Levná, spolehlivá a hustá. To jsou podle experta Petra Moose hlavní přednosti pražské MHD.

Levná, spolehlivá a hustá. To jsou podle experta Petra Moose hlavní přednosti pražské MHD. | foto: Martin Mráz

Praha je na špičce městské dopravy v Evropě, říká odborník Moos

  • 13
Pražská MHD je jedna z nejlepších v Evropě a svou kvalitou se vyrovná Bruselu, Berlínu či Římu. Tímhle pozitivem zahájil dopravní expert Petr Moos výstavu Vize pro dopravu v Praze, která je od středy přístupná na Staroměstské radnici. Přesto má Moos několik výhrad, třeba chybějící silniční okruh.

"Hustota povrchové i podpovrchové MHD je velmi vysoká. Rovněž když si vezmete kvalitu vozů, ta je ve srovnání s metropolemi v Evropě také na velmi pěkné úrovni," uvedl Moos, který je děkanem Fakulty dopravní ČVUT.

MHD je podle experta poměrně spolehlivá i díky systému sledování pohybu jednotlivých vozidel.

Petr Moos"Praha se řadí ke špičkám v Evropě, jako je Berlín, částečně Brusel, i když já vidím Prahu lepší než Brusel. Myslím, že je skoro lepší než Řím," poznamenal odborník na dopravu s tím, že ve srovnání s jinými městy je pražská MHD také poměrně levná.

"Jsou zde některé negativní jevy, třeba lidé, kteří využívají noční tramvaje jako noclehárnu, a jiné drobnosti. Ale to se dá řešit," dodal.

Silniční okruh na prvním místě

Moos se domnívá, že prioritou celoměstské dopravy je nyní dostavba pražského silničního okruhu. "Je třeba, aby byl dostaven dříve než vnitřní městský okruh, aby se nestalo, že by funkci vnějšího okruhu na sebe vzal vnitřní okruh," konstatoval Moos.

Investorem městského okruhu, jehož součástí je i právě budovaný komplex tunelů Blanka na Letné, je hlavní město. Vnější pražský okruh financuje ministerstvo dopravy. Pokud by byl dříve hotov městský okruh, hrozí podle Moose, že tranzitní doprava bude jezdit přes centrum města.

Přestože dokončení části pražského okruhu mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí dlouhodobě blokují místní obyvatelé, Moos doufá, že tento úsek a jeho pokračování do Modřan až k dálnici D1 bude hotové kolem roku 2013.

"Jsou na to peníze z evropských fondů z operačního programu Doprava, takže věříme, že se to podaří," poznamenal děkan Fakulty dopravní ČVUT.

Genetický kód Prahy

Moos tvrdí, že Praha má svůj "genetický kód". Město podle něj do tohoto kódu v minulosti některými stavbami zasáhlo a vždy narazilo. "Například prodloužení dálnice D1 a vedení Severojižní magistrály napříč horní částí Václavského náměstí je velikým a razantním vstupem do toho genetického kódu města," uvedl s tím, že vítá současné snahy o přenesení magistrály za Národní muzeum a její zahloubení.

Skepticky se ale odborník na dopravu dívá na zúžení magistrály v Legerově ulici, o které se snaží Praha 2 a které by se mělo uskutečnit v polovině března. "Je to experiment. Myslíme si, že je předčasný a asi se budeme muset vrátit zase k tomu původnímu uspořádání," podotkl.

Vize pro dopravu v PraZe

Výstava dokumentuje vývoj pražské dopravy. Vedle leteckých snímků dopravních staveb uvidí návštěvníci zajímavosti z historie, například návrh metra z roku 1926. Výstavu připravila Fakulta dopravní ČVUT společně s Útvarem rozvoje hlavního města Prahy. K výstavě byly vytvořeny také webové stránky, potrvá do 14. června.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video