Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Praha okusí mýtné už v roce 2009, soudí primátor Bém

  11:21aktualizováno  11:21
Pražský primátor Pavel Bém se v rozhovoru pro MF DNES brání výtkám, že by metropole prodělala na olympiádě, kterou by ráda pořádala. "Pokud bych si to myslel, tak budu první, kdo by to nechtěl." Přiznal ale, že infrastruktura je problém. Situaci na Jižní spojce ohodnotil slovem katastrofa.

Pavel Bém | foto: Michal Sváček

Vy jste primátorem, tak s tím něco dělejte, vždyť ta situace se pořád zhoršuje.
Dopravní katastrofa je na mnoha místech Prahy. Chybí nám vnější i vnitřní dopravní okruh, komunikace, které by je spojovaly…

…moment, teď vás musím přerušit. ODS vládne hlavnímu městu dlouhá léta. Proč s tím už dávno něco neudělala?
Ano, je to obrovská chyba mých předchůdců. Obrovskou chybu opakuje pořád i stát, který nás nedostatečně podporuje.

Všechny zajímá to, kdy se to zlepší. Kdy?
Šel jsem minulý rok do obrovského politického rizika, to nikdo od revoluce tady neudělal, a brutálně jsem slíbil, že v roce 2010 bude rozestavěných 10 nových stanic metra, že postavíme desítky kilometrů nových silnic a tunelů. Nedělám teď nic jiného, než že se snažím, aby tomu tak bylo. Jsou to stovky nejrůznějších projektů.

Co mají ale lidé s dopravní katastrofou dělat? Jak dlouho mají ještě vydržet?
Mohu jim slíbit, že do konce roku 2011 bude podstatná část těch nejdůležitějších věcí hotová.

Čekají obyvatele a návštěvníky Prahy v této souvislosti i nějaká omezující opatření?
V roce 2009 spustíme pilotní a o rok později reálný projekt zpoplatnění vjezdu do historické části města. Mýtné. To určitě populární nebude. Slibujeme si ale od toho pokles vjezdu do těchto částí města o dvacet až třicet procent.

Kolik se bude za vjezd platit?
Podle toho, jak dlouho tam budete. Můj soukromý odhad je od padesáti asi do sto padesáti korun za den.

Jak peníze z lidí dostanete, nepředpokládám, že budou stát u závor s lístečky.
Nebudou. Budou mít čipové karty. Pokud nezaplatí, budou tvrdě sankcionováni.

Nedostanete se s tím do konfliktu s nějakými celostátními předpisy a zákony?
Určitě ano. Bude to muset projít složitým jednáním a budou se muset změnit některé zákony. Musíme se dotknout otázek kolem exekucí a právní odpovědnosti za řízení či vlastnění vozidla.

Dnes se lidi vymlouvají, že auto neřídili, a pokutu pak nezaplatí. V cizině je to jinak – platí vždy majitel auta a je jedno, kdo v něm seděl.
Máme podobnou ambici. Mnohé to bude bolet, ale jen hrozba velmi tvrdých sankcí povede k úspěchu projektu.

Chcete vědět více?

Pavel Bém se v rozhovoru nevyhnul politice ani vzpomínkám na výpravu do Himálaje. Čtěte v sobotní MF DNES.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.