metrů
celkové náklady 12,2 mil. Kč

Koloděje a Dubeč
délka 15,8 kilometru
celkové náklady 66,5 mil. Kč

Šeberov (Šeberov – Hrnčíře)
délka 3 160 metrů
celkové náklady 13,2 mil. Kč

Lipence (J. Houdka – Černošická)
délka 5 160 metrů
celkové náklady 22,6 mil. Kč

Dolní a Horní Počernice
délka 5 428 metrů
celkové náklady 22,7 mil. Kč

Kunratice (K Veneráku)
délka 2 620 metrů
celkové náklady 11 mil. Kč

Kolovraty (Přátelství – Do Lipan)
délka 680 metrů
celkové náklady 2,8 mil. Kč

Nebušice (Nebušická)
délka 3 910 metrů
celkové náklady 16,4 mil. Kč

Radotín (Radotín – Lochkov)
délka 1 100 metrů
celkové náklady 4,6 mil. Kč

Řeporyje (Smíchovská – Ořešská)
délka 4 290 metrů
celkové náklady 18 mil. Kč

Lysolaje (Lysolaje – Suchdol)
délka 1 710 metrů
celkové náklady 7,2 mil. Kč

Přední Kopanina (na Nebušice)
délka 4 430 metrů
celkové náklady 18,6 mil. Kč

Čakovice (Cukrovar. – Polabská)
délka 7 700 metrů
celkové náklady 32,3 mil. Kč

Běchovice (V Okálech – V Potoč.)
délka 4 400 metrů
celkové náklady 18,5 mil. Kč

Satalice (Vinořská – K Cihelně)
délka 2 950 metrů
celkové náklady 12,4 mil. Kč

Újezd nad Lesy (Rohožník)
délka 4 280 metrů
celkové náklady 17,9 mil. Kč

Vinoř (Bohdanečská – Ctěnice)
délka 3 450 metrů
celkové náklady 14,5 mil. Kč

Benice (Květnového povstání)
délka 1 350 metrů
celkové náklady 5,7 mil. Kč

Křeslice (na Újezd u Průhonic)
délka 1 060 metrů
celkové náklady 4,5 mil. Kč

Šterboholy (Ústřed. – D. Počern.)
délka 2 930 metrů
celkové náklady 12,3 mil. Kč

Dolní Měcholupy (Dolnoměch.)
délka 2 940 metrů
celkové náklady 12,3 mil. Kč

Praha 6 (V Šáreckém údolí)
délka 4 290 metrů
celkové náklady 18 mil. Kč

CELKEM 98,6 km za 415 mil. Kč

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video