Dopravní podnik představil své vize rozvoje tramvajové dopravy, v nichž vyjmenoval osm čtvrtí, kde by se za deset let už neměli cestující spoléhat na autobusy, ale jezdili by tramvajemi.
"Do roku 2016 chceme postavit dohromady přes 14 kilometrů nových tratí," uvedl generální ředitel podniku Martin Dvořák. To je víc, než bylo postaveno od roku 1990.
INFOGRAFIKA mapy nových tramvajových tras |
Do budoucna tak budou tramvaje v Praze jezdit celkem po 155 kilometrech kolejí – kdyby se položily za sebou, bylo by to, jako by tramvaj jezdila z Prahy až na hranici s Německem u Rozvadova. Náklady na nové trati městský dopravce vyčíslil na 8,13 miliardy korun.
Ke tratím do Suchdola, Libuše nebo Malešic, o nichž už se nějaký čas mluví, připojil Dopravní podnik i novou trať vedoucí z konečné Divoká Šárka na sídliště Dědina. Koleje tu mají s centrem města spojit oblast, jíž se vyhne metro A, které z Dejvické směrem na letiště udělá oblouk přes motolskou nemocnici.
V Radlicích už se staví
Ale první úsek, po kterém se Pražané svezou, je jinde. Už letos v srpnu začalo město stavět trať v Radlicích, kde se začne jezdit příští podzim.
Lidem tak odpadnou vypjaté chvilky v tramvajích na ucpané Radlické.
Do dvou let by měli lidé, kteří dojíždějí do hlavního města z obcí na sever od Prahy, přestupovat z vlaku na nové konečné v Podbabě. Ta se posune od současné konečné před bývalým hotelem Internacional, posune se i železniční zastávka Praha-Bubeneč a v Jednořadé ulici vznikne nový přestupní uzel.
V roce 2014 by mohla být trať prodloužena až na Suchdol. V rychle se rozvíjející čtvrti na severním okraji Prahy, kam každý den dojíždí tisíce studentů České zemědělské univerzity, totiž stoupá počet obyvatel a ani kloubové autobusy jezdící od sebe prakticky na dohled je nestačí odvážet.
"S rychlým rozvojem okrajových částí hlavního města, kam se stěhuje stále více nových obyvatel, je potřeba, aby měli možnost rychle se dostat do centra, aniž by museli vyjet autem z garáže," už dříve vysvětlil radní pro dopravu Radovan Šteiner. Proto se má tramvaj za dva roky rozjet třeba do Holyně. Trať bude prodloužena ze současné konečné na Barrandově. Na polích mezi oběma čtvrtěmi se totiž plánuje bytová výstavba.
Cinkání tramvají se má vrátit i na Václavské náměstí – tedy do jeho horní části. Přetížené tratě v centru už nedokážou zvládat nápor cestujících a je potřeba jim odlehčit novou trasou. Koleje v roce 2011 spojí Vodičkovu ulici s Vinohradskou třídou.
V roce 2014 pojedou tramvaje i po novém mostě mezi Podolím a Zlíchovem. Spojení mezi pravým a levým břehem na jihu města totiž citelně chybí. "Nejbližší most je až na Palackého náměstí. Když se opravují koleje mezi Modřany a Výtoní, tak se musí jezdit autobusy," potvrdila Simona Vrabcová z Podolí. Nový most by měl stát asi jednu miliardu korun.
Nové tratě tramvajíLaurová – Radlická 2008 |