Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Praha má čtvrtou nejlepší MHD v Evropě, v testu jí pomohlo levné jízdné

  11:33aktualizováno  11:33
První Mnichov, druhé Helsinky, třetí Vídeň a čtvrtá Praha. Takové jsou výsledky soutěže o nejlepší veřejnou dopravu v Evropě. Vyplývá to z celoevropských testů Mezinárodní automobilové federace (FIA). Nejhůře se naopak lidem cestuje v chorvatském Záhřebu, slovinské Lublani a v maďarské Budapešti.

Cestující v pražském metru. | foto: Petr NovotnýMF DNES

FIA testovala celkem 23 evropských měst a městská hromadná doprava v české metropoli dostala známku "dobrý". Nejvyšší ohodnocení "velmi dobrý" přitom získal Mnichov. "Velmi špatná" je naopak jen doprava v chorvatském Záhřebu.

Praha své konkurenty porazila především cenovou politikou, která je podle komisařů velmi dobrá a jízdenky jsou poměrně levné.

Hlavní město Česka nicméně proti některým konkurentům zaostává v čase, který si občané na cestování městskou dopravou musí nutně vyhradit, započítává se například i počet přestupů. V této kategorii Praha získala hodnocení "přijatelný", stejně jako v případě informací o systému městské dopravy či v případě dostupnosti městské dopravy, kam se započítává například dosažitelnost na kole či pěšky.

Kritika za letiště

Inspektoři v Praze kritizovali především slabé spojení na letiště Ruzyně, které zajišťuje jen autobus. Nelíbilo se jim také, že automaty na lístky jsou prakticky jen v metru, kde se navíc jen velmi vzácně vyskytují výtahy a počet eskalátorů není dostačující.

Pochvalu naopak sklidila cenová politika pražského Dopravního podniku.

"Existuje mnoho druhů lístků a na automatech jsou i instrukce v angličtině. Lístky je navíc možné koupit i na internetu či prostřednictvím mobilního telefonu," popisuje FIA situaci v Praze.

Zástupcům federace se líbily také nízké ceny, výhodou podle nich je například to, že náklady na měsíční jízdenku se cestujícím vrátí po zhruba 20 jízdách. V ostatních městech Evropy je tento poměr výrazně méně výhodný.

Chorvatská metropole sice dopadla výrazně nejhůře, ale neskončila by na posledním místě, pokud by FIA v hodnocení nevynechala Atény.

Inspektorům se v řeckém hlavním městě několikrát vůbec nepodařilo nastoupit do autobusu, někdy také nástup trval tak dlouho, že jim vypršela platnost jízdenky. "To k tomu, že Atény nebylo možné hodnotit, protože bylo nemožné najít informace o odjezdech a příjezdech a o cenách. To metropoli zachránilo od špatného hodnocení," dodala FIA.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.