Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Praha schválila jedenáct miliard na prodloužení metra do Motola

  13:18aktualizováno  14:30
Pražské zastupitelstvo uvolnilo 10,7 miliardy korun na prodloužení metra ze stanice Dejvická do Motola. Rozšíření trasy A vyjde celkem na 18,7 miliardy korun, z toho více než osm miliard tvoří příspěvek z evropských fondů.

Prodloužení trasy A pražského metra. Úsek ke stanici Motol by měl být hotový do roku 2013

Prodloužení trasy metra A do Motola by se mohlo podle Dopravního podniku začít stavět v prosinci letošního roku. Město ale bude muset počítat také s inflací, s jejím zohledněním by se náklady mohly vyšplhat až na 21,6 miliardy. Dalších 1,735 miliardy si vyžádá obnova vozů.

Nejvíce peněz bude muset město najít v letech 2013 a 2014, kdy by měla výstavba metra přijít městskou kasu na 8,7 miliardy korun. Do té doby půjde většina financí z operačního programu Doprava.

Chalupoida

Kritici zamýšlené trasy o ní hovoří jako o "chalupoidě" (podle starosty Prahy 6 Tomáše Chalupy). Plánům vyčítají například to, že trasa se snaží pokrýt mnoho míst v Praze 6 na úkor rychlosti linky, aniž by na některých místech bylo metro potřebné.

Podle magistrátu je projekt ekonomicky efektivní a životaschopný a je prokázána jeho ekonomická návratnost. "Cílem je zlepšení dopravní obsluhy Prahy 6 přímým napojením na trasu metra, odlehčení Vítězného náměstí a přilehlé části Prahy 6 od autobusové dopravy a zkvalitnění dopravní dostupnosti nemocnice Motol," uvedl mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Opoziční zastupitelka Petra Kolínská (Strana zelených) s prodloužením trasy A nesouhlasí. "Praha 6 je zatížena auty, to ale tento projekt neřeší," řekla Kolínská. Podle ní je důležitější postavit urychleně zcela novou linku - trasu D z centra do Krče a dále do Písnice.

Potřebu dopravně obsloužit Motol by vyřešila prodloužením metra B nebo novou tramvajovou tratí.

Komunistický zastupitel Petr Zajíček naopak prodloužení trasy A do Motola podpořil, vyslovil se ale proti jeho dalšímu pokračování na letiště do Ruzyně. Pokud podle něj bude postavena plánovaná rychlodráha z Prahy do Kladna, která má vést kolem letiště, metro bude zbytečné.

Náměstkyně primátora Markéta Reedová (SNK-ED) zdůraznila, že pokud by zastupitelé peníze na dostavbu metra neuvolnili, hlavní město by přišlo o prostředky z evropských fondů. Zdůraznila, že prodloužení metra do Motola má dlouhodobou podporu. "Prodloužení na Ruzyň bude ještě předmětem diskuse," dodala.

Prodloužení trasy metra A v délce 12,9 kilometru bude rozděleno do tří etap. První bude dlouhá asi šest kilometrů a povede ze stanice Dejvická přes stanice Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Druhá, celkem 4,3 kilometru dlouhá etapa, napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle. Poslední a nejkratší úsek má zahrnovat stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

První den prezidenta Miloše Zemana v západních Čechách. Návštěva plzeňského...
Část zastupitelů kraje Zemana v Plzni nepřivítala. Rada ho kárala za Krym

Někteří zastupitelé Plzeňského kraje se při slavnostním zahájení návštěvy na krajském úřadě odmítli setkat s prezidentem Milošem Zemanem. Podle nich svými...  celý článek

O půlnoci vypršela aktivistům smlouva, podle které mohli centrum Klinika obývat...
Na Klinice zůstáváme i po lhůtě pro vystěhování, vzkázali aktivisté

Aktivisté z centra Klinika na pražském Žižkově oznámili, že v budově i nadále zůstanou. Tvrdí, že pokud by odešli, z domu by zůstala prázdná chátrající ruina,...  celý článek

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.