Mýtné mělo pomoci dopravě v Praze, rozhodnutí o něm politici odložili. Ilustrační foto

Mýtné mělo pomoci dopravě v Praze, rozhodnutí o něm politici odložili. Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MAFRA

Do centra Prahy vjedou řidiči dalších pár let zadarmo, politici mýtné odložili

  • 16
Zpoplatněný vjezd do historického centra Prahy řidiče v nejbližších letech nečeká. Politici odsunuli rozhodnutí o mýtném nejméně o další tři roky, ačkoliv si za 30 milionů korun nechali k návrhu vypracovat studii. O mýtném navíc mají hlasovat lidé v referendu.

"Podle koaliční dohody v tomto volebním období mýtné rozhodně řešit nebudeme," řekl iDNES.cz pražský zastupitel a předseda výboru pro dopravu Petr Hána (ODS).

pražské mýto

Kromě toho, že řidiči v Česku platí za užívání dálnic, Praha už léta zvažuje, že by navíc zpoplatnila vjezd do centra města. Minulé politické vedení si od toho slibovalo snížení provozu a tedy i kratší kolony nebo zlepšení parkování. Praha zároveň chtěla, aby lidé více používali MHD.

Důvodů pro odklad je celá řada. Systém od počátku provázejí otazníky v podobě termínů dokončení obchvatu a vnitřního okruhu města. Navíc vybírání poplatků nejde bez změny zákonů.

Podle Hány se po komunálních volbách změnilo politické rozložení sil a názory na zavedení mýta se různí i uvnitř ODS. "Máme velmi silnou skupinu lidí s velmi silnými argumenty, kteří to nechtějí. Pak je tu druhá velmi silná skupina, která říká, že by to bylo prospěšné," popsal Hána.

Nemalý podíl na odkladu mají i peníze. Praha rozjednala řadu dopravních investic, které z rozpočtu odsávají desítky miliard korun. Hlavní město prodlužuje metro na trase A, chce zahájit novou linku metra D, navíc se tunel Blanka na vnitřním okruhu podraží nejméně o 10 miliard.

"V minulém volebním období, kdy se myšlenka mýta rozjela a začaly se dělat přípravné práce, všechno, co se týká příjmů města, vypadalo optimističtěji. Stejně jako plány na dokončení pražského a městského okruhu," dodal Hána.

Studie za 30 milionů zatím nemá využití

Záměrem se politici nechtějí během čtyř let zabývat i přesto, že v minulém volebním období si Praha zaplatila za 30 milionů k mýtnému studii. Podle ní by systém byl provozuschopný v roce 2015, jeho zavedení by stálo 640 milionů a při vjezdu by řidiči platili 120 korun (detaily o studii čtěte tady).

Investici kritizoval v Hospodářských novinách současný radní pro dopravu a první náměstek primátora Karel Březina (ČSSD): "Praha za to vydala nemalé peníze a naprosto zbytečně. Zákon totiž mýtné neumožňuje." Stejně jako Hána i on tvrdí, že mýto se tohoto volebního období netýká. "V koalici jsme se dohodli, že mýtné nebude, dokud nebude zprovozněn městský okruh. A že k tomu potom uspořádáme referendum," popsal Březina.

Podle jeho předchůdce, bývalého radního Radovana Šteinera (ODS), ale byla studie důležitá pro to, aby Praha vůbec zjistila, co je k mýtu nutné a zda se jí zavedení vyplatí. "Studie vznikla, aby bylo možné ověřit legislativní, technické a finanční podmínky," popsal někdejší radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) důvody, proč na ni magistrát vydal peníze.

Ať se Praha rozhodne podle státu

Hána studii hájí s tím, že pod stolem neskončí: "Určitě bude oprášena, protože je kvalitní. Spoustu informací lze použít i v budoucnu." Podle něj by Praha měla rozhodnutí svázat případně s rozhodnutím státu o elektronickém mýtném pro řidiče osobních aut a dodávek. Poslanci loni hlasovali, aby s elektronickou vinětou vyjeli na dálnice už v roce 2011, Senát ale jejich návrh o pět let posunul.

Stejně jako Praha ale ministerstvo dopravy myšlenku elektronického mýta zatím nekřísí. "Systém není v takové fázi, aby byl výhodný," popsal stav projektu mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Podle něj by pro provoz systému bylo nutné vypsat nové výběrové a najít nového distributora.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video