Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Praha řve, do utišení nadměrného hluku investuje stovky milionů

  15:32aktualizováno  15:32
Pražští radní už vědí, co udělají s nadměrným hlukem. Počítají s protihlukovými stěnami či se zpomalením dopravy. Podle nového plánu by všechny úpravy za stovky milionů měly být hotovy do tří let.

Kočičí hlavy jsou podle odborníků hlučné. S jejich výměnou se počítá i v Karmelitské ulici. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

V některých pražských ulicích si lidé často připadají, jako by spíše stáli blízko startu automobilového závodu. Hluk například v Legerově nebo Veletržní ulici totiž překračuje povolené limity. A zdrojem hluku jsou právě automobily.

Například ve Veletržní ulici dosahuje hluk až 75 decibelů, povolená hranice je přitom sedmdesát decibelů. A podobných míst je v Praze řada.

Kde je v Praze největší hluk

Hluková mapa metropole

Zlepšit situaci v pražských ulicích a snížit tak celkově hladinu hluku by měl pomoci Akční plán na snížení hluku.

Ten v úterý schválili pražští radní. Všechny úpravy by měly být hotovy do roku 2012 a město za ně vydá stovky milionů korun. V plánu je uvedeno hned několik způsobů, jak problém hluku řešit. Nejčastější opatření, která odborníci pro město navrhují, se vztahují k dopravě, zejména k té automobilové.

"V Praze je totiž největším zdrojem hluku jednoznačně doprava. Nejen automobilová, ale také motorky, nákladní auta nebo tramvaje," připomněl radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).

Změny v dopravě

Stěny nelze stavět všude

Mezi navrhovanými úpravami je například výstavba protihlukových stěn. Ty budou nově například na Jižní spojce v úseku v Záběhlicích, na Černokostelecké ve Strašnicích nebo podél Kolbenovy ulice v Hloubětíně.

"Problém stěn je však to, že ne vždy jdou vybudovat. Například do Legerovy ulice se nevejdou, navíc by pak ani neochránily horní patra domů, musely by být stejně vysoké," popsal Josef Novák, jednatel společnosti Akustika, která akční plán pro město zpracovává.

Podle Nováka totiž nejen u protihlukových stěn platí, že opatření musí vycházet z možností, které konkrétní místo nabízí.

"To platí vlastně u všech protihlukových opatření. Často se stává, že vybíráme řešení, které je v dané lokalitě jako jediné vůbec možné vybudovat. Proto ani nelze říci, že by to které opatření bylo vždy nejlepší," vysvětlil Novák.

Dalším způsobem, jak snížit hluk, je auta zpomalit. Čím jedou rychleji, tím je také vyšší hladina hluku, kterou vydávají. Značky s nejvyšší povolenou rychlostí by se měly měnit třeba v ulici 5. května, Chlumecké nebo Na Mlejnku.

Pro ilustraci: snížení rychlosti ze sedmdesáti na padesát kilometrů za hodinu znamená snížení hluku o pět až deset decibelů. To může být například v ulici 5. května či V Holešovičkách velmi výrazný úbytek.

Na některých místech by pomohlo lepší nastavení semaforů. To by pomohlo Legerově ulici, která patří mezi nejhlučnější a nejšpinavější místa nejen v Praze, ale v celém Česku. Důvod, proč seřizovat přesněji semafory, je jednoduchý. Jakmile auta jedou plynule a nerozjíždějí se, hluk je nižší.

"Bohužel, problém Legerovy ulice by účinně vyřešila jediná značka, a to Zákaz vjezdu. Z klasických protihlukových opatření tu lze pouze vyměnit stará okna za protihluková, nic víc se dělat nedá," řekl Novák.

Změny v dopravě

Hluk sníží oprava kolejí

Na množství hluku se podílí také povrch komunikací. Potíže dělají rozbité vozovky a dlažební kostky - kočičí hlavy. Ty proto už zmizely z Francouzské ulice a s jejich výměnou se počítá i v Karmelitské ulici, Svatovítské a Zenklově.

"Ne ve všech případech lze nahradit dlažbu za asfaltový povrch. V některých lokalitách totiž tato výměna naráží na nesouhlas památkářů," vysvětlila magistrátní protihluková koordinátorka Pavla Úlovcová.

Podle odborníků se potýká Praha zejména se dvěma nedostatky. Prvním je, že se často při rekonstrukcích silnic nebere v potaz budoucí hlučnost komunikace.

Druhým problémem je špatný stav některých tramvajových tratí. Opraveny proto budou tratě na Rašínově nábřeží či v Dělnické ulici.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se raduje z vítězství ve volbách do Poslanecké...
Máme blízko k ODS, hnutí STAN i Pirátům, rozkrývá své plány Babiš

Šéf ANO Andrej Babiš už nechce vládu, jako je ta stávající, ve které sedí tři strany. To by považoval za ztrátu času. „My máme blízko k ODS, ke hnutí STAN i k...  celý článek

Ivan Bartoš ve volebním štábu Pirátů v Praze. (21. října 2017)
Je to strašná síla, když vám dá hlas tolik lidí, říká slavící Bartoš

Sehnat předsedu Pirátů Ivana Bartoše není snadné. Mobil má vypnutý. Nejsnáze ho najdete podle svítících světel a hloučku kameramanů. „Jsem více než spokojený s...  celý článek

První volební den v pražské Hostivaři (20. října 2017)
SEZNAM: Kandidáti zvolení ve volbách 2017 do Poslanecké sněmovny

Přinášíme vám seznam nově zvolených členů Poslanecké sněmovny seřazených podle politických stran a volebních krajů.  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.