Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Praha přestala rušit přechody, chce znovu jednat s ministerstvem

  12:54
Chodci, kteří marně hledají v pražských ulicích sedmdesát devět zmizelých přechodů, si mohou prozatím oddechnout. Dělníci s frézami či kbelíky černé barvy, kteří přechody pro chodce odstraňovali, na chvíli z ulic zmizeli.

Přechody odstraňovali na základě vyhlášky ministerstva dopravy. Ta nařizuje zrušit zebry bez semaforů, které křižují tramvajovou trať. Takových jsou v metropoli stovky.

"V tomto týdnu jsme práce pozastavili, protože čekáme na to, jak dopadne jednání mezi magistrátem a ministerstvem dopravy," sdělil MF DNES mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Ministerstvo: přechody přes koleje jsou nebezpečné, zrušte je

Zástupci magistrátu budou na ministerstvu dopravy o přechodech jednat příští týden ve středu. Minimálně do té doby by měly Pražanům v ulicích, kudy jezdí tramvaje, zůstat přechody zachovány.

"Chceme, aby ministerstvo vyhlášku změnilo nebo alespoň zřídilo takzvaný institut výjimky, pak by přechody zůstaly," naznačil možné řešení Šteiner.

Příklady zmizelých přechodů

V květnu zmizelo 79 "zeber"

- Smetanovo nábřeží u zastávky Karlovy lázně
- Ječná x Ke Karlovu
- Jaromírova x Svatoplukova
- Blanická před Korunní
- Bělehradská x Fričova
- Vinohradská x Řipská
- Jičínská x Slezská
- náměstí Bratří Synků
- Nádražní u zastávky ČSAD Smíchov
- Újezd x Plaská
- Jugoslávských partyzánů x Čínská
- Dělnická x Na Maninách
- Komunardů x Tusarova
- U Balabenky x Novákových
- Vršovická x Oblouková
- Korunní x Jičínská

Zdroj: TSK

Některé radnice už však začaly řešit situaci po svém a na rozhodnutí ministerstva se příliš neohlížejí.

To se týká například radnice Prahy 2. Už žádné další frézování a broušení, přechody, o jejichž rušení rozhoduje ona, ze silnic nezmizí.

"Rušení přechodů je absurdní, proto jsme se rozhodli, že je likvidovat nebudeme. Když z ulic zmizí, pro chodce je situace ještě horší," řekla starostka Prahy 2 Jana Černochová.

Z ulic Prahy zatím zmizelo 79 přechodů, opatření se však týká dalších tří až pěti set. I tomu však předcházely "tahanice" s ministerstvem o to, co je bezpečnější, zda ponechání přechodu, kde jsou na něj lidé zvyklí, nebo jeho zrušení.

Na rušení zeber si stěžovala například Národní rada osob se zdravotním postižením či sdružení Pražské matky, podle nichž budou vozovky nebezpečnější. Souhlasí s ním naopak tramvajáci. Ti tvrdí, že chodci si často neuvědomují, že před tramvají přednost nemají, ačkoliv jsou na přechodu.

CO ŘÍKAJÍ PRAVIDLA

Zákon o silničním provozu, paragraf 54

- je-li blíž než 50 metrů křižovatka se semaforem, přechod, nadchod nebo podchod, musí chodec přecházet jen na těchto místech
- chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících aut nedonutí řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti
- chodec nesmí vstoupit na přechod nebo vozovku, pokud přijíždějí vozidla s právem přednostní jízdy
- chodec nesmí vstupovat na přechod nebo vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem
- chodec musí dát přednost tramvaji

Celé znění zákona zde

Autoři: , ,





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.