Je přitom předem jasné, že úspory nepříjemně zasáhnou cestovní návyky Pražanů. Dopravce uvažuje například o tom, že bude rušit takzvané duplicitní spoje. Tedy takové, kdy se lze z jednoho místa na druhé dostat zároveň třeba tramvají i metrem.
Méně zastávek = menší spotřeba
Zároveň by se začaly rušit mnohé zastávky. "Snížili bychom frekvenci zastávek, aby síť nebyla tak hustá," potvrzuje mluvčí podniku Ondřej Pečený.
duplicitní spojePotřebujete se dostat třeba z kobyliského sídliště na hřbitov na Olšanech. Dnes máte možnost zvolit si podle chuti, nálady a vlastního času, jestli pojedete tramvají číslo 10 bez přestupu, nebo raději metrem C s přestupem na "áčko". Tuto možnost volby nazývá Dopravní podnik oficiálně jako duplicitní spoje. Až nebude mít peníze, tyto spoje vyškrtne z jízdního řádu - tedy linku 10. Lidé by tak chtě nechtě museli sejít do metra. |
Další možností, jak ušetřit, respektive zvýšit výnosy, je instalace turniketů do stanic metra. I přes počáteční vysokou investici, která je propočítána na zhruba dvě miliardy korun, se to prý vyplatí. Do podzemní dráhy se totiž nedostane žádný černý pasažér.
Bez platné jízdenky jezdí velmi střízlivým odhadem každý patnáctý cestující. To znamená, že černých pasažérů se ročně pražskou podzemkou projede minimálně neuvěřitelných 39 milionů.
V Praze by to znamenalo, že by dopravce vydělal na jízdenkách asi o miliardu korun více. Nyní vybere na jízdném 4,5 miliardy ročně.
Součty "neplatičů" mohou být však o poznání vyšší. Když se k zavedení turniketů odhodlal francouzský Lyon, zvýšily se mu tržby na jízdném o čtvrtinu. Bez jízdenky tak jezdil každý čtvrtý.
Nejtvrdší úprava by zkrátila jízdy metra
Úsporné varianty provozu vypracovala i společnost Ropid, která organizuje pražskou integrovanou dopravu. Na stole je šest návrhů, kde a jak v jízdních řádech škrtat.
V rámci nejtvrdších úprav navrhovaných Ropidem by například každá druhá souprava všech tras metra nejezdila na konečnou, ale byla by zkrácena.
To se již stalo na trase A, kde některé soupravy končí místo v Depu Hostivař na Skalce, a na trase C, kde polovina vlaků končí v Ládví, místo aby jela až do konečné v Letňanech.
Následovala by je i trasa B. Z jízdních řádů by navíc zmizely tramvajové linky číslo 2, 6, 13, 15 a 21 a autobusy číslo 101, 108, 117, 141, 149, 151, 169, 182, 194, 204, 216, 219, 238, 244 a 277. Na nejtvrdším opatření by pak městský dopravce ušetřil přibližně 1,7 miliardy korun.
Všechny soupravy a autobusy by potom ročně najezdily o téměř 32 milionů kilometrů méně, celkem za rok ujedou autobusy, tramvaje a metro asi 163 milionů kilometrů.
Jízdenka za 75 korun
Podniku by pomohlo i zdražení jízdenek, ale na to nemá vliv. Cenu určuje zastupitelstvo města, naposledy se jízdné zvyšovalo 1. ledna 2008. Aby byl podnik nezávislý na dotacích od města, musel by jízdné zdražit asi třikrát. Jednorázová jízdenka by pak přišla na 75 korun.
Zatímco projekt turniketů je již naplánován a budovat by se mohl již za rok a půl, další úsporné kroky jsou jen mlhavé. "Rušit zastávky nebo spoje není jen tak a je to až úplně ta poslední možnost," říká Pečený. Zdražení jízdenek je rok před volbami prakticky vyloučené.
Dopravce podle manažerů již nemá žádný prostor, jak ušetřit uvnitř podniku. V předchozích letech propustil na 1 500 pracovníků a snížil náklady na provoz, přestože ceny elektřiny i nafty rostly.
Dopravní podnik stále doufá, že mu politici přihrají ještě nějaké peníze z rozpočtu. To však odmítá primátor Pavel Bém (ODS), který z finančních problémů viní management firmy.