Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Praha je na špičce městské dopravy v Evropě, říká odborník Moos

  16:26aktualizováno  16:57
Pražská MHD je jedna z nejlepších v Evropě a svou kvalitou se vyrovná Bruselu, Berlínu či Římu. Tímhle pozitivem zahájil dopravní expert Petr Moos výstavu Vize pro dopravu v Praze, která je od středy přístupná na Staroměstské radnici. Přesto má Moos několik výhrad, třeba chybějící silniční okruh.
Levná, spolehlivá a hustá. To jsou podle experta Petra Moose hlavní přednosti pražské MHD.

Levná, spolehlivá a hustá. To jsou podle experta Petra Moose hlavní přednosti pražské MHD. | foto: Martin Mráz

"Hustota povrchové i podpovrchové MHD je velmi vysoká. Rovněž když si vezmete kvalitu vozů, ta je ve srovnání s metropolemi v Evropě také na velmi pěkné úrovni," uvedl Moos, který je děkanem Fakulty dopravní ČVUT.

MHD je podle experta poměrně spolehlivá i díky systému sledování pohybu jednotlivých vozidel.

Petr Moos"Praha se řadí ke špičkám v Evropě, jako je Berlín, částečně Brusel, i když já vidím Prahu lepší než Brusel. Myslím, že je skoro lepší než Řím," poznamenal odborník na dopravu s tím, že ve srovnání s jinými městy je pražská MHD také poměrně levná.

"Jsou zde některé negativní jevy, třeba lidé, kteří využívají noční tramvaje jako noclehárnu, a jiné drobnosti. Ale to se dá řešit," dodal.

Silniční okruh na prvním místě

Moos se domnívá, že prioritou celoměstské dopravy je nyní dostavba pražského silničního okruhu. "Je třeba, aby byl dostaven dříve než vnitřní městský okruh, aby se nestalo, že by funkci vnějšího okruhu na sebe vzal vnitřní okruh," konstatoval Moos.

Investorem městského okruhu, jehož součástí je i právě budovaný komplex tunelů Blanka na Letné, je hlavní město. Vnější pražský okruh financuje ministerstvo dopravy. Pokud by byl dříve hotov městský okruh, hrozí podle Moose, že tranzitní doprava bude jezdit přes centrum města.

Přestože dokončení části pražského okruhu mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí dlouhodobě blokují místní obyvatelé, Moos doufá, že tento úsek a jeho pokračování do Modřan až k dálnici D1 bude hotové kolem roku 2013.

"Jsou na to peníze z evropských fondů z operačního programu Doprava, takže věříme, že se to podaří," poznamenal děkan Fakulty dopravní ČVUT.

Genetický kód Prahy

Moos tvrdí, že Praha má svůj "genetický kód". Město podle něj do tohoto kódu v minulosti některými stavbami zasáhlo a vždy narazilo. "Například prodloužení dálnice D1 a vedení Severojižní magistrály napříč horní částí Václavského náměstí je velikým a razantním vstupem do toho genetického kódu města," uvedl s tím, že vítá současné snahy o přenesení magistrály za Národní muzeum a její zahloubení.

Skepticky se ale odborník na dopravu dívá na zúžení magistrály v Legerově ulici, o které se snaží Praha 2 a které by se mělo uskutečnit v polovině března. "Je to experiment. Myslíme si, že je předčasný a asi se budeme muset vrátit zase k tomu původnímu uspořádání," podotkl.

Vize pro dopravu v PraZe

Výstava dokumentuje vývoj pražské dopravy. Vedle leteckých snímků dopravních staveb uvidí návštěvníci zajímavosti z historie, například návrh metra z roku 1926. Výstavu připravila Fakulta dopravní ČVUT společně s Útvarem rozvoje hlavního města Prahy. K výstavě byly vytvořeny také webové stránky, potrvá do 14. června.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda Nejvyššího soudu Pavel Šámal  (vlevo)  a ministr spravedlnosti Robert...
Pelikán chce změnit dosazování soudců. Ti tvrdí, že to omezí nezávislost

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán se pokouší dva měsíce před volbami změnit systém dosazování soudců. Způsob jejich přijímání je v Česku podle ministerstva...  celý článek

Sníh - děti - sáňky - volný čas - zábava
Jarní prázdniny 2018

Týdenní jarní prázdniny jsou na základních a středních školách v roce 2018 rozloženy v termínech od 5. února do 18. března. Přinášíme úplný přehled...  celý článek

Dálnice D49 Fryšták - Lípa I. a II. etapa
Silničáři plánují dálnici kolem Zlína, lidé z Kostelce požadují tunel

Ačkoliv se silničářům stále nedaří spustit výstavbu dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, plánují už také její pokračování do Lípy, při kterém má vzniknout i nový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.