Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Praha, Ostrava, Brno: jiné světy

aktualizováno 
Obyvatelé velkých českých měst se od sebe výrazně liší. Pražané jsou ve své většině spíše suveréni ženoucí se za penězi. Brňané se naopak zdají většími idealisty a snílky, pro Plzeňany je typický konzervativismus a pořádkumilovnost, zatímco Ostravané si víc než duchovních hodnot cení dobrodružství a plného života. Takové jsou alespoň závěry výzkumu společnosti Taylor Nelson Sofres, která nedávno zjišťovala, jak se u lidí z těchto čtyř měst liší vnímání nejrůznějších pojmů a životních hodnot.

"Hodnoty kladně vnímané obyvateli Prahy jsou posunuty od oblasti povinnosti směrem k potěšení. Zdrženlivosti a skromnosti si příliš necení," uvádí studie o Pražanech.
Naopak obyvatelé Plzně se podle ní vyznačují sklonem k opatrnosti, odpovědnosti a plnění povinností. Brňané pak vyšli ze studie jako lidé zaměření více na duchovní než materiální hodnoty.

"Každý takový průzkum je sice nutné brát s rezervou, je však pravda, že lidé ze stejného regionu mívají některé životní hodnoty shodné," tvrdí sociolog Michal Illner z pražského Sociologického ústavu.

Podle něj nejde jen o působení tradic a mentality, ale velkou roli hraje i finanční a profesní zázemí lidí v daném regionu.

"Například v Praze je největší koncentrace úředníků a řídících pracovníků. Vlastnosti Pražanů jsou tedy především vlastnostmi těchto profesních skupin," vysvětluje Illner.
Plzeň jako město průmyslových dělníků podle něj vychovává lidi s citem pro řád a odpovědnost.

O tom, že v povaze lidí ze stejné oblasti bývají zakořeněny shodné vlastnosti, se přesvědčují nejen sociologové, ale i obchodníci při jednání se zákazníky nebo cizinci, kteří v České republice tráví delší čas. "Život na jižní Moravě je na první pohled jiný než v Praze. Pro tamní lidi není tak důležité něco mít, ale něco prožít. Když si jdou sednout do restaurace, nejdou se tam ukázat, ale užít si dobré jídlo. Pro pražské lidi je důležitější být vidět. Jsou podobnější Američanům z velkých měst," říká Leah Bessetová z New Yorku, která v tuzemsku vyučuje angličtinu.

Mezi prodejci zboží, jako jsou potraviny či drogerie, které se rychle prodává a rychle mění, panuje zase známé poučení o opatrnosti a konzervativním chování lidí ze západních Čech. "Když jsme testovali nové čokoládové tyčinky, nejhorší odezva byla z jižních a západních Čech. Tamní lidé jsou zvyklí na tradiční značky a nemají chuť to měnit," svěřuje se psycholog Václav Panenka z personální agentury Psych-Inform.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivana Zemanová oznámila na tiskové konferenci strany SPO, že má její manžel...
Zeman může kandidovat na Hrad, nasbírali mu 59 263 podpisů občanů

Prezident Miloš Zeman je druhým kandidátem na post příští hlavy státu, jemuž se už podařilo nasbírat potřebný počet podpisů občanů, aby mohl svůj post...  celý článek

Karel Srp
Senát vyslyšel stanovisko komise, Srp se do Rady ÚSTR nedostane

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů. Senát ve středu vzal na vědomí...  celý článek

Vlna dosahuje až téměř na úroveň sousedního chodníku.
Místo roviny je vlna, za miliony opravená silnice vydržela jen pár týdnů

Po necelém měsíci provozu se na opravené silnici mezi Vysokým Mýtem a Chrudimí v obci Stradouň vytvořila nebezpečná vyjetá vlna. Za rekonstrukci celkem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.