Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Praha škrtá v MHD, v nejhorším zruší až pětinu spojů

  14:20aktualizováno  14:20
Pražský dopravní podnik musí začít výrazně šetřit. Chybějí mu téměř dvě miliardy korun na běžný provoz, které oproti loňsku nedostal od města. Zvažuje třeba zrušení duplicitních linek. Společnost Ropid, která organizuje dopravu v Praze a okolí, už dříve navrhla v nejhorším škrtnout až pětinu spojů.
V nejhorším navrženém scénáři se počítá s rušením až pětiny spojů. Ilustrační foto.

V nejhorším navrženém scénáři se počítá s rušením až pětiny spojů. Ilustrační foto. | foto: Martin Mráz

Je přitom předem jasné, že úspory nepříjemně zasáhnou cestovní návyky Pražanů. Dopravce uvažuje například o tom, že bude rušit takzvané duplicitní spoje. Tedy takové, kdy se lze z jednoho místa na druhé dostat zároveň třeba tramvají i metrem.

Méně zastávek = menší spotřeba

Zároveň by se začaly rušit mnohé zastávky. "Snížili bychom frekvenci zastávek, aby síť nebyla tak hustá," potvrzuje mluvčí podniku Ondřej Pečený.

duplicitní spoje

Potřebujete se dostat třeba z kobyliského sídliště na hřbitov na Olšanech.

Dnes máte možnost zvolit si podle chuti, nálady a vlastního času, jestli pojedete tramvají číslo 10 bez přestupu, nebo raději metrem C s přestupem na "áčko".

Tuto možnost volby nazývá Dopravní podnik oficiálně jako duplicitní spoje. Až nebude mít peníze, tyto spoje vyškrtne z jízdního řádu - tedy linku 10. Lidé by tak chtě nechtě museli sejít do metra.

Každá zastávka totiž znamená brzdění a opětovný rozjezd - tedy vyšší spotřebu energie. Přitom právě hustotou sítě je Praha v Evropě unikátní.

Další možností, jak ušetřit, respektive zvýšit výnosy, je instalace turniketů do stanic metra. I přes počáteční vysokou investici, která je propočítána na zhruba dvě miliardy korun, se to prý vyplatí. Do podzemní dráhy se totiž nedostane žádný černý pasažér.

Bez platné jízdenky jezdí velmi střízlivým odhadem každý patnáctý cestující. To znamená, že černých pasažérů se ročně pražskou podzemkou projede minimálně neuvěřitelných 39 milionů.

V Praze by to znamenalo, že by dopravce vydělal na jízdenkách asi o miliardu korun více. Nyní vybere na jízdném 4,5 miliardy ročně.

Součty "neplatičů" mohou být však o poznání vyšší. Když se k zavedení turniketů odhodlal francouzský Lyon, zvýšily se mu tržby na jízdném o čtvrtinu. Bez jízdenky tak jezdil každý čtvrtý.

Nejtvrdší úprava by zkrátila jízdy metra

Úsporné varianty provozu vypracovala i společnost Ropid, která organizuje pražskou integrovanou dopravu. Na stole je šest návrhů, kde a jak v jízdních řádech škrtat.

V rámci nejtvrdších úprav navrhovaných Ropidem by například každá druhá souprava všech tras metra nejezdila na konečnou, ale byla by zkrácena.

To se již stalo na trase A, kde některé soupravy končí místo v Depu Hostivař na Skalce, a na trase C, kde polovina vlaků končí v Ládví, místo aby jela až do konečné v Letňanech.

Následovala by je i trasa B. Z jízdních řádů by navíc zmizely tramvajové linky číslo 2, 6, 13, 15 a 21 a autobusy číslo 101, 108, 117, 141, 149, 151, 169, 182, 194, 204, 216, 219, 238, 244 a 277. Na nejtvrdším opatření by pak městský dopravce ušetřil přibližně 1,7 miliardy korun.

Všechny soupravy a autobusy by potom ročně najezdily o téměř 32 milionů kilometrů méně, celkem za rok ujedou autobusy, tramvaje a metro asi 163 milionů kilometrů.

Jízdenka za 75 korun

Podniku by pomohlo i zdražení jízdenek, ale na to nemá vliv. Cenu určuje zastupitelstvo města, naposledy se jízdné zvyšovalo 1. ledna 2008. Aby byl podnik nezávislý na dotacích od města, musel by jízdné zdražit asi třikrát. Jednorázová jízdenka by pak přišla na 75 korun.

Zatímco projekt turniketů je již naplánován a budovat by se mohl již za rok a půl, další úsporné kroky jsou jen mlhavé. "Rušit zastávky nebo spoje není jen tak a je to až úplně ta poslední možnost," říká Pečený. Zdražení jízdenek je rok před volbami prakticky vyloučené.

Dopravce podle manažerů již nemá žádný prostor, jak ušetřit uvnitř podniku. V předchozích letech propustil na 1 500 pracovníků a snížil náklady na provoz, přestože ceny elektřiny i nafty rostly.

Dopravní podnik stále doufá, že mu politici přihrají ještě nějaké peníze z rozpočtu. To však odmítá primátor Pavel Bém (ODS), který z finančních problémů viní management firmy.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hroch Karl Wilhelm po příjezdu do dvorské zoo zkoušel nový výběh se staršími...
Dvorská zoo přišla o mladého hrocha. Uhynul zřejmě po kousnutí od samice

V zoo ve Dvoře Králové nad Labem uhynul dvouletý samec hrocha Karl Wilhelm. Utrpěl zranění v tříslech zadní nohy, kvůli němuž dostal otravu krve. Hodně toho...  celý článek

Zřejmě nejkontrolovanější projekt. Multifunkční kongresový areál dostal v roce...
Babišovi blízcí si akcie Čapího hnízda účelově přeprodávali, píše policie

Rodinní příslušníci Andreje Babiše (ANO) si přeprodávali akcie Čapího hnízda, aby znepřehlednili vlastnickou strukturu firmy. Podle Českého rozhlasu to policie...  celý článek

Ilustrační snímek
Senioři i děti zaplatí ročně méně za léky. Senát na to Ludvíkovi kývl

Starším lidem a rodinám s malými dětmi se finančně uleví. Ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík v Senátu obhájil návrh zákona, který lidem nad 65 let a dětem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.