Společnost bodovala různá kritéria, jako veřejnou a osobní dopravu nebo stav infrastruktury, ale také třeba to, jakou dobu člověk stráví denně v zácpách či jak dlouho mu trvá cesta do práce.
Srovnání nejhoršího a nejlepšího v EvropěPodíl veřejné dopravy Kola k zapůjčení (na mil. obyv.) Oběti dopr. nehod (na mil. obyv.) Počet aut na obyvatele Průměrná rychlost (km/h) Prům. doba cesty do práce (min) Pozn.: Amsterdam je nejlepším evropským městem. Atény naopak nejhorším. Praha skončila 28. na světě a 15. z 23 měst v Evropě. |
Podle analytiků se Praha neumístila špatně - skončila na 28. místě s hodnocením lehce nad celosvětovým průměrem. Ovšem je nutné zmínit fakt, že mezi vybranými městy jsou i ta z rozvojových částí světa.
"Přesto je toto místo pro Prahu dobrou vizitkou. Může se pochlubit vysokým podílem veřejné dopravy, kde předčí i nejlépe hodnocené západoevropské metropole jako Londýn, Stockholm nebo Amsterdam," vysvětlil Radek Svoboda z české pobočky společnosti Arthur D. Little.
Praha neví, co dělat s přibývajícími auty
Nicméně Svoboda podotkl, že v dalších kritériích byla Praha buď průměrná, nebo dokonce za Evropou zaostává.
A to hlavně v zavádění moderních technologií, jež by nezatěžovaly okolí škodlivými emisemi. Tím jsou myšlena například auta či autobusy využívající elektrický pohon či stlačený zemní plyn.
Dalším neduhem české metropole je, že podle analytiků nemá kvalitně zpracovanou strategii, jak se v budoucnu vyrovnat s nárůstem dopravy.
"Praha je v tomto ohledu ve srovnání se světem hodnocena ještě průměrně a stojí na úrovni metropolí z rozvojového světa, jako je indické Dillí či íránský Teherán. V porovnání s dalšími evropskými městy je na samém konci žebříčku, až za Aténami, které skončily v Evropě na posledním místě," upozornil ředitel české pobočky Dean Brabec.
Praha má šanci vyvarovat se chyb
Cílem velkých měst by podle něj mělo být hlavně snižování počtu osobních aut v ulicích. "S tím souvisí například počet dobíjecích stanic pro elektromobily, dostatek záchytných parkovišť či síť cyklostezek," vyjmenoval možnosti Brabec.
Zároveň upozornil, že ani Opencard není dostatečně otevřená novým technologiím a neumožňuje kombinovat ji s jinými formami přepravy. "Ba právě naopak," poznamenal.
Radek Svoboda pak poukázal na to, že města v rozvíjejících se ekonomikách, jakým je i Praha, mají šanci neopakovat chyby západních metropolí, kde se dopravní situace s rostoucím počtem aut a přepravovaných lidí neustále zhoršuje.